clonetalk - devin townsend band

Læs vores anmeldelse af "Synchestra" HER !!!

Devin Townsend behøver vel reelt set ingen introduktion, men for en god ordens skyld kan jeg da lige ridse de hårdeste facts op; Mr. Townsend, The Dev eller Hevy Devy er canadier, sanger/guitarist i cyber-thrash-krigsmaskinen Strapping Young Lad (SYL) og ditto i det noget mere kontrollerede, atmosfæriske Devin Townsend Band (DTB). Derudover er han en excellent producer, der udover at producere sine egne projekter ligeledes har stået for at dreje knapper på udgivelser fra hotte metalnavne som Soilwork, Lamb Of God og Darkest Hour.

Strapping Young Lad udgav i 2005 albummet ”Alien”, der efter min overbevisning overgik alt hvad The Dev tidligere havde lagt sit navn til. Albummet var intenst, aggressivt og hadefuldt udover alle det normale sinds grænser, men dette afholdt skam ikke manden fra at fortsætte sin hektiske arbejdsproces, således at der allerede nu ligger et nyt album klar fra The Devin Townsend Band, nemlig ”Synchestra”, der på mange måder er yin til ”Alien”’s yang. Det var da også det nye album og i særdeleshed forskellen på disse to plader der skulle blive samtaleemnet, da Devin ringede mig op en råkold onsdag aften i januar.

”Responsen, både fra medierne og fansene har været positiv indtil videre – jeg tror folk har meget nemt ved at kunne lide det nye album, fordi det bare er så ’happy’!” svarer Devin leende på spørgsmålet om hvordan det nye album er blevet modtaget. Det er dog allerede her klart, at The Dev ikke just er i sit mest snakkesalige hjørne, så vi bevæger os hurtigt videre til at snakke om mandens arbejdsproces. To albums, der er så forskellige indenfor så kort tid er lidt af en bedrift og rygter vil vide, at der allerede er et nyt SYL-album i støbeskeen, så det var jeg naturligvis meget ivrig efter at få bekræftet.

”Ja, det er sandt, Gene (Hoglan, SYL-trommeslager) og jeg er allerede i fuld gang med at skrive det nye SYL-album. Jeg ved godt, at jeg har presset mig selv ganske hårdt det sidste års tid mht. det at skrive nyt materiale og jeg sætter nok farten lidt ned i fremtiden.. Måske, hehe! Det nye SYL-album bliver dog noget anderledes end de tidligere. Det vil få en helt unik atmosfære i forhold til de andre og ikke alle vil kunne lide det. Det bliver helt sikkert en kvalitetsplade, men den afslutter på mange måder en æra for SYL, så ikke alle vil være så vilde med den. Vi er dog alle i bandet virkelig psyched på det nye materiale.”

Undertegnede har aldrig rigtig lagt øre til de tidligere DTB-udgivelser, så jeg var ret interesseret i at få at vide hvordan det nye ”Synchestra”-album adskiller sig fra de tidligere, samt hvad den noget kryptiske titel betyder.

”Well.. I forhold til de tidligere albums er ”Synchestra” noget nemmere at lytte til. Med de tidligere albums var det nærmest påkrævet at man skulle være i en bestemt stemning for at kunne lytte til dem og ’forstå’ dem helt. Med den nye har jeg mere den følelse, at jeg kan sætte den på hvornår som helst det skal være og så vil den gøre mig i godt humør. Jeg lærte meget af at lave ”Alien”, som var en meget harsk og brutal plade. Efter den følte jeg, at jeg burde skabe en slags ligevægt for mig selv ved at udgive en så positiv plade, at al den galde der kom frem med ”Alien” ligesom gik lidt i sig selv igen. Mht. til titlen, så er det en sammentrækning af ordene ”sync” og ”orchestra” – altså et orkester i sync med sig selv. Det er en slags metafor for livet, for livet er som et orkester i sync med sig selv – alle instrumenterne spiller noget forskelligt, ligesom der sker mange forskellige ting i livet, der kan virke ’fucked up’, men i det store hele hænger det sammen i perfekt sync og når symfonien slutter – når vi dør – giver det hele mening.”

Det hele lyder meget storladent og konceptuelt?

”Der er helt sikkert også et koncept med albummet! Det handler i bund og grund om at finde ydmyghed, at finde sig selv som et menneske, at finde og acceptere sin plads i livets store orkester. At overkomme alle problemerne. Derfor har jeg også (guitarhelt og tidligere kollaboratør i bandet Vai) Steve Vai til at spille guitar på ”Triumph”. Netop den sang handler om at overvinde ens problemer og forvirring og komme videre med ens liv. Det var ti år siden at jeg sidst havde arbejdet med Steve og i den tid havde jeg næsten ingen kontakt haft med ham. Da jeg havde skrevet ”Triumph” kunne jeg pludselig se hvor godt den passede på den periode i mit liv, så det virkede bare rigtigt at have ham på den sang. Han er et fantastisk menneske og en utrolig talentfuld musiker.”

En ting er musikken – en anden er produktionen. Hvad der i høj grad kendetegner Devin’s materiale (både SYL og DTB) er den enormt brede produktion, hvor der lægges lag på lag af korvokal, guitar, keyboards og samples i sådan en grad, at lydbilledet til tider virker overfyldt. Jeg var derfor interesseret i at høre Devins bevæggrunde for at pakke sine albums sådan ind.

”Altså, når jeg går i studiet tænker jeg bare: ”Vi har alt det her fantastiske grej, lad os dog benytte os af det!” Jeg elsker at give mine albums den der symfoniske karakter, der gør at man kan lytte til dem om og om igen og stadig finde nye detaljer hver gang. Det giver musikken karakter af en rejse – i lyd – og jeg elsker den slags!”

Så vi kan ikke forvente et akustisk, low-key album fra dig indenfor overskuelig tid?

”(griner) Well, det ved man jo aldrig!”

”Men som sin egen producer er det også meget nemmere at gøre sine albums til præcis det man ønsker. Det kan naturligvis til tider være svært at holde styr på alle de ideer man får, men som regel ved jeg godt selv hvornår jeg skal stoppe. Det er noget helt andet når jeg producerer for andre; Når jeg gør det er jeg slet ikke så følelsesmæssigt involveret, som hvis det var mit eget materiale. Jeg har helt sikkert en indflydelse på de albums jeg producerer; jeg kommer naturligvis med ideer og inputs til de bands jeg arbejder med, men jeg bestemmer reelt set ingenting.”

Interviewet lakker mod enden og til slut vil jeg høre Devin om hans planer i den nærmeste fremtid.

”Lige nu arbejder vi som sagt på den nye SYL-plade, jeg er i gang med at producere et lokalt band ved navn Savannah og om ikke alt for lang tid tager vi (DTB) på turne i staterne med Opeth. Dernæst.. Puha. (pause) Jeg har tonsvis af ideer, men jeg vil helst ikke ’jinxe’ nogen af dem, så dem kommer jeg ikke ind på her, hehe! See you on the road!”. -moesby