aborted - goremageddon : the saw and the carnage done

CCCC 22.04.03  Goregrind/Death Metal Listenable/VME Jacob Hansen

Med den herlige albumtitel “Goremageddon; The Saw and the Carnage Done”, det splattede foto-realistiske cover-artwork og brugen af små medicinske samples der sætter mange af numrene i gang, kommer man umiddelbart til at tænke på Carcass´ sublime mesterværk ”Necroticism; Descanting the Insalubrious”, når man indledningsvis udsætter sig selv for Aborteds nyeste dødfødsel.

Men skønt Aborted tilmed har inkluderet en cover-version af Carcass nummeret ”Carnal Forge” på den limiterede version af ”Goremageddon”, så er Aborted trods alt et mere genretypisk og knapt så sofistikeret band som salige Carcass var, både på det lyriske og musikalske plan. Men Aborted behøver nu heller ikke nødvendigvis bedømmes med et innovativt band som Carcass som referenceramme, for ”Goremageddon” har nemlig sine egne uomtvistelige kvaliteter.

Først og fremmest må man beundre Aborteds tightness, det spilleteknisk ret høje niveau og den fine fornemmelse for groove og melodi, som disse Belgiske skalpelsvingere forstår at tilføre deres ellers hyperbrutale version af hvad der mest af alt fremstår som soundtracket til en dokumentarfilm om lægesjusk i det moderne hospitalsvæsen.

At Dansk metals allestedsnærværende guru Jacob Hansen har stået for den vellykkede produktion til ”Goremageddon” gør heller ikke just effekten af Aborteds hårdtslående frivole fritidskirurgi mindre imposant.

Overbevisende numre som bl.a. de storsvingende ”Parasitic Flesh Resection”, ”Charted Carnal Effigy”, ”Medical Deviance” og ”Nemesis” giver en god modvægt til de mere intense og grindede skæringer, og den afvekslende brug af vokal og de få, men velplacerede og veludførte guitarsoli gør at man hele tiden føler sig underholdt og stimuleret i den komprimerede halve time albummet varer.

Jeg har hørt inkarnerede gore-grind/death metal fanatikere omtale ”Goremageddon” som årets hidtil bedste album, og egentlig forstår jeg dem godt; albummet tilbyder ALT denne genre kræver for at tilfredsstille sit publikum; teksterne, produktionen, musikken og det rette grumme visuelle udtryk.

Til gengæld synes jeg måske rent personlig, at Aborted bliver lidt for optagede af at tilfredsstille netop disse krav, hvorved man måske savner den sidste snert af personlighed og selvstændig tilgangsvinkel til en genren som jo i forvejen er godt befolket af lignende ligeledes fremragende men egentligt ret ens bands som Exhumed, Impaled ect.

Derfor undlader jeg at uddele de helt høje karakterer til Aborted, men der skal ikke herske tvivl om, at ”Goremageddon” er et kvalitetsprodukt fra ende til anden, og at enhver tilhænger af gore-grind/death metal ligeså godt først som sidst kan slagte sparegrisen med et velplaceret kirurgisk indgreb med en kødhammer, og investere i denne musikalske version af medicinsk malpraksis. -byrial