clonetalk - burnt by the sun

Læs vores anmeldelse af "The Perfect is the Enemy of the Good" HER !!!

Med et funklende nyt album på gaden er Burnt by the Sun i disse dage helt højaktuelle, så her på clone fandt vi det passende at få et par ord med på vejen fra dem om, hvad der sker i deres rækker for tiden. Jeg fik fat i bassisten Ted Patterson, som skulle vise sig at være en yderst veltalende og informativ herre.

Clone – På Jeres nye album, ”The Perfect is the Enemy of the Good, har i inkorporeret en god håndfuld hurtige passager i musikken igen. Var det en bevidst beslutning, eller noget der bare skete hen ad vejen?

Ted – Jeg tror det bare skete. Vi har spillet hurtige sager siden 1989 i forskellige bands og projekter. Vi er alle vilde med ”fast shit”, så det var kun naturligt, at noget af det fandt ind i musikken igen, mens vi skrev ”The Perfect…”. Hurtige passager vil altid være et komponent i BBTS, jeg mener, Dave (Witte, trommeslager) er i bandet, så du ved, at vi vil blive ved med at skrive hurtigt materiale.

Clone – Hvem lavede den der mystiske, skrigende stemme til sidst i ”Abril los Ojos”? Første gang jeg lyttede til albummet var sent om natten, i mørket med mine hovedtelefoner på, og det skræmte næsten livet af mig…

Ted – Mike (Olender, vokal) skabte intro samplet. Han lavede det hjemme hos sig selv med programmet ”Reason”, tror jeg. Han har, som alle os andre, et lille hjemmestudie sat op i sit hus, hvor han arbejder på idéer, og hvor han skabte alt sample materialet til pladen. Jeg ved ikke helt præcist hvordan eller hvornår han skabte den sætning, men jeg kan huske, da jeg hørte den første gang. Han emailede den til mig, og jeg så den mail omkring klokken fire om natten, hvor jeg var ret smadret og så lyttede til det. Det var præcis det, vi begge ledte efter, og det skabte den rette fornemmelse til introen. Jeg var solgt med det samme.

Clone – Hvad er idéen bag motivet med øjet i pyramiden på coveret af det nye album? Jeg kan huske, at det også er bag på den amerikanske $1 seddel som et billede på Guds tilstedeværelse. Mange kobler det også sammen med Frimurernes aktiviteter og plottet om at bringe ”Den Nye Verdensorden” over os. Er det den ”perfekte” fjende, som vi ikke må tillade at få kontrol med vores liv?

Ted - Dit spørgsmål passer perfekt med materialet på ”The Perfect…”.

Der er sager på pladen som handler om de hemmelige samfund, der har interesse i kontrol over den amerikanske regering, der er også materiale, som handler om viden fra gammel tid og det, der er blevet glemt, og der er materiale herpå, som har med den generelle befolknings arrogance at gøre, og hvad vi tror, at vi ved.

At lægge mærke til tilstedeværelsen af pyramiden bagpå den amerikanske dollarseddel er ekstremt vigtigt. Hvad har et ældgammelt symbol, som bruges af disse hemmelige samfund med amerikansk valuta at gøre, og hvorfor er det der? Hvad har disse samfund at gøre med vores regering og vores udenlandspolitik? Når man begynder at grave dybere i disse spørgsmål, vil man blive overrasket over, hvad man finder ud af.

Så intentionen bag at bruge symbolet på ”The Perfect…” var at kaste lys over alle de sager fra fortiden og nutiden, som foregår rundt omkring os. En del af tingene herpå er ikke om nogen specifik begivenhed, men mere om hvordan vi tillod os selv, at lade det komme så vidt, og om hvor lidt kontrol hver af os i virkeligheden har over den retning vores liv, vores regering og vores land bevæger sig mod.

Clone – På de gamle udgivelser lykkedes det Jer at snige en del snu og skøre titler og referencer ind, som f.eks. ”Dow Jones and the Temple of Doom” og ”Shooter McGavin”, måske for at folk ikke skulle tage BBTS alt for seriøst. Med titlerne på ”The Perfect…” lader det til, at I har fundet en lidt mere kryptisk indfaldsvinkel til dette?

Ted – Du har 100% ret. På ”Soundtrack for the Personal Revolution” handlede sangene om helt andre ting end på det nye album. Så for at folk ville forstå os lidt bedre, inkluderede Mike de skøre titler, som vi alle elsker. Til at starte med havde vi også et par stykker til den nye plade, men med det ”The Perfekt…” endte med at vokse sig til, føltes det bare ikke rigtigt.

”The Perfect…” er et helt andet dyr, end ”Sountrack…” var. Det er det i hvert fald for os. ”Soundtrack…” var ni små numre, der tilfældigvis faldt ind under et generelt tema, og det er det.

Med ”The Perfect…” var der mere planlægning og diskussion. Denne her plades koncept blev undfanget over en længere periode, uden at nogle af os egentlig vidste, hvad vi havde gang i på det tidspunkt. Alt materialet på ”The Perfect…” kom kollektivt fra BBTS. Mike skrev stadig 100% af teksterne, men han baserede alle sine koncepter på de diskussioner vi havde, mens vi var lukket inde i bussen på tour. Under de rejser diskuterede vi politik, Gud, religion, udenlandspolitik, overnaturlige begivenheder, kontrol fra hemmelige samfund, regeringen, aktuelle begivenheder, så det dækkede en hel del. Det Mike så gjorde, var at tage hvad vi, Burnt by the Sun, følte som en gruppe, og så skrive teksterne baseret på vores overbevisninger og tanker om, hvordan vi følte omkring visse emner.

De her koncepter og idéer endte ikke med at passe specielt godt til skøre sangtitler, som ellers er noget vi savner lidt, men alligevel ikke føler havde nogen plads på ”The Perfect is the Enemy of the Good”.

Clone – Relapse har gennem årene samlet en lineup af både regulær death metal og grind, som Nile og Pig Destroyer, men de har også haft en forkærlighed for hardcore orienterede bands, som Coalesce og de nyligt signede Burst. Siden BBTS’ lyd lader til at tiltrække en ligelig mængde af HC og metal kids og at begge Jeres albums er blevet udgivet af Relapse, formoder jeg, at det ikke er en helt dårlig kombination overhovedet. Hvordan har det været at arbejde sammen med dem indtil videre?

Ted – Vores forhold til Relapse har været ret godt. Fordi BBTS har oprindelse i en del forskellige sammenhæng (Human Remains, Endeavor, Times Up, Discordance Axis), passer vi på en måde ind hvor som helst og over det hele. Vores musik er påvirket af de forskellige stilarter, vi har været involveret i før BBTS, så jeg tror, at det har været til vores fordel på en dynamisk label som Relapse.

Clone - Engang sidste år var der tale om, at BBTS skulle lave en EP med covernumre. Er den idé blevet udsat eller droppet helt?

Ted – Lige nu er det blevet sat helt til side. Vi ville have gjort det som en lille sideting for os selv, fordi der ikke var udsigt til at vi skulle i studiet i et stykke tid. Så vi tænkte, at EP’en ville give os en chance for at gå lidt i studiet og have det sjovt.

Lige på det tidspunkt var da vi havde vores sidste ændring i lineuppen, og med alt det der skete på det deromkring føltes det bedre at lægge idéen på hylden og i stedet koncentrere os om, hvor BBTS skulle bevæge sig hen.

Vi vil måske genoptage idéen en dag, men lige nu koncentrerer vi os om gøre os selv parate til at bakke op omkring ”The Perfect…”.

Clone - Vi er ved at nå til et punkt her i Danmark, hvor en hel del folk er blevet tændte på Jeres sager, så jeg formoder, at de gerne vil vide dette her; er der nogen chance for, at I kommer i nærheden af vores nabolag på tour næste år?

Vi har planer om at støtte ”The Perfect…” hele vejen ved at tage på en omfattende tour i USA, europa, Japan og ALLE steder, vi får tilbud om at spille, og hvor vi kan få det til at falde på plads. Vi er så småt ved at tage hul på de planlæggende faser af disser tournéer, og så snart tingene er faldet på plads, vil datoerne blive offentliggjort!

Clone – Med et nyt album ude er der selvfølgelig noget promotion involveret, som f.eks. at stille op til en hel del interviews. Er folkene i den anden ende af linien for det meste gode til at diske op med interessante spørgsmål, eller bliver det trættende i længden? F.eks. blev en af mine venner engang spurgt om, hvilken mad ret han følte, at deres band repræsenterede, hvilket forbavsede ham en del…

Ted – Personligt nyder jeg interviews og ting i den stil. Det giver os, Burnt by the Sun, en chance for et mere dybdegående indblik i vores udgivelser og shows, og det lader os få de informationer ud til folk på en mere direkte måde. Det hjælper os til at forklare, hvad vi prøver på at lave, hvad vi står for, og hvor vi prøver at bevæge os hen. Det giver mindre gætværk til lytteren.

Clone - Tak fordi du gav dig tid til at svare på spørgsmålene - der sættes stor pris på det herfra! Nogle afsluttende tanker og kommentarer?

Ted – Hold øjnene åbne, træf velinformerede valg for dig selv! Kig nærmere på www.burntbythesun.com for alle de seneste informationer. Tak for støtten!  -guldmann