5ive’s c. r. p. - the hemophiliac dream
CCCC 26.11.02  Post-Hardcore Tortuga 5ive

5ive (nej, ikke DE Five) har oven på albummet ”The Telestic Disfracture” forlænget deres navn til 5ive’s Continuum Research Project og er vendt tilbage med den todelte ep ”The Hemophiliac Dream”, hvor de endnu en gang demonstrerer deres evner ud i instrumental eskapisme.

Første del er et 24 minutter langt epos, hvor musikken bygges langsomt op lag på lag, og der stiles efter et forløsende klimaks. Udtrykket er til at starte med meget meditativt og nærmest luftigt, men lige så stille køres flere kanoner i stilling, hvorefter 5ive bliver mere slagkraftige og næsten bombastiske.

Andel del er et remix af James Plotkin – manden bag bl.a. Atomsmasher/Phantomsmasher. Det er først og fremmest mere støjende end 5ive ”naturel”, men også mere rytmisk og direkte i sin opbygning, og det giver en ganske god modpol til 5ives knap så jordnære univers, at høre deres musik blive udsat for en let omgang power electronics. Plotkin er virkelig er herre, der forstår at fremmane nogle harske lyde, for derefter at inkorporere dem gnidningsløst i 5ives post-hc.

Karakteren ville nok have været en tak højere, hvis der havde været tale om en regulær fuldlængde udgivelse, for i løbet af den relativt korte spilletid på del et når man lige præcis at blive lokket ind i deres univers, hvorefter man bliver hevet brat ud af det, når del to sætter ind. Men fans af andet post-hc som Isis eller Neurosis/Tribes of Neurot og post-rock som Godspeed You! Black Emperor kan roligt tjekke ”The Hemophiliac Dream” ud. - guldmann

---------------------------------------------------------------------------------------

Og nej, det er ikke det dersens boyband fra England. Her har vi heldigvis at gøre med noget helt, helt andet. Dog må det lige nævnes at bandet følte sig nødtvunget til at hæfte ”Continuum Research Project” på deres navn fordi det andet gav dem for meget bøvl. Ville ellers have være morsomt hvis en lille teenage tøs kom til at købe denne her skive. Fordi 5ive larmer. De larmer rigtigt meget.

5ive består sådan set af to gutter, B. Carr på guitar og Charlie Harrold på trommer plus hvem der sådan lige er studiet den dag de optager. På denne ep kan man så også hører Jeff Caxide fra Isis på bas. Sammen laver de mere støj end hvad der burde være muligt, med referencer til Kyuss, Hawkwind og generelt bare bands der skruer alt for meget op for deres guitar. Det som gør 5ive til noget specielt er at de meget sjældent gør brug af en vokal og simpelthen laver den største lydmur af guitarer og trommer jeg nogensinde har hørt. En typisk 5ive sang består af et langt intro hvor det virkeligt lyder som syre-rock. Og så kommer guitaren. Den presser så dine højtalere til det yderste og det gælder så om at ane trommerne og de forskellige riffs der ligger begravet i denne massive lydmur.

Denne ep, som er deres tredje udgivelse, består af to numre, et 24 minutter langt space-jam nummer og et remix leveret af ingen ringere end James Plotkin (OLD, Phantomsmasher, Khanate). Jam numret først. På de to forgående skiver kunne man klart hører en hel del Kyuss i 5ive’s lydmur og på denne plade er det lidt mere af det samme, bare er der gået lidt mere syre i den. Hent lava lampen frem for det er et rigtigt lang trip 5ive tager en med på.

Remix’et, som er næsten 14 minutter langt, kan jeg kun betegne som værende ret så mærkeligt. 5ive’s bløde og analoge lyd har været en smuttur igennem Plotkins laptop og derved er hele lydbilledet blevet mere digitalt. Efter at have hørt Phantomsmasher burde det her egentligt ikke overraske mig men dette remix har altså ikke den samme kvalitet som man er vant til fra manden.

Det meget lækre layout skal også lige have et par ord med på vejen. Som med de fleste andre bands på Tortuga Recordings har man virkeligt kælet for detaljerne og her har vi så endnu en lille lækkerbisken til alle jer samlertyper. Mørkegrå pap til at folde ud med et sølv motiv, plus blåt indlægskort, igen med sølv skrift. -phil