ablaze my sorrow - anger, hate and fury

CCC 28.10.02  Melo-Death No Fashion/MNW --

Surprise, surprise! Ablaze My Sorrow er et Svensk band der spiller melo-death, hvilket i dette tilfælde betyder death metal reduceret til sit mest tandløse udtryk. Bands som Arch Enemy og Dark Tranquillity er ellers gode eksempler på, at denne genre ren faktisk KAN spilles med nerve og bid, men på ”Anger, Hate and Fury” er alt vildskab næsten trukket ud af musikken til fordel for et musikalsk udtryk, der egentlig på flere punkter har mere til fælles med traditionel metal/true metal end med dødsmetal. På den baggrund klinger titlen på albummet unægtelig lidt hult.

Albummets klart bedste nummer er ”Machine Supreme” der effektfuldt bruger en maskingeværssalve som et instrument på linie med rytmeguitaren og som tilføjer noget tiltrængt aggression til Ablaze My Sorrows ellers lige lovlig pæne fremtoning. Andre godkendte numre er den lidt mere thrashede ”Paradies”, og den groovede ”Heartless”, men ellers løber de fleste andre numre sammen til én stor klistret, identitetsløs melo-death grød.

Skulle Ablaze My Sorrow” alene bedømmes på hvorvidt de repræsenterer noget nyt eller tilføjer en allerede eksisterende genre nogle anderledes momenter, ville ”Anger, Hate and Fury” score en absolut bundkarakter, men man må dog modvilligt medgive Ablaze My Sorrow, at de objektivt set har styr på genrens virkemidler og er både tekniske dygtige, velspillende og leverer et professionelt produkt, uanset hvad man i øvrigt måtte mene om dette produkts kunstneriske eksistensberettigelse.

Er man en altædende melo-death fan der bare skal have et album at fordrive tiden med indtil næste album fra genrens kongebands som Dark Tranquillity eller Soilwork, kan ”Anger, Hate and Fury” sikkert godt være en mulighed, men er man som undertegnede ved at være træt af den evige strøm af enslydende, bovlamme melo-death albums, bør man nok investere sine hårdt tjente skillinger andetsteds. -byrial