1208 - turn the screw
CCCC 2004 Pop Punk Epitaph/Bonnier Amigo Darian Rundall

1208 vokalisten Alex Flynn kan kækt prale af at være nevø til Black Flags hovedmand Greg Ginn, der var med til at grundlægge den helt tidlige amerikanske hardcore lyd, men selvom begge er med tilknytning til punken, har 1208 med deres solskinsbetonede pop punk valgt en lidt anden løbebane inden for disse rammer. Lige ud af landevejen uden fartbump og med masser af melodiske hooks leveres varen ved døren uden nævneværdige afvigelser fra arbejdstegningerne overdraget fra de gamle mestre i Pennywise, og sådan skal det vel også bare være!

Det sure i lyrikken tages med det søde i musikken her, og der er ingen tvivl om, at de elsker hvad de gør. ”Fall Apart” er nok den mest solide rendyrkede pop punk hymne jeg har hørt i årevis, og det er mig et under, at Good Charlotte og Sum 41 kan hitte så stort med deres tynde kopper pis, når så mange andre bands derude mestrer stilen i langt højere grad og forstår at præstere uden nødvendigvis absolut at skulle aktivere vores brækreflekser.

Relevansen af endnu et band i denne række kan selvfølgelig diskuteres herfra og til resten af Danmark bliver landfast med Bornholm, men skal der vælges imellem 1208 eller et Boogie-punk album fra hylderne, så bør ”Turn the Screw” klart tages op til ekstra overvejelse, hvis selvrespekten skal forblive intakt. Nyere pop punk kan sagtens nydes, uden at det absolut skal være fladt og kandiseret. Der er nemlig en helt ny verden at opdage, når blot man først ser forbi de 3-4 ”hovednavne”, som har forpestet lyden de sidste par år… - guldmann