acheron - decade infernus 1988-1998
CCCC 30.06.04 Black/Death Metal Black Lotus/VME --

Vincent Crowley har i snart 15 år været noget nær en slags kultfigur på den amerikanske black/death metal scene. Således var han oprindelig medlem af det klassiske death metal band Nocturnus, før han i 1988 startede sin egen gruppe Acheron der snart skulle slå ind på en anderledes blasfemisk og okkult/satanisk retning end det science fiction univers Nocturnus bevægede sig i. Udgivelser med titler som ”Messe Noir”, ”Rites of The Black Mass”, ”Satanic Victory”, ”Lex Talionis” og ”Anti-God, Anti-Christ” siger vel egentlig alt.

I anledningen af at bandet efter en længere tids pause atter har fået mod på tilværelsen via en ny kontrakt med græske Black Lotus Records, har Acheron valgt at smide et dobbeltalbum på gaden indeholdende de bedste numre fra bl.a. nogle af de ovennævnte Acheron albums. ”Decade Infernus 1988-1998” indeholder således mere end 130 minutters arkaisk death metal med et let black metal præg pga. den onde og diabolske stemning numrene som oftest emmer af.

En blanding af tidlig Morbid Angel og Incantation tilsat lidt melodiske soli og keyboard i lighed med netop Crowleys tidligere band Nocturnus er vel den bedste måde, jeg kan beskrive Acherons musik på, og selvom kvaliteten svinger lidt både med hensyn til produktionen og kvaliteten af materialet hvis man sammenligner de ældre numre med dem af nyere dato, holder langt størsteparten af de 32 skæringer på ”Decade Infernus 1988-1998” faktisk helt fint! Især hvis man er til satanisk ekstremmetal der baserer sig mere på at skabe en skummel stemning af infernalsk ondskab snarere end på at slå alle eksisterende hastighedsrekorder, som så mange nutidige tekniske death/grind bands efterstræber.

Acherons gamle albums har altid været lidt besværlige at få fingrene i pga. bandets obskure undergrundsposition og tilknytning til små amerikanske pladeselskaber, så i stedet for at spilde tiden med at opstøve disse, er ”Decade Infernus 1988-1998” et ganske glimrende alternativ der giver fuld valuta for pengene. Mr. Crowley & Co. har vist i øvrigt også for nylig udsendt et helt nyt album på Black Lotus Records kaldet ”Rebirth: Metamorphosing into Godhood”. Dette album har jeg ikke haft fornøjelsen af at høre, men hvis man fatter smag for ”Decade Infernus 1988-1998”, kunne dette nye album sikkert godt være værd at tjekke ud, hvis man skulle falde over det. - byrial