Så er den danske special edition af Urkraft nye CCCC album "The Inhuman Aberration" endeligt kommet på gaden igennem Earache/Target, så hvad er mere relevant end et Interview med bandets forsanger Thomas A. Pedersen. Spørgsmålene er sammensat af redaktionen på Clonemetal.dk og brugerne på vores forum.
Clone : Får I kløe bestemte steder på kroppen, når I bliver sammenlignet med Hatesphere ?, og hvis ikke Hatesphere
hvem skal vi så sammenlign jer med ???
Urkraft : Jeg vil ikke sige at vi får kløe og røde knopper. Personligt synes jeg Hatesphere fyrer den fedt af og har bevist at de kan deres kram og er jo som fortjent også nået langt og når sikkert meget længere endnu. Jeg kan bare ikke altid se sammenligningsgrundlaget og i nogle reviews synes jeg det virker malplaceret at sammenligne os med Hatesphere rent musikalsk. Så det kan godt blive et irritationsmoment indimellem. Der er en række væsentlige forskelle i vores musik der langt overskygger de lidt tynde fællesnævnere folk indimellem fyrer af. Samtidig er der også forskel på om Hatesphere bliver nævnt som guideline eller om vi bliver omtalt som efterlignere, hvilket jeg personligt synes er noget direkte ævl. Så har vedkommende der har skrevet reviewet ikke lyttet ordentligt på vores musik, eller Hatespheres for den sags skyld. Men fred være med det – jeg regner ikke med at se så mange flere af dem med vores nye album og Hatespheres seneste udgivelser i mente.
Mht. hvem vi så skulle sammenlignes med, vil jeg igen sige at der er frit slag på alle hylder, så længe det er ment som guidelines og ikke for at kalde os wannabees. Vi kan jo ikke styre hvad folk får af associationer når de lytter på vores musik.
Clone : Fortæl lidt om sammenhængen mellem albummets titel og artwork, hvis der vel at mærke er nogen. Forklar også gerne for os som ikke har gået i skole så længe hvad "aberration" betyder.
Urkraft : Aberration betyder ”afvigelse”... Al artwork er baseret på alle teksterne på albummet og afspejler de emner der omtales i dem og derved også i forhold til teksten i titelnummeret. Hvad angår opbygningen af coveret, så ligger der flere tanker bag det, men for at gøre en lang historie kort og mere eller mindre ukompliceret, så repræsenterer det hvide med mønstrene/figurerne det forklarlige og videnskabelige univers i ting, der gennembrydes af det blodrøde bagvedliggende kaos og uforklarlige univers. Figurerne eller mønstrene i den hvide front er rent faktisk matematiske beviser, der omhandler et bevis der så vidt jeg husker beskriver hvorledes ting gentages i dens form og udførelse og samtidig påvirker hinanden ud i nye former. Fraktaler kaldes det - et eksponentielt regnestykke, i et forsøg på at lave et matematisk billede af hvad der sker i naturen. Jo mere du går i detaljer jo mere omfangsrigt bliver det. Jo mere man prøver at finde svar på, jo flere spørgsmål opstår der – det repræsenterer kaos i visse sammenhænge. Men det finder man først bagved ved at gå helt ned i detaljer. Det var en belgisk fysiker der fandt på denne måde at få en pc til at udregne et ikke lineært regnestykke. Resten må I sgu selv finde frem til…
Clone : Hvis vi nu tvinger dig til at fremhæve tre numre fra albummet, hvilke bliver det så og hvorfor ???
Urkraft : Uh, tuff one!
- Too Strong For The Strongest Lord; Det er et af de mest aggressive numre på pladen og var med det nummer vi fik kontrakten med Earache.
- This Great Summer; Dette nummer er en af mine favoritter på pladen. Det har en god opbygning ligesom titelnummeret og indeholder samtidig nogle fede melodiske passager og nogle riffs der har et stærkt groove og er teknisk gennemtænkte, synes jeg.
- Forsaken; Jeg fremhæver dette nummer fordi det ligeledes har en meget vellykket opbygning og samtidig træder det lidt udenfor resten af numrene på pladen, ved at være mere old school riffmæssigt. Det er meget dødsmetal præget og selv er jeg godt tilfreds med vokalarbejdet. Men mest af alt fordi det indeholder et mellemstykke, der også slutter nummeret af, som jeg personligt synes er meget vellykket, i sammenspillet mellem guitarer og keyboard og i slutningen af nummeret hvor soloen slutter ud opbygges et fedt flow i groovet og især i intensiteten, inden nummeret ender. Der ligger samtidig en masse detaljer i soli og melodiguitararbejdet som giver nogle nye harmonier i forhold til det grundlæggende riff, der skaber en fed overhængende stemning.
Clone : Hvordan er det at gå i halve og hele år og vente på releasen af et album som har været klar længe ?, har I brugt tiden på at tænke nyt materiale ???
Urkraft : Det er ganske forfærdeligt! Vi har været klar længe på at smide den plade ud, men som tidligere nævnt i pressemeddelelser og via vores hjemmeside, så er der ikke meget at gøre, når man er underlagt en omfangsrig release planlægning på et selskab som Earache.
Vi har arbejdet med nyt materiale i mellemtiden og er så småt i gang med at skrive numre til den næste plade. Det vil vi fortsat gøre, samtidigt med at vi skal ud og turnere og promovere "The Inhuman Aberration". Der er dog ikke nogle færdige numre p.t., da vi altid har en opstartsperiode hvor vi leger lidt med nye ting og føler os frem til om der er noget vi skal prøve af, som vi ikke tidligere har forsøgt os med. Jeg vil lige tilføje at vi selvfølgelig hverken håber på eller regner med lige så lang tidsrum mellem dette album og det næste. Det tror jeg heller ikke er en del af Earache´s fremtidige planlægning for Urkraft.
Clone : Bl.a The Haunteds danske trommeslager har været ivrig med kritikken af Earache, har dette på intet tidspunkt gjort indtryk ?. Hvordan er samarbejdet med Earache så indtil videre ???
Urkraft : Udover Hr. Jensen har Napalm Death heller ikke holdt tilbage med kritikken og hele seancen toppede faktisk lige på det tidspunkt hvor vi forhandlede med Earache. Jeg trak det faktisk ind i samtalerne med Earache, som forsikrede os både kontraktmæssigt og verbalt. Selvfølgelig giver det anledning til at tænke det igennem en ekstra gang, men indtil videre har vi ikke meget udover den lange ventetid at brokke os over.
Min egen uforbeholdne mening om den kritik der er blevet fyret af mod Earache, er at både Napalm Death og At The Gates (det har jo vel ikke direkte været The Haunteds kontrakt det handlede om, men sikkert den kontrakt med At The Gates der ikke var afsluttet) begge er blandt de største på metal scenen, hvilket jo helt sikkert er pga. Earache og selvfølgelig den musik de spiller. De har sikkert bare i en tidlig alder skrevet nogle store kontrakter der har trukket ud og da de i mellemtiden er blevet ældre og er blevet mega populære, så har deres kontrakter måske ikke set så fantastiske ud mere, i forhold til dengang hvor de skrev den under. Men jeg aner det i virkeligheden ikke – det er rent gætteri og det er aldrig noget Earache har haft lyst til at oplyse noget som helst om. Men det er da godt de ikke er blevet slået ud af det og er kommet videre begge bands og stadig smider fed metal ud på markedet.
Clone : Hvad er det iøvrigt for noget rod med den danske udgivelse af "The Inhuman Aberration" ???
Urkraft : Ja, det er sgu noget rod! Nej, den er bare blevet udsat lidt i Danmark pga. en mindre produktionsfejl. Der er ikke så meget mystik ved det. Vi sendte dem bare tilbage, eller Target gjorde, og desværre tager det lidt længere tid at få dem reproduceret i forhold til hvad vi alle sammen havde troet. Og pga. andre udgivelser osv., har Target besluttet sig for d. 19. juni. - så det er bare om at komme ud i butikkerne nu og hive digipacken til sig.
Clone : Hvor nemt er det at "kører" et band som Urkraft, samtidigt med job, familie og fjernsyn skal plejes ???
Urkraft : Det er ikke nemt. De fleste af os er dog færdige med uddannelser efterhånden. Dog er jeg personligt lige startet én mere uddannelse udover den jeg allerede har, som er 4-5 år oven i hatten. Derudover har jeg mit eget firma kørende også og spiller lejlighedsvist i ”The Downward Candidate”. Der skal helt sikkert skæres noget væk, men jeg er ikke helt sikker på hvad endnu, for at få tid til de forestående aktiviteter med Urkraft.
Resten af bandet er ligeledes rigeligt presset i hverdagen udover Urkraft, men vi har ikke knoklet for det her i så mange år uden at det skal leves ud, når vi har chancen. Det går nok!!
Clone : Hvilke gæster har I indover på det nye album, hvorfor og hvordan ???
Urkraft : Vi overvejede mulighederne i at invitere en anden dansk metalmusiker indover pladen i et eller andet omfang og valgte at basere det på vokalarbejde. Grundlaget var at der er nogle numre med mere højtragende omkvæd, hvor en vokalist med en indgangsvinkel der er mere Power Metal agtig, ville kunne tilføje noget ekstra krydderi til de stykker og samtidig i forhold til at min vokal primært er aggressiv og tør, kunne tilføje et fedt sammenspil. Valget faldt på Kral (ex-Mercenary) på baggrund af det vokalarbejde han lavede i Mercenary og han besøgte os en af dagene mens vi var på farmen og smed de par linier ind han skulle synge. Man kan høre resultatet på "The Inhuman Aberration" og på "Liberation" og vi er meget tilfredse både med udfaldet og med os selv for at tage den beslutning.
Clone : Hvordan fik Urkraft en kontrakt med Earache og kan man forvente et par koncerter i Danmark engang inden for en menneskealder? (stillet af Dread)
Urkraft : Vi er opmærksomme på at det er ved at være længe siden vi har besøgt nogle spillesteder i Danmark og det har vi bestemt tænkt os at lave om på. Man kan sige at vi faktisk har været helt stillestående i forhold til bandaktiviteter, især pga. at vi bare har ventet på at den plade skulle udkomme. Men vi er så småt ved at kigge på koncertmuligheder i Danmark i efteråret, så vi håber at komme hele vejen rundt og fyre den godt af.
Earache kontaktede os nogle måneder efter vi udgav "Eternal Cosmic Slaughter" pladen og forhørte sig om vores situation med Cartel Media og hvor dedikerede vi var. Det ene førte til det andet. De var rimelige aggressive og hev hurtigt et udspil frem. Efter et halvt års forhandlinger, skrev vi under på en kontrakt for 4 albums, som vi selv føler er rimelig gennemarbejdet og fair for begge parter. Indtil videre har forholdet mellem os og Earache været meget frugtbart og konstruktivt og jeg tror vi har nået et godt holdepunkt i Urkrafts historie. Nu skal vi bare lave noget god metal og se hvor det kan føre os hen og hvor langt. Vi har masser af energi og musikalske ideer der skal føres ud i livet.
Clone : Når I nu vælger at lave en Danish Special Edition af CD'en, havde det så ikke været federe at lave et cover af et klassisk dansk metalnummer, i stedet for det AC/DC nummer ??? (stillet af Soulless)
Urkraft : Ideen var netop at lavet et ikke-metal nummer og omsætte det i vores stil. Desuden kan jeg ikke umiddelbart komme i tanke om et klassisk dansk metalnummer jeg har lyst til at spille som cover. AC/DC faldt naturligt for os alle, da det er et band vi alle lytter til og altid har respekteret for deres musik og status. Samtidig har "The Razor´s Edge" en overordnet stemning der passer ind i vores univers, så udfordringen var allerede som et forsøg meget interessant.
Clone : Har I overvejet at stiller op til Melodi Grand Prix næste år ??? (stillet Folkelig Røvsnaps No. 1)
Urkraft : Nej! Men vi vil begynde at overveje det ved næste øver!
Clone : Hvornår oversætter I jeres navn til engelsk (Watch Power)? Det må være lidt svært at begå sig med et dansk navn. (stillet af Hævneren)
Urkraft : Det er ikke så svært endda og det går faktisk meget godt! Selv lande hvor det er total fremmede spørg med interesse til betydningen af navnet og i lande som Tyskland og det meste af Skandinavien er det jo ganske velkendt! Så vi holder os til navnet og nøjes med at fortsætte med engelske tekster. Desuden tror jeg ”Glamourkraft” ville rykke bedre end Watch Power.
Clone : Geden vil gerne vide om I har lavet nogle fede demokassetter, og om man kan købe dem, han er pænt glad for demohegn... ? (stillet af FGP)
Urkraft : Vi har faktisk kun lavet ét demobånd. Vores første demo i 1996. Med håndtegnet cover, hidden tracks og hele svineriet. Men ellers er de resterende demoer og promoer kun på CD!
Clone : Hvem er Urkrafts bud på en verdensmester i fodbold?
Urkraft : … eehh… huh?
-and
Kom med dine kommentar i vores FORUM |