aborym - generator
CCCC 20.02.06 Industriel/Symfonisk Black Metal Season of Mist/VME --

Siden forrige udgivelse, den ganske fede ”With No Human Intervention”, er der sket et par markante ændringer i det semi-industrielle italienske black metal band Aboryms rækker. Den legendariske ungarske kultfigur Attila Csihar er ikke længere bandets egentlige frontmand, men tager dog afsked med Aborym på passende vis ved at stå for vokalen på nummeret ”Man Bites Dog” på dette helt nye Aborym album, ”Generator”. Til gengæld er Baard ”Faust” Eithun så blevet opgraderet fra sin gæste-status på ”With No Human Intervention” til at være Aboryms permanente trommeslager på ”Generator”, hvilket i mine ører har resulteret i et lidt anderledes lydbillede i forhold til ”With No Human Intervention”.

Aborym synes nemlig at være blevet en smule mere symfoniske og svulstige og knapt så industrielle i lydbilledet siden sidst, hvilket man allerede får en forsmag af på ”Disgust And Rage (Sic Transit Gloria Mundi); det første regulære nummer efter en kort intro. På ”A Dog-Eat-Dog World” lyder musikken i de mere afdæmpede passager næsten til tider som en skummel somnambulant vals, mens nummeret ”Ruinrama Kolossal S.P.Q.R.” starter med noget der lyder som Giuseppe Verdis ”Requiem” spillet i slipstrømmen på en Boeing 747 pga. de svulstige korarrangementer i baggrunden og de fræsende guitarer på overfladen, hvorefter skæringen langsomt bliver mere og mere monoton og industriel, for til sidst at ende i de rene maskinelle lyde. Også den ellers ret straight out black metal hymne ”Suffer Catalyst” har nogle skumle, messende baggrundsvokaler og en guitarsolo af næsten Carl August Tidemann’sk skønhed. Et højdepunkt er selvfølgelig ”Man Bites Dog”, hvor Attilas uforlignelige stemme lige sætter prikken over det berømte i, og kun ”Between The Devil And The Deep Blue Sea” muterer efter min mening lidt for langt over i en noget poppet og triviel industriel/techno rytmik, der ikke klæder bandet ret godt.

Alt i alt virker ”Generator” som et marginalt mindre eksperimenterende album end ”With No Human Intervention” og med et lidt mere organisk og traditionelt black metal udtryk, hvilket sikkert for en godt dels skyld kan begrundes med Eithuns indtræden i bandet på bekostning af forne tiders rigide trommemaskine-rytmik. Om man foretrækker ”Generator” eller ”With No Human Intervention” er velsagtens afhængig af hvor glad man var for det mere kolde og industrielle lydbillede på ”With No Human Intervention”, men personligt synes jeg begge albums er ca. lige gode på hver deres måde. Under alle omstændigheder er ”Generator” et af de bedre black metal albums i et stykke tid, så skam få den fan af genren der ikke tjekker denne nye Aborym udgivelse ud så snart lejligheden byder sig. -byrial