clonetalk - the ocean

Læs vores anmeldelse af "Aeolian" HER !!!

Med albummet "Aeolian" har tyske The Ocean netop udsendt bandets første udgivelse på selskabet Metal Blade. I den forbindelse fik Clonemetal.dk mulighed for at lave dette interview med Nils og Robin fra The Ocean.

Clone : Først skal jeg ønske jer tillykke med det glimrende nye album "Aeolian", kan I med tre ord beskrive albummet for os ???

Nils : Post-structuralist Metal Fusionism !. (Følgende udsagn bliver fremført på noget der ligner dansk, red.)
"En magisk bastard af brændende metal og iskold hardcore fremstillet i The Ocean's underjordiske fabrik med kogning som i gamle dage. Derved beholder råvarerne deres naturlige smag, ligesom beats og riffs bevares bedst muligt. Ingredienser: voldsomhed, atmosfære, teknik, følelse, blod og gulerød."

Clone : "Aeolian" er indspillet i samme session som "Fluxion" albummet, hvordan adskiller de to albums sig fra hinanden ???

Nils : For os er forskellen mellem de to ikke særlig stor, sange som "Dead On The Whole" eller "My Principle Of Charity" fra "Fluxion" kunne lige så godt have været på "Aeolian" og omvendt kunne "Inertia" og "Necrobabes.com" lige så godt have havnet på "Fluxion". Dog er det klart at "Aeolian" komprimerer de tungere og mindre orkestrale sange, hvilket da også var et bevidst valg. Da vi indspillede materialet havde vi en række meget orkestrale sange og et antal mere nøgne og brutale sange. Den originale plan var at udsende et dobbelt album hvor sangene blev grupperet på hver sin disk. Vores daværende selskab var dog ikke med på ideen om at udsende et dobbelt album med et ret ukendt band som os. Det koster ca. dobbelt så meget at producere et dobbelt album, mens man langt fra kan tage det dobbelte i pris. I stedet valgte vi at udsende dem separat, hvilket har vist sig at være et klogt valg. "Fluxion" blev vældigt godt modtaget og albummet lagde ligesom brostenene for "Aeolian" ...

Clone : Ser I de to albums som en slags musikalske tvillinger ???

Nils : Ja, det gør jeg i hvert fald. Ikke bare blev de indspillet på samme tid, men de repræsenterer også lige godt vores udtryk. For mig hører de to albums simpelthen sammen. Strukturerne i sangene er ens, også selvom de vækker forskellige følelser og associationer. De er ET album hvis du spørger mig !. Alt dette er også et eksempel på hvorfor vi hedder The Ocean, vi ønsker at kunne bevæge os frit musikalsk og at vi kan gøre lige hvad vi ønsker med vores udtryk på et hvilket som helst tidspunkt. Nogle af os kommer fra en klassisk Death/Thrash Metal baggrund, mens andre kommer fra et mere typisk Hardcore miljø, så det er naturligt for os at der er forskellige behov tilstede i bandet og at disse behov giver forskellige musikalske resultater. I betragter dette som en kæmpe force hos os som et band.

Robin : Langt det meste af materialet er fra den samme periode med sangskrivning, så de to album overlapper hinanden perfekt. Men dette er ikke bare tilfældet for de to seneste albums, men også for vores første album "Fogdriver" som var 100% instrumental og som udkom i 2003. Nogle af elementerne i sangene på det nye album "Aeolian" går faktisk tilbage til tiden før "Fogdriver", samtidigt med at der også er indarbejdet nye kompositioner selvfølgeligt. Vi har oparbejdet enorme mængder af sange og kompositioner igennem tiden, sagen er at jeg er ret hurtig til at skrive sange og jeg har konstant ideer flyvende rundt i hovedet, så på mange måder er det ikke relevant hvilken komposition som ender på hvilket album. Denne filosofi er også noget som gerne kunne vise sig igennem vores valg af titler til de to albums.

Clone : Imellem udgivelserne "Fluxion" og "Aeolian" skrev I kontrakt med det store metal labet Metal Blade, fortæl lidt om processen som ledte hen til kontrakten.

Nils : Vi fik masser af god respons efter udgivelsen af "Fluxion" og vi fik også en del tilbud fra store selskaber, så det var naturligt for os at det nye album blev frigivet fra en højere platform. Vores tidligere selskaber havde gjort et fantastisk arbejde med at promovere vores albums i Tyskland og i de omkringliggende lande, mens udgivelserne i andre lande kun var tilgængelige igennem undergrundskanaler af forskellige slags. Vi ønskede at vores albums skulle være tilgængelige overalt, så vi var på udkig efter et stort selskab som kunne leve op til dette. Hele processen med at forhandle med de interesserede selskaber tog faktisk en del tid. Vi havde tilbud fra en del selskaber udover Metal Blade, bl.a. Earache var der i blandt. I processen var det vigtigt for os at få styr på alle detaljerne og dermed finde den bedste løsning til bandet og det viste sig så at være Metal Blade. Vi er også her efterfølgende meget tilfredse med vores valg... Metal Blade har været meget støttende i forhold til de ting vi har haft gang i. Med "Aeolian" har selskabet lavet det dyreste coverart og mest ekstravagante indpakning i hele Metal Blades historie, en ting som virkeligt viser hvor stor tillid og høje forventninger de har til os.

Clone : Navnene hos Metal Blade har ændret sig en del de seneste år med kontrakter med bands som The Red Chord, Losa, Born From Pain og så selvfølgeligt The Ocean. Hvordan ser I den udvikling som selskabet har været igennem ???

Robin : En af de ting jeg bedst kan lide ved Metal Blade er at de satser på stort set alle facetter af den metalliske musik. De udgiver traditionelt Power Metal side om side med metalcore, death Metal og bands som os. Selskabet er meget åbent og det skyldes udelukkende at de folk som sidder der elsker metal og at de i mange år har været i denne branche. Ikke alt hvad Metal Blade udgiver falder sammen med min personlige smag, men bare de sidste måneder har der været nogle virkelige stærke udgivelser... The Red Chord, Criminal og YOB bare for at nævne nogle få. Selvom jeg ikke er så meget til hele Metalcore bølgen, så må jeg da indrømme at jeg er ret vild med det seneste Unearth album også. Metal Blade er et selskab som hylder alt musik så længe det er tungt og godt, så selvom jeg ikke kan garantere at vi altid vil spille tung musik (hvem ved, måske vi udgiver et surf album engang ...) så var dette en af vores største årsager fra starten af til at arbejde sammen med netop Metal Blade. 

Clone : På "Aeolian" har I besøg af en masse musikalske gæster, fortæl lidt om hvem disse gæster er og om hvorfor I valgte at arbejde med netop disse.

Robin : Vi ønskede en større variation på vokalen på "Aeolian", dette skyldtes at når vi så tilbage på "Fluxion" oplevede vi at udtrykket havde et strejf af uønsket monotoni som stammede fra netop vokalen. Jeg kan rigtigt godt lide vores forsanger Meta's stemme, han gør det helt perfekt, men hvis du kun hører hans stemme på et helt album, så mister hans udtryk noget kraft. Derfor ønskede vi at krydre "Aeolian" med nogle nye vokale inputs. Vi søgte først her i Berlin, hvilket dog hurtigt viste sig at være en ret frustrerende opgave, så på et tidspunkt besluttede vi os for at spørge en række af vores yndlings sangere i stedet for at søge med lys og lygte efter en "ny" extra vokal. Tomas fra Breach var den første jeg spurgte, da jeg altid har hævdet at jeg var denne jords største Breach-fan, jeg mangler simpelthen ord når jeg skal beskrive det band, det band var gjort et kæmpe indtryk på mig. Jeg spurgte ham og i første omgang ønskede han at høre de optagelser vi havde af det nye materiale, da han hørte det var han hooked med det samme. Tomas fortalte mig også hvor meget han savnede at stå på en scene, så jeg inviterede ham til Berlin for at lave optagelserne og for at han kunne lave et par fede jobs sammen med os, hvilket vi så gjorde.

Hvad der så skete var at vi fik den ide at vi skulle forlade hele konceptet omkring "en forsanger" totalt på albummet, vi ønskede ikke at være ligesom alle andre. Vi ønskede at udvide ideen omkring det kollektive til også at omfatte vokalen og vi forestillede os et album med en masse forskellige stilarter på vokalen, alt skulle dog være indenfor det tunge spektre. Det var her at ideen om at få Sean Ingram med på banen kom op men vi kontaktede også Ercü fra et band ved navn Tephra og også en anden fyr ved navn Carsten kom ind i billedet. Jeg kendte hver især deres stemmer og mente at de ville passe perfekt ind, så da de alle sagde ja indspillede vi deres spor til albummet. I forhold til Sean Ingram fra Coalesce var processen den samme ... vi ønskede virkeligt at få ham med på albummet, for mig har hans lave stemmeleje altid været ensbetydende med ren brutalitet og derudover er Coalesce et af mine helt store favoritbands igennem tiden. Jeg kendte Sean fra gamle dage da jeg var med til at lave et fanzine. Sean indspillede sin vokal til "Aeolian" i USA og vi modtog det i allersidste øjeblik inden materiale skulle ligge klart. Ja og så havde vi jo også Nate fra Converge med ... Nice kendte Nate på forhånd, Nicos gamle band spillede for år tilbage en del koncerter sammen med Converge. Så da Converge på deres seneste tour var forbi Berlin hang vi ud med bandet inden deres koncert og som en indskydelse spurgte vi Nate om han ville levere noget vokal til vores nye album. Så efterfølgende havde vi hele Converge med i vores øvelokale hvor Nate indspillede nogle dele til albummet. Jeg er helt vild med Nates ekstremt rå udtryk.

Clone : The Ocean fik en masse positiv feedback på koncerten på Fredericia Hardcore Festival, hvornår kan vi forvente at I igen vil gæste Danmark ???

Robin : Yeah, det var en rigtig fed festival som var fremragende organiseret. Tidligt i det nye år tager vi på en Europa tour. Touren vil starte den 15. marts i Berlin og ender igen den 18. april i Berlin. Den tour vil tage os til Skandinavien, men også Spanien, Italien, Benelux og Frankrig skal vi besøge. Jeg reger med 2 eller 3 koncerter i Danmark på tour'en!.

Clone : Den tyske Hardcore/Metalcore scene har modtaget en del hype de sidste år med navne som Caliban, Heaven Shall Burn og Maroon i front, hvornår ser i den scene netop nu ?, er The Ocean "The Next Big Thing" fra Tyskland ???

Robin : Det tror jeg ikke, men lad os se. I vores bevidsthed har vi ikke så meget med de nævnte bands og den scene at gøre. Vi er ikke et Metalcore band!. Den betegnelse er blot et lamt navn for et sæt spilleregler og vi spiller bestemt ikke efter de regler ... og derfor er vi ikke en del af scene og den medfølgende hype. Vi tiltrækker meget forskellige mennesker. Vi er pisse ligeglade med om man kan danse til vores numre eller ej. Vi elsker at moshe, fuck yeah, men sgu ikke hele tiden. Der er masser af "svære" elementer i vores musik, ikke svære at spille, men elementer som stiller krav til lytteren og som ikke er velegnet til mosh !. De fleste Metalcore bands skriver Pop sange med vers / omkvæd / vers / bro / omkvæd struktur. Bare fordi de bruger Hi-gain guitar og dobbelt-bas-trommer betyder ikke at det ikke er pop. Vi er ikke et pop band overhovedet, vores sange har en forskellighed i deres kompositioner som ligger fjernt fra Metalcore.

I det hele taget er jeg ret træt af den scene. Jeg oplever en masse gentagelser og copycats og kun ganske få originale bands. Men det er svært at være original med et så stramt set af regler. Jeg bebrejder dog ikke disse bands, selv kan jeg rigtig godt lide Heaven Shall Burn , som iøvrigt også er nogle rigtig flinke fyre. Men det bare slet ikke et boldspil for The Ocean, hvis vi bliver "The Next Big Thing" hvad end det så betyder, så er det på vores egne præmisser og ikke fordi vi er en del af en kedelig og stillestående scene.

Clone : Hvordan tror I det fremtidige materiale fra The Ocean vil forme sig, vil I fortsætte den metalliske tilgang fra "Aeolian" eller vil den atmosfæriske og orkestrale lyd vende tilbage i fremtiden ???

Nils : De elementer har nu aldrig forladt vores lyd, de er bare ikke nær så tydelige på det nye album. Du kan være helt sikker på at vi vil gå videre med disse elementer i fremtiden, der er rigtigt meget nyt territorium som skal udforskes. Vi har allerede arbejdet lidt med et koncept til et kommende album, men intet er afgjort endnu. Vi ønsker os ikke på forhånd at låse os fast på bestemt retning, vi vil være gøre hvad der føles rigtigt.

Clone : Tak for interviewet har du nogle sidste ord du vil af med til det danske publikum ???

Nils : Jeps, tjek vores 7" ud på Futhermocker (begrænset til 220 eksemplar), den har en non-album version af tracket "Queen Of The Food-Chain" med Tomas Hallbom fra Breach på vokal, det er er Sean Ingram som synger på album versionen. Vi har også en 3xLP ude i slutningen af december som indeholder både "Fluxion" og "Aeolian" med eksklusivt artwork og tre forskellige farver vinyler til alle jer samler nørder ... tjek vores hjemmeside for detaljerne !. Vi ses snart på vores tour, jeg lover i øvrigt at øve mig lidt på mit danske i mellemtiden. -and



























Kom med dine kommentar i vores FORUM