a18 - foreverafternothing

CCCC 25.02.03  Hardcore Victory/Nordic Metal Paul Miner

En af de ting, der oprindeligt tiltalte mig ved hardcore musikken i mine unge dage, var det gennemgående positive livssyn og den stærke følelse af sammenhold inden for scenen – en yderst livsbekræftende kombination. Senere hen opdagede jeg så forskellige outsidere som Cold as Life og Sheer Terror – en samling formørkede og næsten misantropiske sjæle, der ikke havde meget tro tilovers for menneskeligheden.

A18 falder helt klart ind under den sidste gruppe. Deres hc er, til trods for at den ikke fremstår som særlig metallisk, ekstremt dyster, og denne stemning hjælpes godt på vej af det yderst makabre artwork, der viser diverse selvmords scenarier. I teksterne er der heller ikke meget fortrøstning at hente – f.eks. i den afsluttende ”Hara Kiri”…”I am disembowled, hung upside down and drained clean, I am on display, forced inside out face first”. Ikke noget der tyder på en særlig komfortabel og tryg tilværelse. En lille detalje er, at bandet tæller medlemmer fra klassiske hc acts som Outspoken, Insted og Chorus of Disapproval…bands der ellers var kendt for deres positivisme og uudtømmelige appetit på livet – en del må være sket for dem siden da.

Dette afholder dog ikke bandet fra at spytte fuldfed hc ud, og der er mange perler at finde på albummet. Den indledende ”Dig”, den bistre ”Three Times Sold”, hvor frontmanden Isaac Golub for alvor spytter galde ud, og ”Things I Don’t Belive” som er et minuts rendyrket vredensudbrud. Til at starte med var jeg ikke udelt begejstret for ”Foreverafternothing”, da det til tider virker næsten fjendtligt over for lytteren, men det vandt en del efter et par tvungne gennemlytninger, og derefter har jeg været yderst tilfreds med det.

For en demonstration af livet på kanten af skyggesiden behøver du i hvert fald ikke at lede længere. For mig selv har det haft den effekt, at jeg har fået genopfrisket, hvilke værdier jeg sætter pris på i tilværelsen, så det kan rent faktisk godt lade sig gøre at få en positiv sidegevinst ud af det kulsorte univers A18 fremstiller. –guldmann