Interview : The Psyke Project
Læs også vores anmeldelse af "Dead Storm" HER

Danske The Psyke Project fortsætter den kolossale udvikling på bandets nye CCCCC album "Dead Storm", i forbindelse med udgivelsen fik Clonemetal.dk lejlighed til at stille trommeslager Rasmus Sejersen et par hurtige spørgsmål.

Clone : Det klassiske spørgsmål; Sæt lidt ord på udviklingen fra "Apnea" til "Dead Storm" i forhold til det musikalske udtryk. Hvor ser du de største forskelle på de to albums.

Rasmus : Da vi lavede ”Apnea” for 2-3 år siden, ville vi skabe et album der rev lytteren igennem en mur af lyd, der bevægede sig fra det tunge, droneagtige metal til det kaotiske punkede, hvor melodiske passager undervejs skulle agere åndehuller for lytteren. På ”Dead Storm” har vi bevaret det tunge element, men bare gjort det meget tungere og mere massivt. Vi er ikke særligt kaotiske mere i lydbilledet, og de melodiske passager er blevet mere gennemgående og gennemarbejdet. Vi bevæger os næsten kun i taktarten ¾, hvilket har givet en langt mere groove feeling på pladen. Sidst har vi arbejdet meget med vokalerne samt tilført nye lyduniverser såsom træfløjte og sang - gemt langt væk bag den massive guitarlyd.

Clone : Siden "Apnea" udgivelsen har TPP fået ny guitarist, hvad har denne Bonnesen tilført bandet på det musikalske og personlige plan ?

Rasmus : Valget faldt på Bonnesen grundet hans engagement i et par undergrundbands, samt hans i forvejen udråbte forkærlighed for TPP’s musik. Han var heldigvis klar på at hoppe med på vognen, og har derfor været en vigtig medspiller på albummet. Jeg synes personligt, at han har klaret det godt. Det kræver sin mand at skulle indtræde i et band der har været hele møllen igennem. Både på det personlige plan, men også hvordan man indgår i et fællesskab, der på mange måder fungerer som en familie og maskine, hvor det handler om at få hjulene til at spinde samt overholde en række sociale spilleregler.

Indenfor nogle områder har han måtte lære tingene på den hårde måde, da han har overtrådt nogle fælles kodekser, vi i bandet har klare aftaler om, og lever derefter. I nogle perioder er vi sammen 24/7, hvilket kan være ekstremt hårdt. Det er i sådanne tider, at venskaberne og den indbyrdes respekt bliver det fælles bærende element. Vi har derfor gjort meget ud af at pointere hans ”begynderfejl” fra start, for at undgå det bliver ødelæggende for bandet i sidste ende. Han har været utrolig rar at arbejde sammen med, og i den grad bevist sit værd.

Clone : I har i forbindelse med "Dead Storm" for første gang valgt ikke at benytte Antfarm som studie, havde I brug for luftforandring på den front, eller hvilke overvejelser lå bag den beslutning?

Rasmus : Vi følte at vi trængte til at prøve noget nyt. Vi søgte en større og mere beskidt lyd en de forrige albumoptagelser, og det nye materiale vi arbejdede med i øveren passede også dertil. Så valget faldt på Svenske Frederik Nordström og Henrik Udd fra Fredman Studio, som tidligere har produceret Skitsystem, som netop har den smadrede, store og rene lyd vi ville have. Og vi fik det resultat vi kom efter - synes vi selv. En anden ting er, at den danske metallyd er i overflod, da alle bands lyder ens og vil lyde ens. Selv P3 rock bands ved, at der er energi at hente i sådanne produktioner, så vi er sgu glade for at kunne bidrage med en ”ny” lyd til DK metalscenen. Den beskidte - men store produktion - er vejen frem. Om 5 år lyder alle danske metalbands sådan! - hvis du spørger mig.

Clone : I har i flere omgange været på Island for ar spille, har I et særligt forhold til Island og kulturen deroppe?

Rasmus : Sidst vi var i Reykjavik fik Mikkel lavet det Islandske flag på skulderen med ”Norway” skrevet under. For at tage lidt pis på dem du ved. Han rendte op til den lokale tatoobiks under en lydprøve, og kom tilbage med flaget. Så ja, et særligt forhold kan man godt sige. Vi har en stor fanbase deroppe, så det er altid en dejlig oplevelse at være på Island. Vi har fået fortalt, at det startede med, at to islændinge så os spille til Scream Fest på Obscene/Paramount under Roskilde Festivalen i 2006, hvor de blev meget positivt overrasket, og derfor købte et par eksemplarer af ”Daikini”. Langsomt men stødt blev musikken spredt igennem deres netværk på øen, indtil nu hvor nærmest alle indenfor den hårde musik ved hvem vi er. Siden hen er de mere gængse islandske medier også begyndt at vise interesse i form af interviews i nationalradio, presse osv. Budskabet er vel, at bare én enkelt koncert kan gøre en kæmpe forskel. Vi havde Mikkel Larsen og Sidsel Christensen fra DMeA med sidst vi var på Island, for at involvere dem i vores netværk deroppe, med henblik på at sprede kendskabet til dansk metal. Forhåbentlig vil flere danske bands få samme oplevelser, som vi indtil videre har fået ved at spille på Island.

Clone : Hvis det overhovedet kan lykkes alle medlemmer i TPP at blive enige om at sætte en CD på anlægget i fælles forum, hvilke albums lytter I så til?

Rasmus : Puha…vi lytter virkelig til meget forskelligt musik, og vi kan sgu feste/stene sammen til det meste. Jeg ved dog, at næste gang jeg får muligheden for at sætte et album på foran drengene, bliver det helt sikkert Kellermensch’s nyeste.

Clone : TPP er blevet signet til tyske Lifeforce, fortæl lidt processen frem til underskriften var sat. Hvordan er samarbejdet med Lifeforce forløbet so far?

Rasmus : Da vores daværende pladeselskab Copenhagen Sound valgte at lukke og slukke tilbage i juni 2007, besluttede vi at forsætte som eget pladeselskab, med Cph Sounds daværende distributionsnetværk som vores samarbejdspartnere. Vi stod pludselig for alt business selv som var ret hårdt, indtil vi ca. 6 måneder senere blev kontaktet af Lifeforce Records. De var meget interesseret i at genudgive ”Apnea” i en international version, grundet den fine hype vi oplevede i Skandinavien. Det sagde vi straks ja til, da LF er et yderst godt selskab. Efter snart 2 år er vi stadig meget tilfredse med samarbejdet. Selvom de nu kan være lidt nærrige…..de satans prøjsere!!

Clone : Promomaterialet gør meget ud af at TPP på "Dead Storm" levere en "musikalsk fortolkning af vores skandinaviske herkomst", det bliver I sgu nød til at uddybe lidt.

Rasmus : Det hele begyndte med, hvor startede ud med at skrive albummet. Nemlig i en lille hyggelig hytte i en skov ud til kysten oppe i Nordsjælland, ved vores hjemegn. I perioder levede vi sammen, hvor det kun handlede om at skrive sange og blive inspireret. Når vi ikke var i hytten (det officielle bandbillede er taget i netop den hytte, hvor vi sidder i sofaen), sad vi ved kysten (for det meste påvirket af malm eller urt) og filosoferede over vores herkomst, den verdensdel vi repræsenterer med vores musik ude i den store verden samt hvor stor en del naturen har været i vores opvækst (modsat nu hvor vi alle bor i KBH). Én tanke førte til en anden, og især Mikkel og jeg blev hooked på at ”finde” den Skandinaviske klang uden at der gik Finntroll i den. Sange som ”Polaris”, ”Stockholm Bloodbath” og ”Polaris” er gode eksempler derpå. Om det er lykkes eller ej er op til lytteren at vurdere. Alt billedmateriale såsom bandfotografier, hele coveret samt musikvideoen til ”Winter”, er alle taget i det naturområde omkring hytten.

Clone : Hvad er forklaringen på at et af de nye numre ikke er at finde på albummet, kun findes som en bonus download til den danske udgave af "Dead Storm"?

Rasmus : ”Dead Storm” udgives i Danmark, som speciel Danish edition. Dvs. at når man køber albummet får man et kort med en download kode på, for derved at kunne logge på et eksklusivt TPP Dead Storm site. På sitet er det muligt at hente et ekstra track, som ellers ikke er at finde på albummet. Tracket går lige i bukserne på lytteren, og er vel den mægtigste sang vi nogensinde har skrevet.

Udover det ligger der et 8min hemmeligt track på selve albummet, man kun kan finde, hvis man spoler tilbage et helt specielt sted på cd’en. Dette track forsvinder når man uploader albummet digitalt eller kopier det. Vi har gjort dette for at gøre hele albummet så lækkert og gennemført som muligt, for at please vores eksisterende følgesvende derude, og forhåbentlig alle de nye.

-and/guldmann