meshuggah + raunchy
Læs også vores interview med Meshuggah HER !!!
22.05.2005 Lille Vega i København

Ved sidste års Roskilde Festival havde Meshuggah fornøjelsen af at prøve kræfter med Orange Scene kl. 17 om eftermiddagen. På trods af denne fejlplacering formåede bandet ved denne lejlighed at levere en bundsolid indsats, der dog aldrig nåede den højde, bandet ellers har potentiale til. Endelig kom så aftenen, hvor tech-thrasherne fra Umeå skulle tage revanche i Lille Vega. Og hvilket resultat! En fantastisk opvisning i både råstyrke og teknik.

Raunchy stod for aftenens opvarmning, en tjans det danske band fik tildelt i sidste øjeblik. Desværre var det også i sidste øjeblik, at jeg ankom til Lille Vega, hvilket resulterede i, at jeg kun fangede bandets sidste tre numre.
Som udgangspunkt har Raunchy aldrig rigtigt formået at fange min interesse. Dog var jeg positivt overrasket over bandets energiske optræden, især overfor et stendødt publikum. Selvom jeg nok aldrig forener mig med deres lidt naive og særprægede melodiøse islæt, har opvarmningskoncerten givet mig mod på endnu en gang at give bandet en chance. 

At Lille Vega bliver fyldt på en søndag aften, med en hamper billetpris på 170 kr., vidner om hvor vigtig denne begivenhed er. Albumaktuelle Meshuggah har i årevis stået for tonstunge grooves, sindssyg rytmik og ufattelig nyskabelse i verdensklasse. Dette er virkelig, noget folk er begyndt at få øjnene op for på den anden side af dammen, og af denne grund har Meshuggah prioriteret de store turnéer ”over there” frem for Europas små koncertsteder de seneste år.

Sættet blev indledt af fantastiske ”The Mouth Licking What You’ve Bled”, en skæring bandet sjældent fremfører live. Bunden af lyden var lidt mudret, men alt det faldt hurtigt på plads, imens bandet gik direkte over i hittet ”Soul Burn” fra mesterværket ”Destroy Erase Improve”.

At opleve Meshuggah udfolde sig på en scene er noget ganske specielt. Bandet forstår virkeligt at tillægge musikken en masse energi og yderligere udtryk. Forsanger, Jens Kidmans mekaniske og psykotiske bevægelser passer perfekt ind i Meshuggahs underlige polyrytmiske univers. 
Publikummet virkede stadig en smule dødt, men hvordan skal man også bevæge sig til Meshuggah? Hver eneste gang man føler, at man er ved at få et taktmæssigt fodfæste, skifter bandet retning. 

Aftenens sætliste skulle vise sig at være en greatest hits, hvor højdepunkter også bestod af numre som ”Rational Gaze”, ”New Millennium Cyanide Christ” og ”Straws Pulled At Random”. Koncertens højdepunkt var, da Jens spurgte publikum, om vi havde nogle sangønsker. Dette besvarede publikum resolut i kor med ”Beep Beep Beep Beep”, den karakteristiske intro til ” Future Breed Machine”, som bandet selvfølgelig derefter fremførte.
Midt under koncerten gik bandet af scenen samtidig med ”Mind’s Mirrors”, et afdæmpet futuristisk stykke fra den nye skive, begyndte at blæse ud af højtalerne. Dette fungerede samtidigt som introduktion til et 13 minutters uddrag fra nyudkomne ”Catch 33”. Det nye materiale fungerede imponerende godt live. De mange riffgentagelser som f.eks. under ”In Death – Is Death” og den endeløse mur af lyd havde en hypnotisk effekt.

Lyden plejer at være god i Lille Vega, og denne aften var den fantastisk. Om det var Tom Haakes små twists på trommesættet, Fredrik Thordendals syrede guitararbejde eller de sindssyge breaks. Alt stod klokkeklart under taget på Danmarks bedste koncertsal. 

Dette var en af de fantastiske aftener, hvor alt gik op i en højere enhed. Men skal man brokke sig, mener jeg, at koncerten var lige lovlig kort. Efter sidste nummer i det regulære sæt forlod bandet scenen for ikke at komme igen. Aftenens publikum hungrede uden tvivl efter en håndfuld ekstranumre. 
Meshuggah beviste endnu en gang, hvorfor det netop er dem, der er blandt de førende ekstreme metalbands i verden, og jeg glæder mig til at fordybe mig yderligere i ”Catch 33”. -adam

 


Kom med kommentar i vores FORUM