Q&A : Illdisposed |
|
Med et nyt Illdisposed album i mente
fik Clonemetal.dk lov til at skyde løs med spørgsmål mod bandets
guitarist Jakob Batten. Tjeck i samme omgang Illdisposeds
Myspace.com site ud HER, der finder du bl.a et nummer fra det nye
album "To Those Who Walk Behind Us". Clone : Umiddelbart er der blevet skruet en del op for bassen på "To Those Who Walk Behind Us", fortæl lidt om jeres overvejelser bag dette. Sæt lidt ord på hvordan I ellers ser det nye album i forhold til "The Prestige" fra sidste år? Batten : Bas i dødsmetal er ligesom bacon i kødsovs. Ingen ved den er der, men hvis du fjerner den skal man lige et smut op til kokken og høre hvad fanden der foregår. På ”The Prestige” havde Fredrik Nordström også givet bas-faderen et los, dengang havde jeg bare kun brugt 2 timer på at indspille bassen til hele pladen, så vi bad ham pænt om at slappe lidt af med det bas dér. Clone : Er det mig som er helt skæv i hovedet, eller har I igen bragt en del electronica ind i lydbilledet på "To Those Who Walk Behind Us"?, noget som der ellers var luget ud i på "The Prestige". Batten : Både og tror jeg. For der er kun keyboard på 4 numre ud af 11, så lidt skæv i hovedet må du være! Men det er bare sådan noget midtvejs krise, i et desperat sekund tror vi at keyboardet redder pladen og bare er lækkert. Men det er jo ret langt nede i mixet og ligger bare og driller engang imellem. Keyboard er jo lidt ligesom et kondom – det er mere dejligt uden. Clone : Fortæl lidt om hvem der har lavet coveret til "To Those Who Walk Behind Us" og hvordan samarbejdet med kunstneren har forløbet. Batten : Det er en gut der hedder René Asmussen fra Århus der har lavet det. Jeg så rent tilfældigt et eller andet cover han havde lavet der så ret fedt ud, så jeg undersøgte hvem der havde lavet det. Sjovt som folk går og gemmer sig, han boede jo lige nede ad vejen dér… Clone : Og sig mig lige engang !?... Er det ikke det klassiske "old-school" Illdisposed-logo I har hevet frem igen?, fortæl lidt om baggrund for det valg. Batten : Det er det nemlig, jeg har altid hadet det nye logo så jeg fik endelig min vilje. Jeg har også gået og været pige-sur de sidste par år over det popsmarte krimskrams, jeg ved ikke hvad det ligner! Clone : Nu har I igen skiftet pladeselskab !?, hvor gik det galt med AFM Records ?, og hvad kan Massacre som AFM ikke kunne ? Batten : Måske var det standarden hos Roadrunner der fik os til at tro at træerne vokser ind i himlen. Måske er AFM en flok bonderøve fra Hamburg der skal have hjælp til at tage bukser på om morgenen. Jeg er ind imellem lidt i tvivl. Det var bare dråben da de sendte 100 cd’er til vores booking agent med vores bandnavn stavet forkert! Clone : Illdisposed skal være headlinier på den kommende Headbangers Ball tour, hvad skal metalfolket forvente sig i forhold til jeres show på denne tour? Batten : De kan forvente at Kloge ikke kan et eneste af numrene og at Franz spæner rundt fra den ene side af scenen til den anden med en Konkhra ble på hovedet. Clone : Skal "Let Go" fortsat fungere som åbningsnummer på de kommende koncerter eller får et af de nye numre den opgave? Batten : Nej, det nummer er vidst slidt op nu. Det er ellers dejligt kort. Det er bare lækkert med en pause efter et minut med fuld hammer på. Clone : Er der en af de 8 koncerter på Headbangers Ball touren som I glæder jer særligt til?, hvor meget tid og energi bruger I på at forberede jer til sådan en tour? Batten : Vi er ikke så tæt på touren endnu at jeg har tjekket hvilke byer vi skal spille i. Så det må være et nej. Hvis du med ”forberede” mener at øve bruger vi ikke så meget energi. Jeg æder mere røv end jeg øver. Og jeg æder bare ikke ret meget røv! Clone : Hvis du nu blev tvunget til at fremhæve 3 numre fra det nye album, hvilke ville du så vælge og hvorfor? Batten : Mmm jeg kan godt lide ”If All The World” fordi Bo synger så meget. Han synger bare så dejligt. ”Nu gik det lige så godt” fordi Bo lyder som en rigtig træt udgave af Troels Trier. Og ”For The Record” fordi det lyder som om GOAT står og synger med på omkvædet. Clone : Da jeg snakkede med Bo Summer sidste år, pralede han med hvor pisse irriterende, han kunne være over for dig og dine ideer i den kreative process med nyt materiale. Har der været nogle forbedringer på den front på "To Those Who Walk Behind Us" eller har I brugt samme arbejdsgang? Batten : Ingen forbedringer, tværtimod. Han er bare sådan en pisse irriterende alfa-abe mongol nar. Vi har nogle ret heftige skænderier ind imellem. Sidst vi spillede i Leipzig var vi ved at komme op at slås fordi jeg var sur på lydmanden og råbte og skreg og skabte mig og smadrede en flaske på scenen så en fan begyndte at bløde. Det endte i ren kaos og jeg skred vidst nok fra bandet. Senere på natten smed Bo Kloge ud. Men næste dag var vi 5 igen. Clone : I fik som band et pænt comeback med albummet "1-800 Vindication" for 5 år siden efter nogle år i skyggen, hvilken betydning har netop det album for bandet idag? Batten : Den plade beviser at hvis man laver en lorteplade vil den næste altid blive skamrost. Men jeg synes da også personligt at det er vores bedste album til dato. I Danmark er der mange som mener Submit eller Something Rotten er toppen af poppen, men salgstallene siger noget helt andet. Og dem kan man vel regne nogenlunde med. Specielt når Submit og Rotten er fra dengang hvor folk ikke downloadede i vildskab. Clone : Har du lyst til at sige noget tjekket og metalagtigt til jeres fans derude i landskabet, så har du muligheden her! Batten : Så vil jeg da benytte lejligheden til at citere Eric fra Manowar: “Each day, you wake up and get out of bed knowing that there is shit waiting for you. Each day is a struggle, a battle and you must prepare for these battles, these wars. You have to be prepared. That is where the spirit of MANOWAR comes in. It is for everybody, both men and women, who have the fighting spirit. You either fight to win or you throw up your hands and admit that you are fucked” -and |