Q&A : Anomalous
Læs også vores anmeldelse af "Cognitive Dissonance" HER

Clonemetal.dks nye Death metal skribent Nicolai har fået sig en snak med Tim Hale fra Anomalous.

Clone: Introducér jer selv. Hvor længe har I været et band, hvordan startede I, og så videre?

Anomalous: Vi er progressiv teknisk deathmetal (Explodocore!)-bandet Anomalous fra San Francisco, Californien. Vi startede ud tilbage i 2001, da Max (lead guitar) og jeg (vokal og guitar) gav os til at jamme i hans gudsforladte kælderrum uden en trommeslager, eller nogen generel mening for den sags skyld. En af vores venner, der var blevet hooked på det vi sad og skrev, sluttede sig til os på trommer og vi begyndte derfor at tage musikken en anelse mere alvorligt. Han hoppede dog fra igen efter to koncerter, og vi kunne egentlig godt have sluttet det hele der, men jeg begyndte at programmere trommer vi kunne spille til i stedet - ved meget høje hastigheder - og så gik det derfra. Vi lagde nogle sange på nettet og til sidst ende vi i folden hos Brutal Bands i midten af 2006. Det har været lidt af en tur.

Clone: Hvilken form for musikalsk baggrund kommer I fra? Især lead-guitarist Max må man mistænke for at have en eller anden form for formel træning?

Anomalous: Jeg har personligt ingen træning, men jeg har altid siddet og spillet med på mine yndlings cd'er. Maxs far er en jazzsaxofonist og resten af familien er generelt meget kunstnerisk anlagt, så det at lave musik er i hans blod. Da jeg mødte Max første gang kunne han lide Pink Floyd og den slags, mens jeg lyttede til Cannibal Corpse og Meshuggah og syntes at det var det fedeste i verden. Det synes jeg stadigvæk, men vi byttede og blandede vores indflydelser, og det kan vist høres i musikken til en vis grad.

Clone: Hvordan går det med jeres søgen efter en trommeslager? Man har i noget tid kunne se den allestedsnærværende Marco Pitruzella (The Faceless, Braindrill, ex-Vital Remains) spille en af jeres sange på YouTube, men siden han som bekendt er optaget i The Faceless går jeg ud fra at det ikke blev til noget? Og her gik jeg og troede at den californiske scene var stoppet til randen med dygtige musikere... husker I at børste tænder?

Anomalous: Hah, ja, vi burde måske skære ned på tartaren.
Der er tonsvis af musikere i området, men guitarist:trommeslager ratioen er i skræmmende grad i guitaristernes favør. Alle og enhver her er en shredder, åbenbart, og vi kæmper alle indædt for en dygtig trommeslager der i sidste ende kun eksisterer i vores drømme. Eller noget. Men, ja, ham Marco er godt nok en travl gut. Ærgerligt at han ikke lige havde tid til os. Måske er det i virkeligheden den dårlige ånde, hvem ved?

Clone: Forklar konceptet "David Lynch deathmetal", som jeg har set kastet rundt på jeres forum et par gange.

Anomalous: Oh...ha! Det var vist bare noget fis. Det er ikke noget koncept, men vi er alle store, store Lynch-fans, og jeg kan personligt slet ikke forestille mig hvordan det er at være på et kreativt niveau lig hans. Utroligt!

Clone: En stor del af det, der gør jeres EP, "Cognitive Dissonance", så god som den er, er i mine øjne det tekstmæssige aspekt. Kan du give lidt info om inspirationen på den front, især i titelnummeret, hvor du tager positionen som den kristne moral overfor det dekadente samfund?

Anomalous: "Cognitive Dissonance" handler hovedsageligt om kristendommen og dennes samleven med kapitalismen, og det paradigmeskift der er i gang i den moderne, vestlige verden. Tænk på det som skiftet mellem de hedenske religioner og kristendommen; visse hedenske ritualer blev absorberet af kristendommen som egne traditioner og så videre. Det, der sker i dag, er bare en mere moderne udgave; kapitalistiske stormænd lefler for konservative kristne for at blive siddende med magten, alt sammen i den hellige, amerikanske profits navn. Teksterne i titelsangen er min reaktion mod dette kristenkapitalistiske koncept og hvordan de to faktisk er ideologiske modparter og derved skaber en form for "dobbelttænk"-effekt (hvis du nogensinde har læst Orwells "1984"). Altså, en altovervindende dobbeltmoral; Kristus' egentlige motiver og moral bliver fordrejet, og det skaber i mine øjne denne den 'samlebåndsproducerede tros dissonans' i samfundet. EPen som helhed er dog i højere grad om den moderne, vestlige verdens tomhed og uundgåelige selvdestruktion.

Clone: Jeres musik er bygget op af to elementer i ret stærk kontrast: arrig, hurtig deathmetal og smukke ambiente passager. Et godt eksempel herpå er instrumentalnummeret, "Merged". Er der nogen dybere mening bag dette?

Anomalous: Der er i høj grad et musikalsk koncept der. Lydeffekterne (eller 'explodo', som jeg kalder dem) giver musikken yderligere dynamik, og det hjælper til at accentuere og effektivisere 'bjerge og dale' i sangskrivningen. Tematisk forestiller jeg mig at det er de øjeblikke hvor menneskeheden forsøger at trænge igennem kaoset, og "Merged" er et godt eksempel på et af de smukke øjeblikke hvor alt er i balance. Jeg kaldte nummeret "Merged" fordi det er en fuldstændig antitese til de andre sange, og idéen var at det skulle symbolisere den dissonans der opstår, når nutidig menneskelig overbefolkning (samt det daglige rotteræs' skånselsløse natur) er ude af trit med vores spirituelle behov.

Clone: Tilbage til trommespillet: de programmerede trommer hjælper i den grad til at understrege temaet med industrialiseret dystopi i teksterne, ligesom de fungerer godt sammen med lydeffekterne. Er der planer om at beholde disse og bruge dem til samme effekt på den kommende fuldlængde, hvis det er så umuligt at finde en trommeslager?

Anomalous: Vi eksperimenterer med det en del når vi øver, men det er svært at opnå samme intensitetsniveau som andre bands har live med en rigtig trommeslager. Der er noget ved akustiske trommer der virkelig får en koncert til at blive levende. Målet er at have en rigtig trommeslager og samtidig skabe den der slags post-apokalyptiske stemning live (med live samples og den slags, hvilket vi også prøver at inkorporere).

Clone: Hvad kan vi forvente fra fuldlængden, og hvornår udkommer den? Skal I producere den selv (nu da det jo er gået så godt med EPen i den forstand), eller har de finansielle rammer ændret sig drastisk da I signede til Brutal Bands?

Anomalous: Tak ska' du have! Fuldlængden bliver mere alsidig, udfordrende og generelt mere eksperimenterende end "Cognitive Dissonance". Vi har ikke nogen fast dato endnu, men vi forventer en udgivelse i 2009. Med hensyn til optagelse og produktion, regner jeg med at vi hyrer en til trommerne og tager os af resten selv. Kontrakten med Brutal Bands har gjort mig i stand til at opgradere alt mit udstyr, så jeg tror vi kan klare den.

Clone: Nu vi snakker om Brutal Bands, hvordan går det? Kan vi forvente nogle Brutal Bands-tours, som fx en Anomalous/Element-pakke?

Anomalous: Det har været rigtig fint for os. Man kan åbenbart købe vores EP i Tyskland, og jeg har fundet japanske anmeldelser af den, så vi må åbenbart komme ret vidt omkring. Det synes jeg i den grad er en god ting. Og ja, for fanden, det kunne være rigtig fedt med en Brutal Bands-tour. Jeg ved dog ikke hvorvidt det kan realiseres på nuværende tidspunkt, men vi håber. .

Clone: Skal "STB.01" klare artworket til fuldlængden, siden han (hvem det end er) klarede det så fint med EPen?

Anomalous: Ja, han er en spændende kunstner. Han hedder Fabio Listrani (myspace.com/stb01). Jeg ved dog ikke hvor vidt han skal hjælpe os med fuldlængden; det kommer hovedsageligt an på i hvilken retning vi tager musikken.

Clone: Har du nogle afsluttende kommentarer? I alt fald takker jeg for din tid og ønsker dig held og lykke.

Anomalous: Tak til alle vores fans og til Brutal Bands. Længe leve EXPLODOCORE!

-nicolai