clonetalk - cult of luna

Læs vores anmeldelse af "Somewhere Along The Highway" HER !!!

Da Cult Of Luna den 13.05 gav bandets første koncert i Danmark nogensinde fangede Clonmetal.dks Ditte guitaristen Johannes Persson til et interview.

Tour

"Det sædvanlige. Det har været op- og nedture, men mest opture. Det er faktisk gået ret fantastisk. Især de sidste to uger. Frankrig er altid godt. Jeg tror ikke, vi har haft et dårlig show. Det har gået virkeligt godt. Jeg tror ikke, vi har fået bedre respons før. Jeg mener, gennem alle disse år. Vi havde det bedste sæt nu. Det er måske derfor."

Stand-in vokalist

"Det tog mig et stykke tid at vænne mig til det, men det kom til at fungere bedre, end jeg troede, det ville. Det gik fint med numrene fra det nye album, da jeg også synger på det album, og har skrevet de vokaler til mig selv. Så jeg vidste, jeg kunne klare det. Men de gamle numre voldte mig lidt problemer nogle gange, fordi jeg skrev de numre til Klas, og han har en stemme som ingen anden. Det er hårdt at prøve at matche ham. Det kan jeg ikke. Jeg har en helt anden stemme. Jeg er ret glad for, vi ikke har så mange shows tilbage nu, for min stemme er ved at blive lidt rusten efterhånden. Jeg har mere whiskey stemme nu, end jeg havde i begyndelsen. Og jeg blev syg tre gange."

Deres publikum

"Vi har altid haft et bredt spektrum af folk. Alt fra goth unger til gamle mænd til indie. 14-årige indie piger. Du ved aldrig hvad du skal forvente. Hvem der dukker op til koncerterne."

Den lille scene

"Vi har ikke spillet et sted som dette i årevis. Vi er vant til større scener og bedre PA anlæg, men det skal nok blive sjovt i aften at prøve at gøre det samme på den lille scene. Vi bliver seks folk på scenen og ja, (griner) det skal nok blive en oplevelse. Jeg læste ikke de tekniske detaljer indtil for et par dage siden, hvorefter jeg ringede til vores bureau: 'Hallo, scenen er.. den passer ikke til os, så ring og hør hvad de havde tænkt sig'. Det var ikke fordi, at vi ikke vil spille her. Heldigvis kan vi stå på gulvet i stedet."

Første gang i Danmark

"Vi har spillet i otte år nu. Vi har været i USA. Vi har været på tour i Europa seks gange. Vi har aldrig spillet i Danmark før. Jeg har ingen anelse, hvilke slags folk der dukker op i aften. Vi har fået et par e-mails fra folk. Ved ikke helt, hvorfor det lige skal være nu. Jeg går ud fra at bureauet fik et tilbud."

Ændringer

"Jeg tror den største ændring nok er mindre vokal og mere keyboard. Vi har ingen grænser overhovedet. Vi har bl.a. programmerede trommer på. Jeg laver vokal på to numre, Fridrik laver vokal på to og og Klas på tre. Jeg har altid sagt, jeg godt ville lave country album (griner). Man ved aldrig. Det er ikke sådan, at vi bestemmer 'Nu vil vi lave det'. Vi skriver et par numre, og ser hvad der kommer ud af det. Jeg føler, vi har ændret os meget. F.eks fra det første album til det her album. En masse ændringer men hvis du ser på hvert enkelt album er det små ændringer. Vi skrev det første album for seks-syv år siden. Vi er blevet mere modne. Vi har udviklet os musikalsk, men vi har stadig essensen af Cult Of Luna i det, vi laver. Den samme essens men i forskellige formater. Essensen er, hvad der kommer fra vores hjerter. Hvis du hører et nyt nummer, så er det 'Åh, det er ændret, men du kan høre det er et Cult Of Luna nummer'. Det er en flot kompliment, hvis du kan høre noget, som er helt vores eget, selvom vi må stjæle fra forskellige ting nogle gange. Det gør alle musikere."

Favoritter

Én af mine favorit artister er Tom Waits. Han har ingen grænser. Han gør, hvad han har lyst til, og det er et godt udgangspunkt. Jeg elsker også hans musik, men det er mere hans attitude, jeg beundrer meget. Vi tournerede med et fantastisk band i UK, som hedder Blueneck. De er en blanding af Sigur Ros og GYBE!, men med en britisk vokal. De burde blive store. Det er sådan en skam, at de spiller sådanne lorteshows. De er på Myspace. Tjek dem ud."

Indspilning af

"Det foregik ikke som med "Salvation". Vi tog vores udstyr. Al udstyr fra studiet og tog ud i en skov og indspillede så meget vi kunne live og da vi kom tilbage til studiet lagde vi ekstra overdubs og den slags på. Det var bare én session. Vi indspillede et par numre, vendte tilbage, skrev lidt mere, indspillede igen. Det var hverken bedre bedre eller værre end Salvation. Bare anderledes. Vi arbejdede hurtigt. Vi skrev det på seks uger, og indspillede det på to uger. Vi vidste ikke, hvad der ville komme ud af studiet, fordi vi ikke rigtigt vidste, hvordan numrene lød (griner)."

Sangskrivning

"Meget ofte er det Erik eller jeg, der kommer op med en idé til et nummer. Vi tager de grundlæggende idéer med ind i øvelokalet, og så giver alle deres individuelle lyd til det, men ofte så arrangerer vi det hele sammen. Sådan har vi mere eller mindre altid gjort. Men det er anderledes. F.eks. det første nummer på det nye album. Jeg skrev lidt ned, sendte det til Anders og sagde 'Gør hvad du vil'. Anders: 'Jeg vil have et keyboard nummer.' Mig: 'Gør det'. Det viser lidt om, hvordan vi arbejder nu."

Nye medlemmer

"Vi har med tiden fået et par nye medlemmer. Det nyeste medlem havde hængt ud med os et stykke tid. Han var med i bandet, da vi tournerede med det sidste album, og vi kunne ikke slippe af med ham (griner)."

Demokrati

"Jeg snakkede med vores chauffør for to dage siden, og han sagde, vi var det nemmeste band, han nogensinde havde kørt med. Hvilket er lidt underligt. Jeg troede, det ville være omvendt, da vi er så mange medlemmer. Men vi er nemme at have med at gøre, og folk ved deres pladser. Vi er ikke et demokratisk band. Vi spørger ikke alle om alting. Erik og jeg laver det meste. Men vi kan selvfølgelig ikke tage på tour uden at spørge alle."

Drømme og ambitioner

"Ambitionen er altid at gøre vores bedste for at blive bedre som musikere. Stilstand er det værste der kan ske. Jeg hørte det nye Tool album. Det lyder nøjagtigt som de andre albums. Det er ikke sådan, at det næsten er det samme. De har stjålet deres egne riffs! Jeg ville højst sandsynligt forlade bandet, hvis den slags skete for os. Hvis vi ikke bevægede os fremad hele tiden. Det har virket for Iron Maiden at spille det samme slags musik i tredive år, men det ville ikke virke for mig."

Planer i fremtiden

"Lige nu skal vi afslutte tourneen. Vi har et par festivaler til sommer. Og så vil vi prøve at lave en ny tour i Europa til efteråret, og så tilbage til USA igen, og så må vi se, hvad der sker, når vi er tilbage. Vi skal også skrive et nyt album, så vi har en masse planer."

-ditte p