adversary - a world in flames EP
CCCC 2006 Death/Thrash Selvfinansieret Mr. Fix-It

Som proklameret i anmeldelsen af Adversarys 3-numres demo fra sidste år, er de lovende Århus death-thrashers nu klar med en selvfinansieret mini-CD kaldet ”A World In Flames”, der indeholder dobbelt så mange numre som demoen og har en spilletid i omegnen af ½ time; altså er der nu lidt mere basis for at sige noget bevinget om drengenes potentiale.

Det melo-death præg som materialet på den forrige demo snuste lidt af er nærmest blevet pillet helt af musikken, uden at man dog helt har glemt det melodiske af den grund; nu er de tunge grooves og den onde death/thrash bare kommet lidt mere i fokus til undertegnedes udelte begejstring.

De første par minutter af åbneren ”The Enemy Within” lægger fra land med en næsten Bolt Thrower agtig midtempo tyngde, inden der fyres lidt mere op under tempoet i takt med at vokalen kommer med i lydbilledet, mens det efterfølgende titelnummer har godt med smadder på fra starten af for dog at låse sig fast i et mere tungt, catchy groove på omkvædet. De tungere breakdowns er i fokus på den herlige ”Knives Of Memory”, der er tæt på at være min favorit på ”A World In Flames”, tæt forfulgt af ”Dogma” der også mosler sig uimodståelig fremad med effektive mosh-parter afløst af mere uptempo passager. Den afsluttende ”Relentless” lever også fint op til sin titel.

Trommeslager Stevie Dalla-Zuana hamrer løs på trommerne som en anden adfærdsvanskelig pladesmed, så man kommer til at tænke på de første par seje Hypocrisy albums; specielt teknisk funderet ville det være synd at kalde trommespillet, men det har en tromlende, tight og basal charme, der nærmest skubber resten af bandet bulldozende frem foran sig med altødelæggende effekt, mens forsanger Magnus Jørgensen stadig som på den foregående demo er mand for gryntende growls krydret med bistre bjæf; en effektiv cocktail. Den rumlende og lidt mørke produktion passer egentlig også fint til ovenstående kvaliteter, og også layout, cover osv. fremstår så prof. at man ikke skulle tro der var tale om et 100 % selvfinansieret produkt. (Dog synes jeg det er lidt synd at der ikke er blevet plads til at trykke teksterne, men det er en mindre detalje.)

Netop pga. det professionelle udtryk både hvad angår layout, produktion og musik, synes jeg Adversary denne gang fortjener at blive bedømt ud fra den normale karakterskala og ikke ud fra den noget mindre krævende demo-skala, hvilket da også er grunden til at Adversary må ’nøjes’ med 4 solide C’er. Alt er dog tydeligvis nu på et sådant niveau i Adversary lejren at alt der i mine ører mangler for at få halet en regulær pladekontakt i hus er endnu en håndfuld numre af samme kvalitet som materialet på ”A World In Flames”, for så skulle der nok være basis for en snarlig debut full-length, der kan være med til yderligere at forstærke indtrykket af en dansk metalscene der, hvad angår virkelyst og talent, lige nu nærmest er ligeså overophedet som boligmarkedet.

I den seneste tid har undertegnede anmeldt ganske glimrende debuterende danske bands som f.eks. Aloop og Submission, der spiller i tilnærmelsesvis samme genre som Adversary, og i den sammenligning falder Adversary bestemt ikke igennem, snarere tværtimod; Adversary holder sig nemlig for gode til skønsang og andre ’forstyrrende elementer’, og gør bare det de er bedst til, nemlig riv-og-flå metal der gør ondt de rigtige steder. Man kan ligeså godt overgive sig betingelsesløst til modstranden med det samme og skrive sig navnet Adversary bag øret. Tjek som altid gutterne ud på www.adversary.dk, og find ud af hvordan du kommer i nærkontakt med et eksemplar af ”A World In Flames.” -byrial