Med et nyt Soulfly album på trapperne ringede CM en mandag aften til Phoenix, Arizona og fik en snak med hovedmanden Max Cavalera.
Jeg starter interviewet med at skamrose det nye "Dark Ages" album og spørger derefter ind til hvilken respons Max ellers har modtaget på album indtil videre. Dette album har klart fået den mest positive modtagelse et Soulfly nogensinde har fået fortæller Max, som bestemt også selv er tilfreds med resultatet. Han forsætter dog med at sige at det er for tidligt at begynde at sammenligne "Dark Ages" med de øvrige Soulfly albums. Max peger selv på "Primitive" som Soulflys stærkeste album får udgivelsen af "Dark Ages", men han går heller ikke af vejen for at sige at Soulfly bedste album fortsat tilhører fremtiden.
Som titlen antyder så er "Dark Ages" et mørkt og vredt album, baggrunden for den stemning skal findes i at Max på flere fronter har været i en dyster periode i sit liv. Drabet på den gamle Pantera guitarist Dimebag har påvirket Max meget, udover at Dimebag var en god ven af Max og resten af Soulfly, så har den uhyggelige begivenheden også fået angsten op i Max i forhold til at det ligeså godt kunne have været ham selv, som var blevet offer for en sindssyg mands ugerning under en koncert. Samme måned som Dimebag blev dræbt (december 2004) mistede Max sit blot 8 måneder gamle barnebarn Moses, så det er den periode i Maxs liv som danner den tragiske baggrund for albummet "Dark Ages".
Max fortæller at musikken er hans personlige måde at bearbejde tragedierne på og samtidigt er det en måde at udtrykke ting som han ellers ikke er i stand til at sætte ord på. Den sorg Max oplevede i øjnene på Moses' forældre, var så overvældende for Max at han kun kunne bruge musikken som udtryksform og trøst. Sangene på "Dark Ages" er delt op med nogle som dvæler i sorgen og andre som "Innerspirit" og "Staystrong" der mere er orienteret mod lyset. På mange måder har den kreative proces omkring "Dark Ages" samme forløb som Soulfly debut'en fortæller Max, et album hvis indhold også var præget meget af et dødsfald, nemlig mordet på Max's stedsøn Dana.
I forhold til det storslået og meget mørke coverart af Michael Whelan, fortæller Max at det faktisk slet ikke var mening at Whelan skulle have lavet det. Soulfly havde lavet en aftale med den franske kunstner som også lavede coveret til "Prophecy". men da Max en dag inden en koncert i New York blevet ringet af en medarbejder fra Roadrunner som fortalte at Michael Whelan var på gæstelisten blev Max helt vild!. Til trods for at Whelan havde skabt coverart til 4 Sepultura album havde Max aldrig nogensinde hilst på manden face-to-face. Da Max og Whelan efter koncerten mødes backstage, aftalte de at Michael Whean skulle sende nogle forslag til covers til "Dark Ages". Max og resten af Soulfly modtog hele 20 siders artwork fra Whelan, men det er dog kun de 2 af siderne som bliver anvendt på "Dark Ages" udgivelsen. Max beskriver temaet med de gamle babylonske statuer blandet med religiøse referencer som det fantastiske og dragende ved det flotte arbejde fra Michael Whelan til "Dark Ages".
Her på Clonemetal.dk har vi netop postet en ClassiC anmeldelse af det gamle Sepultura album "Arise" som Michael Whelan i øvrigt også lavede et guddommeligt cover til. I den forbindelse spurgte jeg Max om hvad forhold han har til de gamle Sepultura albums og om han nogensinde gav dem en tur i afspilleren. Max svare klart at det sker yderst sjældent at han hører gamle Sepultura albums eller for den sags skyld gamle Soulfly albums. Hvis han og resten af Soulfly skal føje et ældre nummer til deres live setlist hører de nummeret igennem, men ellers dyrker Max ikke de gamle albums. Han fortæller videre at når et album er færdigt så ser han fremmad og bruger kun kræfter på de ting som skal med på livefronten. Men i forhold til "Arise" så er Max naturligvis stolt over det de dengang fik skabt, dengang havde Max ingen ide om hvor stilskabende et album Sepultura rent faktisk fik skabt med "Arise".
I forbindelse med det forrige album "Prophecy" blev der lavet en del rokeringer i line-uppen hos Soulfly, jeg spørger lidt indtil hvordan Max oplever at holdet arbejder sammen nu hvor de er kommet et album længere hen i forløbet. I forhold til koncerterne så oplever Max at bandet er blevet langt bedre på scenen og at de har det rigtigt fedt sammen på tour. Medlemmerne i Soulfly har bopæl ud over hele USA, så snart en tour er færdig så går alle hver til sit uden at have noget sammen socialt udover en telefonsamtale eller en SMS ind imellem. Dette passer Max rigtigt godt, han fortæller at det netop var de alt for tætte forhold medlemmerne imellem som resulterede i at Max i sin tid forlod Sepultura.
Som afsluttende emne i interviewet bringer jeg det kommende "Roadruner United" projekt på banen, et album hvor en masse musikere med tilknytning til Roadrunner fejre selskabets 25 års jubilæum. Max levere vokalen på nummeret "Independent (Voice of the Voiceless)" som bl.a er lavet i samarbejde med Robb Flynn (Machine Head), udover det forholdsvis hurtigt overstået vokalarbejde har Max frabedt sig yderligere involvering i projektet. Jeg spørger ind til baggrunden for den beslutning, Max svarer at han på ikke har lyst til at være frontfigur på en udgivelse som i så høj som tilfældet er her har til formål at hylde et pladeselskab. Det er ikke fordi Max ikke vil hylde Roadrunner, men han vil ikke identificeres mere end højest nødvendigt med et selskab. Jeg spørger herefter om Max kan se sig selv på andre selskaber end Roadrunner i fremtiden, dette kan han ikke svare på, men vil tage stillingen til sagen når og hvis den bliver aktuel. Max fortæller videre at svaret på det spørgsmål er det samme som når snakken falder på en Sepultura re-union med Max, han vil tage stilling til spørgsmål når det er aktuelt og ikke et sekund før.
Inden vi bliver afbrudt, når Max lige at tænke tilbage på den koncert på Roskilde Festivalen fra 1998 som er inkluderet på den kommende jubilæumsudgave af Soulflys første album. Koncerten er en af de fedeste i Max's karrierer og et af hans højeste ønsker er igen at få lov at spille på festivalen som han klart mener er en af de største og fedeste koncertarenaer overhovedet i verden. -and
Kom med dine kommentar i vores FORUM |