clonetalk - katatonia

Læs vores anmeldelse af "Viva Emptiness" !!!

Køb Katatonia albummet "Viva Emptiness" hos CDON nu !!!

Det nye superalbum "Viva Emptiness" nærmer sig sin udgivelsesdato, så Clonemetal.dk tog en lille snak med Katatonias forsanger Jonas Renkse.

Ikke overraskende er Jonas mere end almindeligt godt tilfreds med resultatet af det nye Katatonia album. I forhold til 2001 albummet "Last Fair Deal..." har bandet søgt et noget mere aggressivt udtryk. Ønsket om et mere aggressivt udtryk har Katatonia fundet igennem deres mange koncerter siden sidste udgivelse, hvor bandet har oplevet at netop det mere rå og hårdtslående var det er føltes mest naturligt for bandet netop nu.

Jonas fortæller videre at bandet har valgt at tune guitarerne ned til c, hvilket har givet musikken den mere metalliske kant som Katatonia gik efter. Inspirationerne fra den moderne amerikanske Rock/Metal som Tool og Deftones er blevet udviklet og indarbejdet yderligere i Katatonias hypermelankolske univers, også selvom der sikkert vil være nogle snæversynet europæiske metalhoveder som vil ryste på hovedet. Men som Jonas siger så er ikke alt amerikansk Rock/Metal der er det rene junk som Linkin Park og Papa Roach.

Det er bestemt ikke lutre positive tanker som Jonas går rundt med i sit hoved i det daglige. Han er af natur temmelig nervøs og ængstelig anlagt, hvilket også vil være helt tydeligt på "Viva Emptiness", hvor frygten, usikkerheden og angsten igen vil ramme lytteren. Albummet er ikke et konceptalbum, men dog går der flere elementer igen, som f.eks The City of Glass, der ifølge Jonas er en abstraktion på det inhumane og kolde moderne samfund han oplever.

Mere positivt er det at Katatonia til april starter deres store Europatour, hvor bandet også endeligt kommer til Danmark for at give koncert på Stengade 30 den 14.05. Katatonia ligger lige iøjeblikket i træningslejre i øvelokalet, så alt er klar til at touren kan starte i bandets andet hjemland Finland. Jonas fortæller at folk godt kan forvente at det bliver "Viva Emptiness"s power og aggression som vil være det bærende element i de kommende koncerter. Hvem der skal supporte Katatonia på touren er endnu ikke fastlagt. Desværre har danske The Loveless ikke kunne blive en del af touren, hvilket Jonas syntes er trist, da det var et band som Katatonia selv har peget på som en oplagt mulighed.

Tilbage til det nye album. Coveret på "Viva Emptiness" er endnu engang skabt af Travis Smith, som denne gang i samarbejde med bandet har valgt at lade et billede af sin egen datter være udgangspunkt. Jonas fortæller at coveret på glimrende vis illustrere den angst og sårbarhed, der også på "Viva Emptiness" er Katatonias varemærker. I forhold til titlen på albummet, så er der ikke nogen forbindelse med et af Jonas' helt store forbilleder Will Oldham, der bl.a har lavet et album ved navn "Viva Last Blues". Denne Oldham er en amerikansk sangskriver der laver en sær blanding af melankolsk Folk og Country, som Jonas ofte lader sig tryllebinde af.

Tilsidst fik vi os en lille snak om det kommende "Damnation" album fra Opeth, som Jonas selvfølgeligt har haft mulighed for at lytte på, da medlemmerne af Opeth og Katatonia er rigtig gode venner. Jonas fortæller at "Damnation" er intet mindre end brilliant, et mørkt og sørgmodigt album som viser Mikaels fantastiske evner som sangskriver bedre end nogensinde. Så der er masser af glæde sig til. Første det geniale "Viva Emptiness" album fra Katatonia, så Opeths "Damnation" og så ikke mindst Katatonias koncert til maj i København. -and