Interview : Konkhra

Efter 6 års ventetid er danske Konkhra endeligt klar med et nyt album på hylderne. I den forbindelse afkrævede Clonemetal.dk nogle svar fra hovedmanden Anders Lundemark på dennes ferie i USA. Tjek iøvrigt Konkhras Myspace.com profil ud HER.

Clone : Så er der endeligt godt nyt fra Konkhra; men sig mig lige en ting, hvad er der foregået i Konkhra-universet siden jeres 2003 album ? Giv os lige et rids over hvilke ændringer i line-uppen der er gået forud for "Nothing Is Sacred" ?

Anders : Kim forlod skuden efter "Reality Check", og det var egentlig osse rimelig forventeligt, da der sker noget med folks lyst til at turnere når familien bliver udvidet derhjemme, så giver det pludseligt meget lidt mening at sidde I en bus 23 timer og vente på at have det sjovt i 1 time. Vi prøvede at lave noget materiale, men både Johnny og jeg have en del problemer på hjemmebanen. For mit vedkommende endte det med at jeg fik flyttet mit studie to gange inden for et år, og så fik jeg chancen for at bygge et firma sammen med en makker, det tog også lige lidt tid. Johnny smed håndklædet og der var kun mig og Lars tilbage. Jeg arbejdede på The Rock som lydmand i denne periode, og der så jeg Mads spille et show, og det var faneme vildt. Jeg spurgte ham hvem han var, og hvorfor fanden jeg ikke havde hørt ham spille før? Mads er lidt en introvert person og det har udmøntet sig I en masse øvning alene, og ikke så meget udadvendt aktivitet. Men han skrev da han var klar på at give Konkhra et shot, da jeg henvendte mig efter at Johnny var smuttet. Jeg sagde egentlig bare at han skulle kigge over til lidt jam, da jeg var 100% overbevist fra starten om at evnerne var i særklasse, og at Konkhra kunne skabe sig lidt fremtid med ham bag kedlerne. Senere kommer Michael ind i billedet, han har spillet med Mads i nogle andre ting. Inden Michael kom til havde James Murphy indspillet de fleste soloer, så Michaels stil vil forest komme til ordtenligt udtryk på næste udgivelse, jeg har dog ingen skrupler, det er rimelig utroligt at Danmark har fostret to så gode musikere og at de stod klar da vi blev friske.

Clone : Hvordan er de nye medlemmer faldet til i bandets tone og kultur ?

Anders : Vi gør meget ud af at have en god tone, og da der er en stor aldersspredning nu, skal vi lige tage lidt hensyn til hinandens gamle vaner osv., men jeg vil sige at kemien aldrig har været bedre end den er nu. Det er nogle gulddrenge jeg spiller sammen med, og jeg håber Konkhra kan give dem nogle af de oplevelser de virkelig har fortjent.

Clone : Det virker lidt som om at Death'n'roll udtrykket er rykket frem på "Nothing Is Sacred", mens thrashen er mindre tydelig. Kan du genkende det billed ?, hvordan vil du beskrive stilen på det nye album målt op imod de gamle albums ?

Anders : Jeg tror ikke at jeg er den rigtige til at bedømme disse ting. Min mening er, at "Nothing Is Sacred" er ret personlig, og måske ikke så stilren som f.eks. "Reality Check" eller "Spit Or Swallow" var. Tilgengæld er den meget sin egen, og jeg har bevidst forsøgt at gøre tingene lidt mere skramlet og vokalen lidt mere ægte og sårbar og dermed personlig. Jeg synes den er personlig i sin lyd, og lidt et antiprodukt i forhold til de myriader af udgivelser med beat detective fra Pro Tools på trommerne. Der er sjældent en koldere tyrker end når et band som har solgt meget lyder som et bornholmer-ur der er ved at gå I stå på scenen, fordi de egentlig er 100% talentløse. Det er en flad udvikling, og folk der er fans af den slags crap, må jo være døve og dumme. Der er graverende eksempler overalt i scenen, og det er fandeme en pinsel at høre på heavybands der har hitliste-hunger og som fyrer det ene pinlige omkvæd af efter det andet.

Clone : Produktionen på "Nothing Is Sacred" scorer virkeligt højt her på Clonemetal.dk, den er råfed og gennemført; fortæl lidt om indspilningsforholdene og om hvem der har stået for den fremragende produktion.

Anders : Altså det var kun mig og Mads der var i studiet under indspilningen af trommer og guitar osv.. Vi spillede efter et klik, og Mads kan bruge det som han har lyst. Nogle gange brugte vi en cue guitar, men det meste af tiden spillede Mads alene. Det er første gang vi har indspillet på den måde. Jeg skulle jo skrue lidt knapper og tracke osv. Så det blev indspillet meget hjemmebrygget. Hele første omgang blev dog kasseret, bade fordi vi fik seriøse hardware problemer, og også fordi det pludseligt blev muligt at score en gammel SSL 4000e fra Danmarks Radio, og denne pult lyder for vildt. Så det blev hurtigt besluttet at spille hele lortet ind igen på den nye pult (efter den blev hejst ind af mit vindue med en kran... haha). I mellemtiden tog en af Tues venner den smadrede harddisk under behandling og da vi have spillet trommer ind igen, var det gamle reddet 100%. Nu var det rigtig sjovt, for vi kunne tage fra begge indspilninger, og det giver en eller andet fed vibe de rigtige steder. James har jo indspillet soloerne, det tog jeg til Florida for at få ordnet.

Clone : Er "Nothing Is Sacred" et konceptalbum ?, fortæl lidt om ideerne og tankerne bag det lyriske univers på albummet.

Anders : Faktisk binder den nye skive både sine egne tekster og en hel del fa de gamle tekster sammen i en tråd. Der har sin begyndelse med en snigende mistanke om at vores virkelighed har en del mere at byde på end man først skulle tro. Jeg har tænkt mig at lægge nogle links på Konkhra.com, der kan forklare disse ting lidt nærmere. Det er blevet tydeligere med årene, hvad problemerne er, men det er svært at sige direkte uden at lyde som en scientolog eller på anden måde religiøs. Det vigtigste i budskabet er lidt ligesom med The Matrix, man kan ikke få det at vide, man må selv opdage problemerne. Disse ting er samtidigt blevet meget mere relevante, en begivenhed som 911 har virkeligt skabt nogle sprækker I illusionen. Man kan håbe på at den nuværende situation med “krise” kan få flere mennesker til åbne øjnene, så de finder ud af hvad “rente” og “inflation” og den slags ting egentligt er for noget. Den bedste slave er den der tror han allerede er fri.

Clone : Der er noget med at "Nothing Is Sacred" bliver udgivet i en limited edition med en bonus CD med de gamle Konkhra demoer på, fortæl lidt om hvorfor I har valgt at udgive disse gamle indspilninger igen.

Anders : Michael fra Target er jo en retrodreng. Han foreslog at vi markerede 20 års jubilæumet på denne måde, og det synes vi var en rigtig god ide. Det er sjovt, at man sagtens kan høre at det er det samme orkester, selvom der er skiftet en del ud og tingene sker I et lidt andet tempo I dag, så er det stadig nogle ret fede ting imellem, og folk kan jo lege lidt med at finde fejlene, for dengang var der sgu ikke noget der hed Pro Tools, og hvis man lavede kage, var der kun en vej. Jeg tror vi godt kunne finde på at lave en nutidig version af "Lustration" f.eks. for den er da grov nok, og da de ting er indspillet omkring 1990 eller deromkring må man vel sige at det er noget af det første death metal fra Danmark.

Clone : Der er sket meget på den danske metalscene siden Konkhra sidst var pladeaktuelle, fortæl lidt om hvordan det har været at opleve scene lidt fra sidelinjen. Er der nogle nye danske bands som har imponeret dig/jer særligt de senere år ?.

Anders : Jeg synes det sjovt at folk synes at Volbeat er et heavyband ... hehe. Men der er masser af gode bands I Danmark. Desværre er folk så opsatte på at hitte og blive store, at de glemmer at det skal være personligt, særegent og ikke mindst cool for at være sejt. Det ved Michael Poulsen, og jeg tror egentlig at Volbeats største force er at de virkelig lyder som sig selv. Det kunne mange af de som gerne vil være stars godt lære lidt af. Der er bands herhjemme som er direkte patetisk, desværre. Samtidigt er der ting som f.eks. Corpus Mortale, som er ret genialt. Men det er jo ens for alle lande.

Clone : I forhold til tour aktiviteter, så fortæl lidt om hvilket planer I umiddelbart har, fortæl os også om hvilke ambitioner I har på denne front de næste år.

Anders : Der er tale om en del, og da denne lineup er rimelig ny, har vi tænkt os at tage så meget som kan lade sig gøre. Der er nogle forpligtelser i andre retninger, men det skulle være muligt at spille en del shows i løbet af 2009 og 2010. Vi kommer med garanti til at spille en del shows de næste par år.

Clone :Afslutningsvis vil vi godt høre om vi igen skal vente næsten 6 år på et nyt Konkhra album, eller om vi kan forvente lidt mindre ventetid næste gang ?

Andres : Nej, det ville da være nederen. Vi har det godt nu, og lineuppen er klar på at gøre hvad der skal til så vi må se. Det kommer til at tage lidt tid, fordi vie skal kunne matche vores fortid, og det er ikke helt nemt nogle gange. Men vi tror selv på at de bedste skiver fra vores hånd kommer engang i fremtiden. -and