aborted - the archaic abattoir clonepop
CCCCC 18.04.05 Death Metal/Goregrind Listenable/Target Tue Madsen

Når man allerede i forvejen har styr på, hvordan kødøksen kynisk skal nedsænkes for optimal udskæring af millimeter præcise goregrind lunser, er det mon ydermere muligt at tilføje lyden en så flabet grad af velskreven, catchy lokkemad, så ørehænger-begrebet kan bringes på banen, uden at der er tale om en decideret udvanding af stilen? Aborted tog allerede delvist udfordringen op på deres voldfede ”Goremageddon” album, og efter nu i Antfarm studiet utvivlsomt at have efterladt mange sølede rester af noget, der tidligere var menneskeligt, er det nærmest ikke til længere at spotte den oprindelige, hvide farve på de belgiske metalpatologers arbejdskitler.

Fandeme så, Aborted fortjener stor opmærksomhed lige netop pga. fusioneringen af tilgængelighed med massiv brutalitet, for godt med friskt kød på den uhyrligt klare og veldefinerede lyd er der, og selv efter ugevis af intenst morbide gennemlytninger stiger begejstringen for “The Archaic Abattoir” udelukkende fra gang til gang. Helhedsindtrykket fremstår mere massivt end førhen, trommerne er epileptisk kraftfulde, og alt fra brede grooves til passager med ude af kontrol overgang i rundsavene sidder som en kynisk plantet issyl i hver af øregangene. Trumfen, som alle dage har tilføjet Aborted et ekstra pust af identitet, er selvfølgelig stadig evigt super seje Sven på vokal, men denne gang får han selskab af et trekløver fra vores egen lille metalliske baghave, nemlig Jacob Bredahl (Hatesphere), Bo Summer (Illdisposed) og Michael Bøgballe (Mnemic). Adskillig steder tilføjer den vokale pingpong albummet masser af frisk, grusom dynamik, som egentligt talt er en styrke og et ekstra trækplaster ved “The Archaic Abattoir”, men en sjælden gang bliver det lidt for meget af det gode, for når man nu har fingrene i en Aborted plade, er det sgu for at høre Sven folde sig ud.

Ses der tilbage på diskografien, er dette kulminationen på en årelang stræben mod perfektion og så klart det ultimative Aborted album i min bog. Jeg glæder mig hæmningsløst til at opleve drengene i aktion på dette års Fredericia Hardcore Festival, og har du selv i tankerne at dukke op, er det bare med at slå de flossede negle i eksemplar af skiven i god tid forinden, så der kan varmes tilstrækkeligt op. “The Archaic Abattoir” er anbefalelsesværdig som ind i helvede, og dette pladesamlingens perverst perfekte svar på ”Cannibal Holocaust”, ”Driller Killer” eller ”The Texas Chainsaw Massacre” ender formentlig i toppen af manges favoritlister, inden året er omme. - guldmann