abominator - nuctemeron descent
CCCC 2003 Death/Grind/Thrash Osmose/Superion Mark McCormack

Hele Australske Abominators fremtoning med bandmedlemmernes skallede isser og deres eksorbitante brug af læder, nittearmbånd og patronbælter samt det infernalske cover-artwork signalerer med det samme, at vi her sikkert har at gøre med et forknyt, krigerisk og brutalt death/grind band i bedste/værste Osmose Productions/Angel Corpse stil. Og ganske rigtig…

På dette 3. Abominator album ”Nuctemeron Descent” benytter bandet i lighed med netop Angel Corpse sig af en beskidt blanding af arketypisk death metal á la Morbid Angel fra ”Altars of Madness” perioden, 80´er thrash/speedmetal i stil med bands som Kreator/Sodom/Possessed og en knivspids grind og black metal som ingredienser i deres højeksplosive musikalske cocktail.

Disse elementer kombineres mest overbevisende på numre som ”Cascading Carnage”, ”Scourge Immortalized” og ”The Ultimate Ordinance of Obliteration”, men generelt vil Abominators musik nok fremstå for kaotisk, beskidt og primitiv på den mindre hærdede lytter, men er man til Angel Corpse/Arkhon Infaustus/Revenge stilen er ”Nuctemeron Descent” i besiddelse af de helt rigtige ingredienser. Sanseapparatet bliver i hvert fald angrebet fra alle vinkler og hele tiden på dette grumme album.

Abominator vil tydeligvis gerne være de nye Angel Corpse, men det er MEGET få, hvis nogen overhovedet, beskåret at komme bare nærheden af den totalt nekrotiske blanding af musikalsk ondskab og intelligente tekster som Helmkamp & Co. opnåede med deres foreløbigt alt for korte diskografi. Men når nu man ikke lige pt. kan få den ægte vare er det rart at have et band som Abominator i nærheden til at klare de nærmeste afsavnsabstinenser, og ”Nuctemeron Descent” er da også en af de albums der er kommet tættest på udtrykket fra min personlige Angel Corpse favorit, ”Exterminate”, som for mit vedkommende står som det mest infernalsk brutale værk den dødsmetalliske genre indtil videre har fostret.

Abominator er med andre ord ikke et voldsomt nyskabende band for nu at sige det pænt, og er man blandt dem der køber under 10 death metal albums om året bør ”Nuctemeron Descent” nøgternt set sikkert ikke være imellem. Men er man som undertegnede en altædende fan af genren og af Angel Corpse mere specifikt, kan Abominators nye album roligt anbefales. Da rygterne om Angel Corpses mulige gendannelse på det seneste har floreret, kan ”Nuctemeron Descent” passende fungere som narresut indtil mægtige Angel Corpse forhåbentligt er atter spreder død og ødelæggelse på den absolut mest brutale del at musikspektret. –byrial