Interview : Exmortem
Læs også vores anmeldelse af "Funeral Phantoms" HER

Exmortem har netop fået CCCCC albummet "Funeral Phantoms" på gaden igennem Mighty/Target, i den forbindelse fik Clonemetal.dks Byrial hul igennem til bandets guitarist Martin Thim, som var klar med svar på tiltale.

Clone : Exmortem synes at blive tungere og mere varieret fra udgivelse til udgivelse; er det en naturlig udvikling eller et helt bevidst valg der ligger til grund for det? De helt tunge, sludgy elementer på "Funeral Phantoms" synes f.eks. at drage inspiration fra et band som f.eks. Incantation, ja måske endda regulære sludge bands som EyeHateGod eller Iron Monkey? En anden inspirationskilde synes at have været Morbid Angel i tiden omkring "Covenant"/"Domination" udgivelserne?

Exmortem : Det vil vel være mest korrekt at sige at det er en kombination af udvikling og et valg vi har taget. Da vi havde turneret med den sidste plade og kom hjem og skulle begynde at kikke lidt fremad, så blev det lynhurtigt meget klart at der skulle ske noget nyt. Jeg syntes jo aldrig at Exmortem har været et band der stod stille i vores udvikling, men denne gang var der brug for et større spring og større ændringer. De tungere og mere slæbende parter har været et vigtigt element i den nye plade og vores nye stil, jeg kan godt høre lidt Incantation her og der, men de to sludge bands du nævner kender jeg desværre ikke, men dem må jeg hellere tjekke ud! Jeg har altid godt kunne lide nogle mere doomy bands som Black Sabbath, Celtic Frost, Autopsy, Asphyx osv. men det er først nu at der ligesom er blevet plads til den slags i Exmortem. Morbid Angel har jo altid roddet lidt rundt i baggrunden i Exmortem sammenhæng, men det er ikke noget vi som sådan har snakket om eller arbejdet ud fra.

Clone : Netop de helt tunge passager nyder godt af den lydmæssige indpakning af "Funeral Phantoms", der har en dejlig organisk og beskidt feel, der står i skarp kontrast til den kliniske lyd på f.eks. "Berzerker Legions". Hvad overvejelser gjorde I jer mht. produktionen på "Funeral Phantoms", hvordan forløb processen, og er I tilfredse med resultatet? Var der noget I ville have gjort anderledes i bagklogskabens ulideligt klare lys?

Exmortem : Vi brugte jo lidt tid på netop at finde ud af hvor vi skulle hen med denne plade og en af de ting vi hurtigt kunne blive enige om var at vi skulle rigtig langt væk fra det kliniske og i det hele taget den der meget teknik-fokuserede form for deathmetal der er meget udpræget i scenen disse dage. Organisk, råt og beskidt var helt klart nøgleord i den sammenhæng og vi er meget tilfredse med resultatet, mildest talt. Med den her plade har vi ligesom vist hvor kompasset peger hen, når det kommer til deathmetal for de hårde drenge. Selve indspilningsprocessen var noget anderledes denne gang da vi jo valgte at producerer og optage det hele selv, med hjælp fra Doktoren og Ziggy med mix og master. Til trods for at vi måtte flytte lokaler fire gange undervejs, fik vi det resultat vi ville have, men da vi havde en meget klar idé om hvordan det skulle lyde, kunne det lade sig gøre på denne måde. Vi havde til gengæld ikke planlagt helt så meget som vi plejer og vi gav os selv meget mere tid til at eksperimenterer i studiet. Vi havde f.eks. ikke lagt tekster på numrene og besluttede først hvilke der skulle på hvilke numre, da de var indspillet. På den måde var det hele meget friskt og nyt for os helt til slutningen af indspilningen. Hvis der var noget vi skulle have gjort anderledes, så var det nok planlægningen med hensyn til locations, for det var sgu lidt træls at flytte rundt på den måde.

Clone : Jeg lagde mærke til at Andreas har skrevet noget nær halvdelen af musikken på det nye album. Før i tiden var det vel næsten kun dig der mere eller mindre skrev al musikken selv? Måske har dét faktum også været en medvirkende årsag til at gøre "Funeral Phantoms" til et så afvekslende album som tilfældet er? Var det for øvrigt svært for dig frivilligt at afgive lidt 'kunstnerisk kontrol', eller var det måske ligefrem en befrielse? Kan man tale om at dine numre generelt er de hurtigere, mens Andreas' er de lidt tungere?

Exmortem : På "Berzerker Legions", "Pestilence Empire" og "Nihilistic Contentment" har jeg nok lavet i nærheden af 80% af alt. Men det har været super fedt at skrive denne plade mere i samarbejde med Andreas og Morten, og vi inspirerer hinanden meget under processen. Èn ting er at man sidder og laver de fleste riffs derhjemme, men noget andet er den kreative proces i øvelokalet hvor man får det til at hænge sammen osv. Men denne måde at lave musikken på har uden tvivl været med til at gøre numrene mere afvekslende og det har på ingen måde været et
problem for mig at gøre det til et mere fælles anliggende. Det har faktisk bare taget noget af arbejdsmængden fra mine skuldre, hvilket har været en kærkommen tilføjelse. Vi har helt klart hver vores særpræg, men de udspringer af en fælles vision om hvordan Exmortem skal lyde som på den måde komplimenterer vi hinanden rigtig godt. Syntes ikke man kan sige at de langsomme er Andreas' og de hurtige er mig, jeg har f.eks. lavet "Black Opium", "The Vultures Gather" og "Slow Death Regimes", som vel må være i den tungere ende af skalaen.

Clone : På nær et par undtagelser synes dine tekster denne gang at være meget sort/hvide og grumt realistiske; fokus synes at være på almindelig religiøs dårskab og effekterne af krigsførelse og uhyrligheder begået i forbindelse hermed. Har det været et bevidst valg og er der en slags overordnet, løseligt lyrisk koncept der bider numrene sammen? Simons vokale aflevering af netop teksterne synes endnu mere indædt og insisterende end nogensinde før; i hvor stor grad har han haft indflydelse på hvordan din lyrik skulle præsenteres rent vokalt? Og hvor meget af musikken som sådan var helt fastlagt af dig på forhånd og hvor meget blev finpudset under selve indspilningerne af "Funeral Phantoms"?

Exmortem : Du har ganske ret i at teksterne er meget realistiske i deres udgangspunkt. Det har ikke som sådan været et bevidst valg, men efterhånden som jeg begyndte at arbejde med dem blev det ligesom omdrejningspunktet for dem. Man kan sige at de tager afsæt i ting der sker i verden og så gir et billede af en knap så lys fremtid, man kan måske næsten kalde det en advarsel..?! Det eneste der binder dem sammen er at jeg ville have at de skulle være møg modbydelige og meget ligefrem og "in-your-face". Når der foregår en masse ting som bare er så fucked-up, så er jeg af den overbevisning at man må råbe op - og det gør jeg her.

Simons vokal har aldrig været bedre end på denne plade og han lyder sygt rådden! Normalt ville Simon have fået numrene med hjem og så kommet med et oplæg til hvordan de skulle ligges på, men denne gang gjorde vi det sammen i studiet, hvilket i virkeligheden fik nogle helt nye ting frem i hans måde at synge på.

Vi har aldrig været så dårligt forberedt på en indspilning som denne og det var helt bevidst, da vi ville arbejde mere med tingene under selve indspilningen, så der er kommet en del finesse osv. til i studierne.

Clone : Og så det obligatoriske spørgsmål; hvordan ser den umiddelbare fremtid ud for Exmortem mht. tours både herhjemme og i udlandet? Hvis der ellers er nogle interessante Exmortem facts omkring "Funeral Phantoms" eller mere generelt, som ikke er blevet berørt i det ovenstående, og som I synes skal frem, er ordet frit her til sidst!

Exmortem : Vi har jo et par shows tilbage i år på Ålborg Metal Fest og Copenhagen deathfest, men der er en masse i ovnen til næste år og vi håber at komme en del mere ud end tilfældet har været de sidste par år, men der skal heller ikke så meget til... Vi har release på pladen i udlandet i Januar og mon ikke vi kommer lidt rundt og kikke der også på et tidspunkt.

Vi vil for øvrigt meget gerne invitere fans til at blive en del af vores voksende familie af phantoms, så hvis det har interesse og specielt hvis man ser lidt underlig ud i forvejen, så hold øje med vores myspace i den kommende fremtid hvor vi vil lancerer denne syge ide.

Da vi nu er nogle meget stavnsbundne jyske bonderøve vil vi selvfølgelig på vegne af janteloven og andre herligheder i al beskedenhed sige at det ikke kun er vores bedste album, men også det bedste danske deathmetal album til dato.... få nu ikke kaffen i den gale hals - chüss.

-byrial/and