action action - don't cut your fabric to this year's fashion
CCCC 07.09.04 Indie/Synth Rock Victory/Target William Wittman

Valget af de kækt kradse neonfarver på coveret signalerer et umiskendeligt skær af gårdsdagens fest og farver, men til trods for at Action Action består af tidligere The Reunion Show samt Count the Stars folk, er sommer, sol og emo blevet gemt helt væk til fordel for en svært retro præget lyd med fodfæste i 80’ernes pop og dekadente udskejelser. Lige præcis The Reunion Show fik aldrig held til at imponere mig, men hovedmanden, Mark Kluepfel, har gjort svært klogt i at sadle om, da Action Action projektet lige på og hårdt virker langt mere dragende og dystert at gå i krig med.

At være fan af ting som Duran Duran, The Cure og Depeche Mode udgivelserne fra de gode år i 80’erne hjælper helt sikkert på, hvor hjemmevant man vil føle sig i Kluepfels nye univers, ingen tvivl om det. Især den tunge brug af keyboard og Moog orgel til at akkompagnere guitarerne kan være en stor pille at sluge i begyndelsen, og vokalen virkede på mig lidt for skabagtig og overgjort ved den første håndfuld gennemlytninger. Men den unægtelige charme ved helhedsindtrykket bød mig ikke at give slip på Action Action uden kamp, og jeg har da også måttet sande, at ingen nedtoning af nogle af elementerne ville styrke det tungsindige, nærmest karikerede udtryk i sidste ende.

Største fjende for albummet er dog dets egen spilletid på omtrent 50 minutter. Kluepfel & Co. mangler stadig at bliver komfortable nok med sangskrivningen i den nyfundne niche, til at de kan variere over den et helt album igennem, men de virkelig vellykkede tracks som ”Drug Like”, ”Photograph” og ”Instructions on Building a Model Airplane” er sande hits, og det kan ingen tage fra dem. – guldmann