Q&A : Koldborn |
Koldborn har netop udsendt albummet "The
Uncanny Valley" igennem Listenable/Target og de positive vibrationen
vælter netop nu indover bandet. I den forbindelse har Clonemetal.dk
lavet følgende Q&A med guitarist Heinz aka Henrik Jacobsen. Clone : Det nye album "The Uncanny Valley" er på gaden, hvordan har I oplevet modtagelsen fra både presse og fra den menige metalhoved som I er stødt ind i ?. Er det en stor omvæltning at udsende materiale på et internationalt label i forhold til hvad I ellers har oplevet i bandets historie ? Koldborn : Pladen er blevet modtaget rigtigt fedt overalt. Jeg kan huske da den forrige plade "First Enslavement" udkom, og de fede anmeldelser begyndte at komme ind og jeg tænkte "hey folk er sgu oppe og køre over vores lort", hvilket er en syret følelse da det var første gang jeg udgav en rigtig cd på et pladeselskab. Nu hvor jegt har lidt mere erfaring og har et par plader bag mig med Hatesphere var det alligevel lidt underligt at skulle til at udgive en ny skive med Koldborn og stå skoleret overfor verdenspressen med det her musik man har ligget og rodet rundt med i et fedtet gammel øvelokale i Århus nord. Men da de første anmeldelser begyndte at komme ind kunne jeg læse, at vi åbenbart havde gjort et eller andet rigtigt, for folk i hele verden syntes det rykkede noget fee luft. Der er mange oldschool folk som har rynket på næsen over vores udvikling fordi vi har prøvet at søge lidt nye steder hen i forhold til "First Enslavement" - både musikalsk og covermæssigt. Der er ikke nogen i Koldborn som havde lyst til at lyde som vi gjorde for 5 år siden - vi er andre folk nu og det skal lyden sgu da afspejle. for mig har det også handlet om, at jeg gerne ville rykke mig som musiker og prøve nogle nye ting af. Der er bare nogle nye ting som rykker inden i mig i forhold til for 5 eller 6 år siden, og det har jeg prøvet at ramme med "The Uncanny Valley". Mht. at udsende pladen på Listenable i modsætning til at arbejde med Diehard har der ikke været den store omvæltning. De arbejder meget på den samme måde, men har selvfølgelig nogle andre målgrupper end Diehard havde dengang. Clone : Fortæl os lidt om kemien i Koldborn sådan rent socialt. Er der stor forskel på fælleskabet i Koldborn samlignet med det du er en del af med Hatesphere?, er det ikke rart nok at slippe væk fra ham Don Bredahl bare engang imellem? Koldborn : Haha, Don Bredahl er sgu en god dreng og han har da også haft sine store tykke fingre med i Koldborn skivens tilblivelse da det jo er ham som har optaget og mixet skidtet, så helt har jeg ikke sluppet fra ham. Koldborn er sgu lidt af et hippiekollektiv - vi skal først og fremmest have det fedt sammen og spille noget feee tråd. Hatesphere fungerer ofte på et andet niveau da det er nogle andre ting vi arbejder med - lidt mere prof. men vi har det da stadig hyggeligt ind i mellem... Rasmus har desværre valgt at forlade Koldborn da han er blevet far og gerne vil koncentrere sig om familien, men vi har fundet en super fed erstatning - vi offentliggør navnet når vi lige har øvet lidt mere med ham. Clone : Hvordan var forløbet frem mod at I sikrede jer en kontrakt med Listenable Records ? Hvordan er samarbejdet med selskabet forløbet? Koldborn : Da vi var færdige med at indspille pladen sendte jeg den ud til nogle labels og fik en masse positiv feedback tilbage - bl.a. fra Roadrunner som syntes vi var monsterfede, men da vi ikke er et band som tournerer kunne det desværre ikke blive til mere end snakken. Jeg forhandlede i lang tid med flere selskaber og endte med at signe med Listenable da det var dem, som havde den fedeste profil. De har så mange fede bands og gør et stort stykke arbejde for dem, så det var ikke noget svært valg da de kom med et tilbud. Men vi har været super privilegerede med at kunne sidde på vores flade røv og vælge imellem tilbud fra fede selskaber. Clone : Er det bare en dans på roser at være en del af Koldborn, eller har der også været lidt torne på sagen ? Koldborn : Vi danser sgu derudaf på roserne endnu haha. Der er selvfølgelig altid nogle ting som ikke er så fede ved at spille i et band, men vi tager det sure med det søde - sådan er livet. Hvis man vil have lov til at stå på en scene og spille rock sammen med sine venner, så koster det blod sved og tårer, og det ved alle som har spillet i et band. Vi har haft en del udskiftninger i bandet hvilket har været hårdt at arbejde med, men det er bare svært at finde folk, som fungerer socialt i gruppen og samtidig kan spille fedt - de folk hænger ikke på træerne i lille Danmark. Vi har altid haft det fedt med de folk som var med i bandet og er stadig venner med de folk som har lagt et stykke arbejde i bandet på et eller andet tidspunkt. Clone : Hvor stor dramatik har der været i Koldborn i forbindelse med de seneste ændringer i line-uppen ?. Fortæl lidt om udskiftningerne og om hvor stor forstyrrelse de har skabt for bandets virke i og udenfor studiet. Koldborn : Der har været meget lidt dramatik må jeg skuffe med at sige. Efter "First Enslavement" valgte mig og Ramus at flytte til Århus og finde nogle nye medlemmer heroppe, og det har vi så kæmpet med et noget tid, men den skulle være klaret nu. Clone : Hvis du nu skal fremhæve tre numre fra "The Uncanny Valley", hvilke bliver det så og ikke mindst hvorfor netop disse numre ? Koldborn : "Lords Of Stupidity" fordi det er så svine aggressivt fra start til slut. Vi ville skrive et nummer som var lige i fjæset aggressivt fra start til slut (det er sgu det samme jeg tænker hver gang jeg skriver numre hahaha), og Lars har smidt noget super super fedt og catchy vokal på, som bløder nummeret op og gør det helt perfekt, det nummer er jeg stolt over! "A Destiny Predicted" fordi det er groovy på den helt rigtige måde. Igen har Lars gjort et fedt stykke arbejde med vokalen som gør nummeret catchy. "Below A Crushing Earth" er bare lige i fjæset smadder! Det er skrevet af Bjørn Bihlet og Rasmus, og det er lige hvad metal bør være - simpelt og skåret helt ind til benet så det bløder og gør ondt... på den fede måde! Clone : På "The Uncanny Valley" har I haft et par gæster i studiet for at indspille sammen med jer. Fortæl lidt om baggrunden for at det netop blev disse gæster og om selve oplevelsen med folkene udefra i studiet. Koldborn : Jason fra As We Fight (and loose 12:4) synger på et par numre og det gør han fordi vi blev enige om, at han skulle synge på noget Koldborn materiale helt tilbage i 2004 da Hatesphere spillede en masse jobs i Danmark sammen med As We Fight. Han growler pisse fedt og jeg havde bare griner på hver aften når der blev lukket op for grisen i As We Fight hahaha. En anden god ven, Sven fra Aborted synger også på et nummer, og det kom egentlig i stand fordi han har været en stor fan af Koldborn helt tilbage fra "First Enslavement" og vi har skrevet sammen i længere tid. Jeg har også spillet et par shows med ham i tidens løb, og eftersom han synger pisse fedt og har en meget personlig vokal blev det til at vi sendte et nummer ned til ham som han indspillede vokal på og sendte det tilbage. For at tage hævn skulle han også lige have mig til at spille solo på den nye Aborted, så det fik jeg ødelagt en hel aften med ude hos Tue Madsen hahaha. Clone : Hvordan vil du beskrive den kreative dynamik i Koldborn ?, hvordan bliver et typisk Koldborn komposition til?, og ser du store forandringer på denne front efter udskiftningerne. Koldborn : Før i tiden skrev vi alt vores materiale i øvelokalet sammen, men da Bjørn Bihlet kom med begyndte vi mere at skrive materiale hjemme med Cubase og så præsentere et mere færdigt udkast til resten af bandet, som vi derefter arbejdede videre på i øvelokalet. Det kan også høres på materialet, at det er meget mere vel komponeret når det er skrevet hjemmefra i ro og mag frem for at stå i et øvelokale og slås om tingene. Det kommer sandsynligvis til at foregå i højere grad fremover, at numre bliver skrevet på computeren da det sparer en masse tid og generelt giver et federe resultat. Clone : Hvor svært er det at få engagementet i to bands til at gå op i en højere enhed ?, har du overhovedet tid til et liv ved siden af musikken? Koldborn : Jeg kæmper en brav kamp nogle gange, men det er da gået meget godt indtil videre. Det er sgu hårdt når begge bands har ting som skal øves op til og man tilbringer al ens fritid i øvelokalet, men på den anden side, så kunne jeg ikke fungere ved at nøjes med et band, som kun spillede en slags musik - jeg bliver nødt til at have et sted hvor jeg kan prøve ting af og lege lidt. På den anden side er der måske en kæreste som som burde plejes lidt mere... men når valget står mellem metal og patter er det ikke så svært vel. Clone : Udover de ting du selv har været involveret i det forgangene år, så fortæl os om hvilke musikalske oplevelser som har gjort mest indtryk på dig både live og hjemme foran højtalerne i løbet af 2006. Koldborn : Cynic bliver gendannet og skal spille i Europa! Whoah det skal ses! Ellers har jeg generelt været oppe og ringe over nye (og gamle) udgivelser med Sevendust, Bloodsimple, Spineshank, Slipknot, Scarve og The Faceless. Og så har det selvfølgelig været en stor oplevelse at tage på tourne som headliner med Hatesphere, Raunchy og Volbeat og spille en masse fede steder hvor folk kan lide heavy - super fedt. Clone : Som afslutningen vil jeg gerne vide om du har nogle nytårsforsæt som involvere bandet Koldborn, eller om det bare er det klassiske med rygestop, mindre TV, længere skæg eller lignende ? Koldborn : Mindre udskiftninger i bandet haha - jeg tror et den nuværende lineup er perfekt for os! -and |