ad noctum - the excellence of supremacy
CCCC 2004 Black Metal  ADP  Borsing

De tolv numre på “The Excellence of Supremacy” CD’en med det danske black metal band Ad Noctum består af 5 skæringer fra den oprindelige “The Excellence of Supremacy” demo krydret med 6 kompositioner fra den lidt ældre ”Jus Primae Noctis” demo samt det enlige ”Apoptosis” nummer kilet ind imellem. På det ellers fede indledende titelnummer medvirker Monica Petersen fra Sinphonia, som jo synger fedt, men duetten med den mandlige vokal falder lidt uheldig ud; de kommer ligesom lidt ’skævt’ ind på hinanden. Mere overbevisende er den grumme “Dødsvandring”, hvor Simon Smerte fra Exmortem og Horned Almighty medvirker på vokal, mens Monika dukker op igen på den over 8 minutter lange ”Satans Søn”, som nok er min favorit på “The Excellence of Supremacy”; her falder Monicas stemme nemlig perfekt ind i musikken. Efter det enlige nummer ”Apoptosis” starter ”Jus Primae Noctis” delen af albummet med en intro af samme navn, der på en spooky og effektiv måde blander en sample fra en eller anden drabelig sværdduel med udvalgt musik fra filmen ”Bram Stoker’s Dracula”. Desværre skæmmes resten af ”Jus Primae Noctis” demonumrene lidt af en mindre heldig produktion, men ikke mere end at man trods alt fornemmer, at musikken egentligt ikke er væsentligt svagere her end på de 5 “The Excellence of Supremacy” demonumre. Der sluttes af med dejligt smadrede og rå coverversioner af henholdsvis ”Death In Fire” oprindeligt med Bathory og ”Deathcrush” oprindeligt med Mayhem. Alt i alt er “The Excellence of Supremacy” et ganske fint lyddokument over Ad Noctums tidlige virke, og undertegnedes interesse i bandets fremtidige musikalske færd er i hvert fald blevet vakt. - Byrial

Liam (ADP) : ’Kontakten til Ad Noctum kom ganske naturligt, da Impaler jo er guitarist i bandet. Demoerne havde været efterspurgt længe, og da de var meget limiterede, besluttede vi at genudgive dem på CD. Dette blev et skift for ADP, som tidligere havde været et rent vinyl label. Ad Noctum er klart Danmark ypperste satanisk black metal band; mere behøves der ikke siges om den sag!’

Denne anmeldelse er en del af vores Clone Industries feature om ADP som du kan læse i sin helhed HER.