clonetalk - heaven shall burn

Læs vores anmeldelse af "Deaf To Our Prayers" HER !!!

”Jeg tror ikke, at vi havde så mange forventninger. Vi så det hele som en ny udfordring for os. Vi har altid været tilfredse med det arbejde, Lifeforce Records gjorde, men vi ville bare prøve noget nyt. Man hører af og til fra nogle bands, at de bliver skuffede efter at have skrevet kontrakt med et større label, fordi de ikke længere er ”hovedbandet” eller ”topprioriteten” i forhold til, da de var på et lille selskab, men vi er fuldt ud tilfredse med, hvad Century Media har gjort for os. Ingen grund til at klage der. Udover at være rigtig gode til at sprede vores musik er en del af staben også blevet bandets nære venner. Det er virkelig vigtigt for os. Salgstal og den slags bekymrer vi os ikke rigtig om – vi vil bare udgive vores musik og arbejde med folk, der tror på os.”

I ventetiden mellem ”Antigone” og ”Deaf to our Prayers” nåede HSB desuden at medvirke på en opfølger til den oprindelige, meget populære split med landsmændene Caliban. Her var der ifølge Matthias ingen større problemer med at udvælge blandt det færdigskrevne materiale, hvad som skulle med på splitten, og hvad de ønskede at gemme til albummet, da der simpelthen kun var to nye sange helt klar på daværende tidspunkt. Derefter rettedes fokus på, hvad siden hen skulle blive ”Deaf to our Prayers”.

”Jeg tror, at vi allerede har nået vores mål med albummet blot ved, at det nu er udgivet. Udfaldet blev, som det skulle, og vi kunne ikke være mere tilfredse med resultatet. I det mindste er det, hvad vi synes lige nu. Hvis du spørger mig om albummet om et år eller to, vil jeg sikkert kunne finde nogle ting, som kunne have været gjort bedre, men lige for tiden er vi bare glade for det hele. Fra begyndelsen havde vi et ønske om at indspille et råt album, og det tror jeg lykkedes. Selvfølgelig vil vi også prøve at komme på nogle kortere tournéer og spille et par weekend shows, men ellers er der ikke meget mere, vi vil opnå i forbindelse med den nye plade. Vi har nået et punkt i vores ”karriere”, hvor vi allerede har fået opfyldt langt flere ønsker, end vi nogensinde havde turdet drømme om. Faktisk kom vi til det punkt allerede for nogle år tilbage, og alligevel er tingene stadig i vækst for os som band.”

Sammenlignet med ”Antigone” virker sangskrivning på det nye album også mere ligefremt aggressiv, og der er ingen elementer at finde i stil med introen og de mellemspil, islændingen Olafur Arnalds komponerede til forgængeren.

“Jeg ved virkelig ikke, om det var en bevidst beslutning ikke at bruge nogle af de instrumentale sager igen, men jeg tror, at sangene ikke rigtig bad om det denne gang. Jeg tror egentlig også, at mange folk forventede, at vi ville benytte os af introer og outroer igen, og måske skuffer det nogle, at der ikke er noget i den stil på det nye album - men hey, det er en HSB udgivelse, så du burde nok alligevel næppe købe den for de instrumentale stykker…hahaha. Men vi elsker, hvad Olafur gjorde førhen, og vi blev virkelig overraskede over, hvad vi hørte fra ham for nylig. Han er ved at udgive sin første solo-cd, og det bør klart tjekkes ud! Jeg formoder, at vi nok virkelig gerne vil genoptage arbejdet med ham i fremtiden, og hvis han er frisk, så sker det igen. Hvis du vil høre mere til ham, så tjek ham ud på hans MySpace side, hvor der er nogle nye numre, som er helt fantastiske - www.myspace.com/olafurarnalds

Selvom HSB ikke har genoptaget samarbejdet med Tue Madsen, er der stadig et dansk strejf over lyden, da Jacob Hansen denne gang blev udset til efterbehandlingen af det indspillede materiale.

”Vi lavede nogle testmix af en sang, før albummet blev indspillet, hvorefter vi sendte det til nogle forskellige producere. Vi kunne lide, hvad vi hørte fra ham, og så blev han valgt. Jeg synes, at Jacob har et virkelig ”fint øre” og er i stand til at give dig præcis den lyd, du beder om. Derfor valgte vi ham. Da vi er fuldstændig glade for resultatet, vil vi også elske at arbejde med ham igen, men det må vi se på, når der er nyt materiale klar. Vi har også brug for at vide, hvilket lyd de nye sange kommer til at kræve. Måske prøver vi noget helt nyt næste gang, eller måske blive det Tue Madsen eller Jacob Hansen igen – eller en vi slet ikke har overvejet endnu. Lige nu kan vi ikke rigtig sige noget om det.”

Næsten stensikkert er det dog, at alt HSB materiale forsat vil blive indspillet i Rape of Harmonies studiet, hvor bandet hidtil har foretrukket at holde til, og Matthias kan heller ikke forestille sig det anderledes.

”Nej, vi har aldrig overvejet at indspille andre steder. Vi føles os bare godt tilpas der, og det er super at arbejde sammen med de folk. Det ville slet ikke give nogen mening for os at tage et nyt sted hen.”

Teksterne til ”Deaf to our Prayers” har det desværre ikke været mig muligt at nærstudere i skrivende stund, så her må Matthias være behjælpelig med en lille redegørelse.

”Det er ikke at koncept album eller noget i den stil. Der er forskellige emner herpå, f.eks. det 19. århundredes industrielle revolution, opstanden i Warszawa i 1944, den måde Europa - den såkaldt ”Første Verden” - håndterer flygtninge på, anvendelse og misbrugen af videnskaben, og så er der noget om den måde, folk ændrer sig på gennem de nye kommunikationsmuligheder. Det er forskellige sager, men der er fortsat intet om drager og ridder…hehe.”

I hvert fald titlen ”mybestfriends.com” stikker ret meget ud, når man lader øjnene løbe henover tracklisten, så her bliver jeg nødt til at høre, om sangen har nogen som helst forbindelse til det "No make up, no silly haircuts and no friends at MySpace" statement, HSB udsendte på et klistermærke engang?

“Yeah, de fleste folk udpeger den titel som noget, der skaber ekstra opmærksomhed…hehe. Det klistermærke var bare ment som noget sjovt, folk tog alt for seriøst. Vi har aldrig været ”Anti-MySpace” eller noget i den stil. Nogle af os har også en profil derinde, og ligeledes har vi bandprofil. Well, sangen handler om folk, som lever deres liv i den virtuelle verden. Det relaterer selvfølgelig ikke kun til MySpace fænomenet, men MySpace er et sted, som gør det mere åbenlyst, at nogle folk har problemer med den slags. Du ved, alle billederne er fake, og alle de her falske venner på deres lister… I mine øjne er MySpace et stærkt værktøj til at holde kontakten ved lige med folk. Derudover er det en glimrende platform for bands til at sprede deres navn med musik og nyheder. På den anden side skaber nogle mennesker falske identiteter derinde. Du ved, de er de sejeste folk på MySpace, men hvis du møder dem ude i den virkelige verden, kan de knapt fået ord over læberne. Men det er et generelt problem med internettet og ikke blot det ene community.”

Han beretter desuden, at HSB kører på deres efterhånden femte eller sjette profil derinde, da de tidligere forsøg af mystiske årsager er blevet slettet. Har regner i hvert fald med, at engang i fremtiden gider folk slet ikke tjekke de officielle bandsider længere, når MySpace muligheden er der i stedet. Hermed slutter vi for denne gang, og Matthias får lov til at runde af.

”Tak for spørgsmålene, og vi håber at se dig i Aalborg til metal festival, når Hell on Earth touren kommer forbi med bands som Purified In Blood, A Perfect Murder, Cataract, Maroon og God Forbid. Det er vist overflødigt at nævne, at vi virkelig ser frem til det her! I mellemtiden håber jeg, at folk vil tjekke vores “Deaf to our Prayers” album ud. Vi ses!”

- guldmann