aeternus - a darker monument

CCCC 07.04.03  Death Metal Nocturnal Art Pytten & Ares

Aeternus er fra Bergen og udmærker sig som et Norsk metalband der har så godt som ingen black metalliske referencer i deres musik. I hvert fald ikke på deres nye album ”A Darker Monument” som er noget der ligner Aeternus´ 6 album, men underligt nok første gang undertegnede stifter bekendtskab med bandets musik.
”A Darker Monument” er i øvrigt også Aeternus´ første album på det Emperor-relaterede Nocturnal Art Productions efter en årrække hos Hollandske Hammerheart Records.

Promomaterialet omtaler Aeternus som dark metal, men i mine ører lyder ”A Darker Monument” nu snarere som tung, traditionel death metal med indbyggede atmosfæriske og stemningsskabende elementer, hvorfor betegnelsen dark metal sådan set måske alligevel ikke er så langt fra sandheden.

Efter de første par gennemlytninger satte ”A Darker Monument” sig ikke de dybe spor i min bevidsthed, for Aeternus er hverken verdens mest teknisk, brutale endsige nyskabende band, men ved nærmere bekendtskab begynder albummet at afsløre sine helt egne kvaliteter, eftersom Aeternus med enkle midler alligevel forstår at skabe et afvekslende og til tider ret creepy lydbillede.

På det gustne og dystre nummer “Slavestate” lyder frontmand Ares nærmest som en døds-metallisk udgave af den tidligere Mayhem forsanger Attilas gravrøvervokal, hvilket jo bestemt ikke er at foragte, mens skæringer som ”Darkstorm”, ”The Trident” og “Sons of War” har en fin balance mellem tunge old school death metal grooves, mere up-tempo, intense passager og en underdrejet melodisk sans der hele tiden lurer under overfladen, hvorved Aeternus til alt held helt undgår at falde i den altid faretruende melo-death fælde.

Aeternus vil ikke sætte metalverdenen på den anden ende med ”A Darker Monument”, men mindre kan jo også gøre det, og albummet vokser som sagt med opgaven efter hver gennemlytning, så kan man leve med manglen på nyskabende elementer er ”A Darker Monument” mere end leveringsdygtig i veludført og stemningsfuld kvalitets death metal. Tjek det ud ved lejlighed. -byrial