adversary - demo 2005
Karakter Udgivet Genre/Stil Website Producer
DDDD 2005 Death/Thrash adversary.dk Møller

Gode gamle Aarhus har jo fostret en god håndfuld af dansk metals mest hårdtslående bands gennem tiderne, og nu står et nyt band klar i kulisserne til at holde traditionerne for kvalitetsmetal ved lige i Smilets By. Navnet er Adversary, der bl.a. består af medlemmer fra det tidligere band Sarment, og første håndgribelige musikalske output under Adversary banneret forelægger nu i form af ”Demo 2005”.

Nu er det jo lidt svært endegyldigt at bedømme et bands potentiale alene ud fra 3 numre med en samlet spilletid på 10 minutter, men Adversary synes at have fundet et fint kompromis mellem melodi og brutalitet, mellem tyngde og tempo, og så gør det i den forbindelse mindre at den slags blanding mellem traditionel death metal og thrash som Adversary praktiserer snart er hørt en hel del gange før.

Forsanger Magnus Jørgensen forstår behændigt at variere sin vokal tilpas mellem dybe growls og mere bidske bjæf, og det er tilmed tydeligt at høre hvad det krølhårede cookiemonster rent faktisk synger. Adversarys bassist Jonas Møller, som i øvrigt også spiller i death metal bandet Die, har produceret demoen i Airplay studiet i Aarhus, og lyden er tilnærmelsesvis på niveau med de fleste regulære full-length udgivelser i genren; guitarsoloerne er tydelige og overraskende melodiske, trommerne klinger naturligt og alligevel blytungt, og endelig er vokalen trukket tilpas langt frem i lydbilledet, hvilket den fortjener.

Nummeret i midten, ”We Are The Dead”, er umiddelbart min favorit med sin tunge og vrisne start, der mest af alt minder mig om et morgensur næsehorn på vej gennem underskoven, hvorefter omkvædet sættes ind med et tilhørende tungt thrashy groove. Åbneren ”Demon Spawn” og den afsluttende ”Gunpoint” er mere hen i retning af melo-death, men heldigvis ikke af den sukkersøde slags for selvom melodi, catchiness og groove tydeligvis er i højsædet, er der alligevel bid, energi og aggression i udladningerne; især det tunge breakdown ca. midt i ”Gunpoint” er det svært ikke at vippe lidt med foden til.

Efter sigende vil bandet følge denne ganske glimrende om end lidt korte demo op med en regulær EP med 6 nye numre engang i starten af 2006, så hold dig orienteret om Adversarys gøren og laden på www.adversary.dk. Undertegnede har i hvert fald fået smag for mere Adversary! –byrial