clonetalk - satyricon

Mp3 af "K.I.N.G" HER, WMA af "The Pentagram Burns" HER og lyd på "Now, Diabolical" HER.

I anledning af at det nye Satyricon album "Now, Diabolical" som den 18.04 vil ramme markedet fik Clonemetal.dk mulighed for at få en snak med hovedmanden Satyr Wongraven.

Clone : Først og fremmest skal jeg sige tillykke med resultatet af det nye album, jeg har brugt den sidste weekend på at lytte til "Now, Diabolical" og jeg må sige at jeg finder det rystende godt. Men start med at fortælle lidt om den kreative proces forud for albummet, i hvor høj grad adskille forløbet sig fra det seneste album "Volcano" ???

Satyr : Mange tak for roserne. Det er et særdeles omfattende spørgsmål du der stiller. Faktisk er der ikke ret meget omkring de to albums som ligner hinanden. På "Now, Diabolical" har jeg valgt en for Satyricon helt ny tilgang til den kreative proces, tidligere eksperimenterede jeg mig frem til en række riffs og melodistumper som så i den sidste ende blev sat sammen til et nummer. Denne gang arbejdede jeg målrettet på at finde en komposition som kunne bærer en hel sang på sine skuldre indenfor en meget stram ramme, som var stringent bygget op efter en klassisk rockopskrift med traditionel vekslingen mellem vers og omkvæd. "Volcano" er for mig et bindeled mellem det gamle Satyricon som bedrev meget rifforienteret Black Metal og det nye Satyricon hvor det er et mere råt og umiddelbart udtryk som er i fokus. Jeg ville for alt i verden væk fra at lave en riff-marathon på "Now, Diabolical" ligesom der på ingen måder var plads til temposkift i konceptet. Selvom "Volcano" også sine steder er meget nøgent, så må jeg indrømme at jeg på det nye album har ramt det strenge koncept som hæver resultatet klart over "Volcano".

Clone : Er der bestemte band eller strømninger som har inspireret dig særligt i forbindelse med skabelsen af "Now, Diabolical" ???

Satyr : Nej faktisk ikke. Det er klart at et gammelt band som Venom har noget af den umiddelbarhed som jeg også har søgt efter på "Now. Diabolical", så dem har jeg da lyttet en del til. Men Venom har også lavet en del materiale som helt ærligt er noget slapt, men de er sådan set den eneste navn jeg sådan har dyrket lidt, men nogen særligt stor kilde til inspiration vil jeg ikke kalde dem.

Clone : "Now, Dibolical" er indspillet rundt omkring i en række studier verden over. Kan du fortælle lidt om hvor I har indspillet og om baggrunden for valget af disse steder ???

Satyr : Vi er simpelthen gået efter at få de bedste faciliteter og det bedste udstyr til indspilninger af de ting som kræver det. Jeg mener man skal sgu ikke bruge meget gear på at indspille vokal for at resultatet er i top, så i forhold bl.a. trommer og rytmeguitaren er vi gået efter de absolut bedste forhold. Derfor blev hele indspilningsprocessen skudt i gang i Puk studierne i Danmark. Vi har heldigvis arbejdet os frem til en position hvor vi stort set kan vælge og vrage imellem de forskellige studier, hvilket da giver en stor tilfredsstillelse.

Clone : På en par af de nye numre bruger I nogle rigtige fede passager med nogle blæseinstrumenter. Fortæl noget om baggrunden for disse ???

Satyr : Nu er det langt fra første gang Satyricon bruger den slags, på bl.a. "Dark Medieval Times" bruger vi samples af blæseinstrumenter. Det nye på "Now, Diabolical" er at vi denne gang har haft mulighed for at arbejde sammen med den kendte norske komponist Øivind Westby for at skabe det rette atmosfæriske input til albummet. Vi er gået efter at disse skulle være afmålte og i balance med resten af musikken, ikke noget med at disse arrangementer skulle overtage materialet, de måtte kun bidrage til at underbygge den stemning som i forvejen var i udtrykket. På "The Pentagram Burns" fungerede som et ret underspillet bidrag, mens der er skruet noget mere op for dramatikken på afslutningsnummeret "To The Mountains".

Clone : Satyricon havde vel det man kan kalde en mareridtsagtig tour i USA sidste år, hvor I ikke kunne for indrejsetilladelse til trommeslager Frost, I væltede rundt i diverse tekniske vanskeligheder og sidst men ikke mindst så blev bandets to sessionsmusikere anholdt og anklaget for voldtægt. Hvordan har I det med tanken om igen at skal til USA i fremtiden efter den oplevelse ???

Satyr : Du har ret det var en modbydeligt oplevelse alt i alt. Men lad os skille tingene ad. De amerikanske myndigheder er desværre inficeret med en masse konservative skrankepaver, som ikke er bange for at udnytte terrorlovgivningen til at bestemte hvilke folk de ikke vil have ind i landet. Så når der kommer et norsk Black Metal band og søger om indrejsetilladelse, så er det klart at disse superkonservative kristne skal lave problemer. I forhold til de mange problemer med teknik og logistik på tour'en i USA så blev vi i den grad taget ved næsen af en fucking gangster tour manager, det er sådan noget som åbenbart skal ske for et band på et eller andet tidspunkt og denne gang var det altså vores tur. I forhold til sagen omkring de to session musikere så blev sagen gud ske lov afslutteti oktober måned med totalt tiltalefrafald, efter at pigen indrømmede at hele historien var løgn. Jeg har fra starten ikke været i tvivl om at anklagerne var uden hold i virkeligheden og det viste sig altså også at holde stik, men det har naturligvis været meget ubehageligt for de to som jeg/vi selvfølgeligt vil arbejde sammen med i fremtiden igen. Alt i alt var der selvfølgeligt en masse bøvl på den sidste tour til USA, men vi skal bestemt af sted igen, så uheldig kan man umuligt være to gange.

Clone : Satyricon har for kort tid siden skrevet kontrakt med Roadrunner Records, kan du fortælle lidt om processen som førte til dette ? og kan du fortælle om jeres forventninger til samarbejdet ???

Satyr : Jeg forventer at Roadrunner fyrer Nickelback omgående og bruger al deres krudt på at promovere vores nye album ! .... nå næppe. Forholdet med Roadrunner er blevet bygget op delvist igennem Slipknot trommeslager Joey og derudover har vi i mange år haft kontakt til selskabets legendariske A&R Monte Conner, som er en stor beundre af vores musik. Især de seneste år har jeg mødt en del Roadrunner folk fra især det britiske hovedkvarter som har sagt at de meget gerne ville arbejde sammen med os og mange af dem har gjort meget for at påvirke selskabets ledelse til at tage kontakt til Satyricon.

Clone : Når du kigger tilbage på det udgangspunkt du havde med Satyricon ved bandets opstart, hvordan har du det så med den position du er i dag er i med bandet. Er du på nogen måder overrasket over hvor meget du har opnået.

Satyr : Næ egentligt ikke. Det har faktisk været planen fra dag et at vi skulle opnå denne status med Satyricon. Det har været en arbejdsproces hvor jeg/vi for hvert år har gået efter et højere niveau. Det privilegium det er at kunne arbejde sammen med de bedste producere og de bedste instruktører har været et ret klart mål fra opstarten. Så med Satyricon handler det på ingen måde om at vi pludseligt er vågnet op til en helt ny virkelighed med en masse muligheder, det har været målrettet arbejde skridt for skridt.

Clone : Hvordan ser du på den norske Black Metal undergrund idag, er den stadig ligeså sund og kreativ som den var midt i 90'erne ???

Satyr : Altså hvis man mener at en undergrund med mord og kirkeafbrændinger var sund, så må svaret vist være nej. Men det var en helt anden tid og de klassiske albums fra dengang vil altid stå og du ser inden af de gamle bands som forsøger at gå tilbage og genskabe det de skabte dengang. Der var en fantastiske magisk atmosfære dengang som aldrig kommer igen, jeg savner sgu at stå fem timer i den lille lokale musikshop og diskutere musikken, men den tid kommer ikke igen og sådan skal det også være.

Clone : Til sidst skal jeg spørge om hvordan det ser ud med mulige koncerter med Satyricon i Danmark i den kommende tid ???

Satyr : Jo vi regner med at lave en kæmpe Danmarkstour med omkring 20-25 koncerter over hele landet. Nej ved du hvad, der er ikke et sted på jordet hvor vi hellere ville spille end i Danmark og jeg tager sgu hatten af for folk som dig og dine kollegaer i de andre metal-medier i Danmark, for sammenlignet med alle jeres nabolande så har metal slet ikke fået ordentligt haft i Danmark. Alle metalbands burde komme til Danmark og hjælpe jer med at få metalmusikken sat på dagsordenen, men desværre tillader virkeligheden ikke altid at det bliver sådan. Men helt ærligt så kan jeg ikke se overfor vi ikke skulle komme til Danmark inden længe for at give koncert. Vi har meldt ud til Roskilde Festivalen at vi er klar, sidst vi var med var en kæmpe succes med masser af folk og fed stemning. Men jeg kan desværre ikke love noget på nuværende tidspunkt. -and









Kom med dine kommentar i vores FORUM