36 crazyfists - rest inside the flames
CCCC 12.06.06 Metal/Emo Roadrunner/Bonnier Music Villaneuva

Det skal ikke være nogen hemmelighed at 36 Crazyfists, fra iskolde Alaska, i 2004, med udsendelsen af ”A Snow Capped Romance” gav mig et gigantisk års-højdepunkt. Den plades unikke blanding af hårdfør, vinterkold kynisme og melodisk varme, resulterede i et værk, der i dens kontrastsøgende univers på én gang virkede som sommer og vinter. Som et snelandskab i 40 grader. Med sange som, ”Bloodwork”, ”Destroy The Map” og ”Cure Eclipse”, der både kunne stikke som sylespidse istapper, og hele sårene med håbefulde tekster og fantastisk melodisk overlegenhed. Et album, der stadig, den dag i dag vokser for hver gennemlytning.

Med andre ord har ”Rest Inside The Flames” har en god del at leve op til. Et album, der i bedste fald kunne føre peaket videre, i skabelsen af et nyt mesterværk. Men gør det så det? Både og…

”Rest Inside The Flames” ligger retfærdigvis i klar forlængelse af forgængeren. De nu-metalliske træk, der prægede debuten ”Bitterness The Star” er forsvundet for bestandig, og erstattet af langt mere eventyrlystent sangskrivning, der i rytmiske variationer og skarptslebne idéer viser et band, der stadig er på toppen af deres kreative evner. Der hænger en fortsat, kuldegysende stemning over 36 Crazyfists´ univers, hvis isnende charme, når melodierne rammer plet, stadig når helt ind til hjertekulen, og sætter sig fast som rimefrosne isterninger. Når 36 Crazyfists er allerbedst er det simpelthen et enestående og unikt udtryk der rammer lytteren.

Den nye skive åbnes særdeles aggressivt med første singlen ”I´ll Go Until My Heart Stops”, der i sin eksplosive timing og ditto dynamik, virker helt utæmmelig. Som en hensigtserklæring, med sanger Brock Lindows karakteristiske skrig, skærende budskabet ud gennem marv og ben. Et fremragende nummer, der dog alligevel hurtigt overgås når pladens anden skæring, den fuldstændig magiske ”Felt Through A Phone Line”, rammer med en komplet essentiel blanding af sårbarhed og råstyrke. Med dystert, åndelige vers, spillende op til et stormende melodiøst omkvæd, hvis momentum overtages af pragtfuldt hårdtslående passager, kastes lytteren ud i en gigantisk rutsjetur mellem melodi og brutalitet. Det nummer må stå som et absolut højdepunkt, ikke bare på ”Rest Inside The Flames”, men på hele 36 Crazyfists´ bagkatalog af sange.

Nævnes skal det også, at sanger Brock Lindow, på to måder er et helt vitalt aktiv for kvartetten. For det første er mandens stemme fuldstændig unik, og kan på sin egen, nærmest ubeskrivelige facon både tordne igennem, via harmende skrig, og fungere hjerteskærende melodisk. Hans spændingsfyldte vokal er for evigt genkendelig og enestående. Desuden skriver manden nogle fantastisk intense tekster, der i deres nærvær og gådefuldhed kun kan toppes af Deftones-frontmand, Chino Moreno. Der er en klar forskel på Lindows positivitet og Morenos blødende melankoli, men måden hvorpå deres tekster lidt efter lidt, og ved nærmere studering kan åbenbares mod sangens kerne, er identisk, og ufattelig fascinerende.

Desværre når 36 Crazyfists alligevel ikke helt standarten fra ”A Snow Capped Romance”. For mange sange mod slut, er simpelthen for hurtigt glemte. ”Between The Anchor And The Air”, ”Will Pull This In By Hand” og ”Midnight Swim” besidder nogle stærke melodilinjer, men rammer via nogle flade omkvæd aldrig rigtig noget klimaks. Numre som disse fremstår desværre en smule tamme, set i forhold til 36 Crazyfists store potentiale og kreativitet.

Afslutningsnummeret ”The City Ignites” (en akustisk udgave af ”Midnight Swim”), er trods en lidt for melodramatisk, oversyngende Lindow, dog ganske rørende, og sammenlagt med yderligere pletskud som den opløftende ”Aurora” og sprængfarlige ”Elysium”, der med gæstevokal fra Killswitch Engage-kæmpen Howard Jones, virkelig kaster om sig med dynamit, er der ingen grund til skuffelse. Alt i alt er ”Rest Inside The Flames” både dragende, poetisk og hårdtslående, så selvom ”A Snow Capped Romance” stadig fremstår som 36 Crazyfists bedste plade, gløder solen endnu over snelandskabet. CCCC½ -dennis