clonetalk - mercenary

Læs vores anmeldelse af "The Hours That Remain" HER !!!

I anledning af danske Mercernary's kommende album "The Hours That Remain" blev Clonemetal ringet op af bandets forsanger Mikkel Sandager (MS). Beredvilligt fortæller han om status i bandet p.t., men også om tyske rygmærker og suppe, steg og is…

Clone: Tillykke med den nye skive som endnu en gang vejen for professionalisme i dansk metal. Hvordan vurderer du selv det nye udspil?

MS: Tak! Jeg kan ikke vurdere den nye plade objektivt. Lige nu synes jeg selvfølgelig, at det er det fedeste vi nogensinde har lavet, og det synes jeg hver gang vi udgiver en plade. Det er først senere, jeg kan bedømme pladerne i forhold til hinanden, fordi jeg p.t. står begravet til halsen i "The Hours That Remain".

Clone: Har du nogle favoritnumre?

MS: Det er også svært at sige. De numre jeg bedst kunne lide til at starte med, ikke er mine favoritnumre nu, så det ændrer sig hele tiden. Men et par stykker går da igen, nemlig åbneren "Redefine me" og så "Lost Reality", så må vi jo se om de holder favoritværdigheden.

Clone: For mig virker det som om at vægten i forhold til "11 Dreams" går fra det death-influerede til det mere melodiske, men stadig kraftfuld powermetal. Hvad siger du til det?

MS: Jamen det er ikke helt forkert. Jeg mener faktisk at det har været en tydelig udvikling siden "Everblack" (2002), specielt m.h.t. vokalen. Mercenary har altid været melodiske, også dengang vi spillede mere rendyrket thrash / death eller hvad du vil kalde det. Men især med det nye album slår mine forcer mere igennem, ikke mindst fordi Kral jo hoppede fra. Han skrev jo det meste før, så det er en helt naturlig udvikling.

Clone: Nu nævner du selv at jeres bassist "Kral", der ellers har været med helt fra starten i Mercenary. Han blev for kort tid siden skiftet ud med René Pedersen. Hvad var årsagen til det skift, og hvad regner I med hvad det vil betyde for jer?

MS: Der var mange faktorer, der til sammen gjorde at Kral smuttede. Han var jo fakkelholder for Mercenary igennem 15 år. Han skrev musikken og kæmpede for det med liv og sjæl. Efter den gode modtagelse af "11 Dreams" var vi så ud at spille 60 shows sidste år, og så tror jeg nærmest at han brændte lidt ud. Spørgsmålet for Kral var måske, om det var al sliddet værd. Husk på at man tjener jo ikke noget på at spille metal, og hvad prioriterer man så højest familien eller bandet? Når det så samtidig er så bøvlet at få det puslespil til at gå op med familie, job, musik og ikke mindst penge, så er det da klart, at man kan miste lysten på et tidspunkt. Rent musikalsk har det ikke haft den store betydning. Vores nye bassist/vokalist René har nemlig været ret sej til at lære hele vores bagkatalog. Det tog ham kun et par måneder, og han har også været ude at spille med os, hvor det gik ret fedt. Han har i øvrigt den sejeste råbervokal, men han kan også synge fuldstændig rent. Det kan han, fordi han også har spillet i sådan nogle suppe-steg-og-is-bands, ha ha. Så det virker ret lovende.

Clone: Og så til noget helt andet. For kort tid siden sendte DR-2 en doku-soap om det danske metalband "Stormslag". Hvad syntes du om den?

MS: Jeg håber sandelig ikke, at de er repræsentanter for hele metalscenen, for så står det godt nok sløjt til! Nej jeg tror godt folk kunne se, at det var sat lidt på spidsen. Jeg synes det var ekstremt underholdende, totalt grineren. Jeg tror ikke serien har den store betydning. Men jeg måtte da hele tiden huske mig selv på, at det ikke var skuespillere! Fed underholdning.

Clone: Med "11 Dreams" slog Mercenary virkelig igennem med flotte anmeldelser, hvilket fx betød supportturnéer for bl.a. Opeth og Nevermore, samt måske højdepunktet Wacken Open Air. Hvad har det betydet for jer rent professionelt - og "drengedrømsmæssigt"?

MS: Det var et stort skridt rent professionelt. "11 Dreams" solgte meget mere end forgængeren. Men selv om det er fedt med gode anmeldelser, så er det, hvad det er. Hvis de umiddelbart skulle kunne ses på salgstallene, så skulle "11 Dreams" have solgt mindst 100.000 eksemplarer, og det gjorde den ikke! Men det åbnede da nogen døre live-mæssigt. Det var vildt fedt at være på tour med bands som Nevermore, men det hele blev også meget mere seriøst. Så tourlivet er ikke kun vildt fedt. Det fede består i de 35-40 minutter man får lov at spille hver aften. Ellers er det hårdt slid og ventetid. Og så er det også begrænset, hvor sjovt det er i længden at bo 16 svedige mænd i en lille bus, ha ha. Men Wacken var selvfølgelig en drengedrøm. Noget man har tænkt siden man startede med at spille metal. Vi spillede for 4-5.000 på "Party-stage", som er den lille scene på Wacken. Så der var totalt fuldt hus, selv om vi spillede i den onde tid kl. 12 middag! Men det allerfedeste var faktisk Roskilde Festival i 2005. Der spillede vi også på det værste tidspunkt, som de første om formiddagen. Så vi regnede med at der måske ville møde 200 op i "Arena"-teltet, men så kom der 2.000. De gav os en fantastisk modtagelse, så det var klart vores største koncertoplevelse.

Clone: Og til september skal i spille på festivalen "Prog Power USA VII" i Atlanta, USA. Kan du fortælle lidt om det?

MS: Vi spillede der første gang i 2003. Det er egentlig en prog-festival, men promoteren der står for arrangementet, plejer at smide et helt band ind som "wild-card", for lige at gokke prognørderne oven i hovedet, ha ha. I 2003 var dét så vores opgave, og folk flippede totalt ud, det var helt vildt. Vi skulle have spillet der igen i 2004, men der sagde vi klart nok i stedet ja til at turnére med Nevermore. Vi lovede så at komme igen, når vi havde næste album parat. Forventninger til den koncert er ret store, både vores og deres.

Clone: Og så skal i vel også turnére lidt herhjemme i andedammen, hvordan ser det ud med jeres danske publikum?

MS: Det skal vi helt klart. Problemet er bare at vi ikke har booket så meget endnu, da vores andre tourmuligheder ikke ligger helt klar endnu. Der er nogle muligheder for noget support, men ikke noget konkret endnu. Og før det ligger helt klart, så tør vi ikke sætte en tour op i Danmark. Men vi skal da helt klart rundt i alle kroge, måske sidst på året eller i starten af næste år. Det danske publikum tog ret godt imod med "11 Dreams". Det er selvfølgelig ved at være længe siden, men generelt er vi blevet modtaget rigtig godt i Danmark, så vi glæder os. Vi spiller på The Rock den 29. september, og dagen efter spiller vi på den europæiske udgave af Prog Power-festivallen i Holland. Så det bliver en ret fed weekend.

Clone: Prog- og power metal er især udbredt i mellem-Europa, har du nogen idé om hvorfor, og hvor har I det største publikum?

MS: Dit bud er lige så godt som mit, jeg har ingen idé om det. Vi har faktisk snakket en del om det i bandet, og det eneste vi kan komme frem til, er, at når der bor 85 millioner mennesker i Tyskland, så er der automatisk flere metalfans. De er bare ikke kommet videre siden 1985, ha ha! Når vi spiller dernede, så er publikum fyldt med folk i cowboyjakker med påstrøgede rygmærker og badges. Det er godt nok syret, men egentlig også ret fedt. Men den form for metal er også godt kørende i fx Grækenland, Italien og ikke mindst Holland, hvor vi bliver taget ret godt imod. Men det hænger selvfølgelig også sammen med, at vi efterhånden har spillet dernede en 15-16 gange.

Clone: Et sidste hurtigt spørgsmål: Hvad er i mest, et studieband eller et liveband?

MS: Liveband!!! Det er også fint nok at være i studiet. Men det er ligesom hvis man gerne vil gøre godt i Tour de France, så skal man også kunne lave en god enkeltstart… Når man har været i studiet i en 4-5 måneder, som det var tilfældet med "The Hours That Remain", så ender man altså i et eller andet "studiemode". Det er sjovt nok, men det bliver hurtigt noget nørdet flueknepperi, hvor folk siger "ahhh, sidder dét der nu også knivskarpt nok?", "kunne dét liiige lyde lidt bedre" osv. Til sidst får man bare lyst til at give det hele et los og komme ud at spille live.

Clone: Jamen det lyder jo ligefrem som om det kunne være en god idé at dukke op på The Rock d. 29/9-06. Vi ses, og held og lykke!

MS: Tak for det!

-simon