**Disclaimer: Tålmodighed
påkrævet! Se eventuelt den nedenstående opsummerende konklusion.*
‘From Hell's heart I stab at thee; for hate's sake I spit my last breath
at thee! Ye damned whale!’ ~ kaptajn Ahab i “Moby Dick”
Hvor er det nu lige at man før har set kombinationen af et konceptalbum
baseret på Herman Melvilles digre amerikanske litteraturklassiker ”Moby
Dick” og så et dertilhørende cover-artwork bestående af et maleri af
selve den store hvide kæmpekaskelot i kamp med mandskabet på det
uheldsvangre hvalfangerskib Pequod? Var der ikke for et par år siden
noget med at en eller anden gruppe ved navn Mastodon udgav et vist album
kaldet ”Leviathan” med nogenlunde samme karakteristika? Det tror jeg da
vist nok der var...
Ikke desto mindre har det relativt nyetablerede tyske band Ahab på
debutalbum ”The Call of the Wretched Sea” også valgt at bygge deres
udgivelse op rent konceptuelt omkring ”Moby Dick”, og tilmed har de
samtidigt opkaldt selve bandet efter Pequods hævngerrige satan af en
kaptajn. Da Mastodons ”Leviathan” nok er undertegnedes budt på det
perfekte metalalbum, og da jeg ikke umiddelbart kunne se nogle forvalte
old man Melvilles værk på mere ideel vis, har jeg af selv samme årsag
ikke hidtil haft den store tilskyndelse til at tjekke Ahab ud, selvom
”The Call of the Wretched Sea” snart har været i handlen i et par
måneder eller fire. Heldigvis opstod muligheden for en indrømmet noget
forsinket introduktion til Ahab, da promoen til ”The Call of the
Wretched Sea” for nylig pludselig landede i landkrabben Byrials ydmygt
debarkerede domicil. Og tak Gud for det! Tænk blot hvilket voldsomt
vidunderligt værk jeg ellers i trodsig modvilje var gået glip af...
Det viser sig nemlig at Melvilles litterære forlæg imod forventning
sagtens kan bære endnu en musikalsk fortolkning; især da fordi tyske
Ahab angriber tingene fra en helt anden vinkel end Mastodon gjorde. Hvor
Mastodon på ”Leviathan” synes at fokusere på de drengede og eventyrlige
aspekter ved ”Moby Dick”, understøttet musikalsk af bandets sprælske,
genreoverskridende totalmetal, er tyske Ahab en anderledes kradsbørstig
og ensidigt fokuseret størrelse, der ved hjælp af en monumental form for
melange af dyster funeral doom og klassisk death/doom mere fortættet og
stringent søger ind imod det skjulte, men egentlige budskab i Melvilles
mesterværk; nemlig den næsten allegoriske kamp mellem den guddommelige
natur og menneskets ultimativt tragiske trang til at skulle betvinge
selv samme. Med det vældige ocean som passende krigsskueplads...
Både Mastodon, Isis og Giant Squid har således tidligere ladet
oceanernes våde element være inspirationen i deres musikalske udtryk,
men de synes alle blot at plaske lidt hjælpeløst rundt i vandmassernes
overflade i forhold til tyske Ahab, der som mægtige Moby Dick selv synes
at søge ubønhørligt ned imod de uendelige dybder, hvor alt lys er
forsvundet, og et tilsyneladende bundløst koldt, mørkt og fremmedgjort
univers materialiserer sig. Et univers der samtidigt afspejler kaptajn
Ahabs formørkede og monomane sindstilstand; en analogisk
dobbeltbundethed som bandet Ahab rent musikalsk på ”The Call of the
Wretched Sea” rammer med uhyggeligt effektivt resultat til følge.
Albummets kun 7 numre repræsenterer en samlet spilletid på lige knap 5
kvarter, hvilket giver en gennemsnitlig længde på massive 10 minutter
pr. komposition! En lille håndfuld af numrene har titler taget direkte
fra kapitler i ”Moby Dick”, såsom ”The Pacific”, ”Of the Monstrous
Pictures of Whales”, ”The Sermon” og ”The Hunt”, mens andre som ”Old
Thunder” og den afsluttende ”Ahab’s Oath” refererer til nøglepassager
andetsteds i bogen.
Den første pelagiale nedstigning begynder allerede på den indledende
genialitet ”Below the Sun” med en slags ambient indledning, der straks
anslår den helt rette nautiske stemning. Herefter tiltager tyngden
langsomt men på foruroligende vis i musikken indtil sådan ca. 5:22 inde
i nummeret, hvor tyske Ahab for alvor viser deres sande væsen; et
lydbillede så kvælende og mentalt tyngende at man pludselig føler sig
som den schweiziske dybhavsforsker Jacques Piccard på en af dennes
farefyldte ekspeditioner til bunden af den mægtige Marianer-grav.
Sublimt!
Den efterfølgende "The Pacific” tager sit udgangspunkt i Melvilles
vidunderlige beskrivelse af Stillehavet i kapitlet af samme navn:
‘There is, one knows not what sweet mystery about this sea, whose gently
awful stirrings seem to speak of some hidden soul beneath; like those
fabled undulations of the Ephesian sod over the buried Evangelist St.
John. And meet it is, that over these sea-pastures, wide-rolling watery
prairies and Potters' Fields of all four continents, the waves should
rise and fall, and ebb and flow unceasingly; for here, millions of mixed
shades and shadows, drowned dreams, somnambulism’s, reveries; all that
we call lives and souls, lie dreaming, dreaming, still; tossing like
slumberers in their beds; the ever-rolling waves but made so by their
restlessness. To any meditative Magian rover, this serene Pacific, once
beheld, must ever after be the sea of his adoption. It rolls the midmost
waters of the world, the Indian ocean and Atlantic being but its arms.’
Musikalsk rammer “The Pacific” følelsen af det uendelige vidtstrakte hav
med dets dragende dybder og uudforskede hemmeligheder med en både
elegisk tyngde og en indbygget melankoli, der ganske enkelt er
fortræffelig! Slutningen, hvor guitarist og ’forsanger’ Daniel Droste
atter og atter igen messer ‘spouts thick blood!’ med sin afgrundsdybe
vokal, er det perfekte punktum på nummeret og samtidig i fuld
overensstemmelse med kaptajn Ahabs afsluttende skingre udbrud i bogens
tilsvarende kapitel:
‘Stern all! The White Whale spouts thick blood!’
Herefter følger nummer ”Old Thunder”, der som nævnt ikke i lighed med
”The Pacific” refererer direkte til titlen på et kapitel i ”Moby Dick”,
men derimod til et sted i kapitlet ”The Prophet”, hvor den enigmatiske
Elijah på ildevarslende vis overfor den fortællende hovedperson Ishmael
røber ’Old Thunder’ som værende kaptajn Ahabs sært passende øgenavn; et
øgenavn som Ahab i øvrigt også senere bruger om sig selv på højst
effektiv vis under et vildt og voldsomt uvejr:
‘At that moment in one of the intervals of profound darkness, following
the flashes, a voice was heard at his side; and almost at the same
instant a volley of thunder peals rolled overhead.
"Who's there?"
"Old Thunder!" said Ahab, groping his way along the bulwarks to his
pivot-hole; but suddenly finding his path made plain to him by elbowed
lances of fire.’
På det musikalske plan starter “Old Thunder” med en elysisk, hypnotisk
indledning af næsten In The Woods’sk eller Opeth’sk skønhed, før
albummets tungeste indslag nærmest skærer musikken ned til de helt
basale byggesten; gigantiske brokker af helt primitive rytmer, der
næsten truer med at slå bunden ud af lydbilledet! Indre billeder af
kontinentalsoklen der rumlende forskyder sig under de vældige vandmasser
danner sig uvilkårligt. Terra inkognito? Snarere terror inkognito! Den
tungt ladede atmosfæren opblødes dog af nogle messende mandsstemmer af
gregoriansk tilsnit i baggrunden, der lyder som var det fortabte ekkoer
fra sjælene af de mange menneskeliv, det lunefulde ocean har krævet
gennem tiderne.
Den ukarakteristisk korte ”Of the Monstrous Pictures of Whales” er mere
eller mindre blot en slags vindomsust ambient indledning til den
efterfølgende og på alle måder monumentale, 13 minutter lange “The
Sermon”. I bogen lader Melville i kapitlet ”Of the Monstrous Pictures of
Whales” Ishmael gennemgå nogle af de forfejlede eller direkte
vildledende forsøg på at illustrere og tegne store hvaler gennem
tiderne, for blot afslutningsvis at konkludere:
‘For all these reasons, then, any way you may look at it, you must
conclude that the great Leviathan is that one creature in the world
which must remain Unpainted to the Last. True, one portrait may hit the
mark much nearer than another, but none can hit it with any very
considerable degree of exactness.’
En af de illustrationer der dog kan siges at ramme et vist mål af
autenticitet i fremstillingen af den vældige hvide Leviathan, er det
både dramatiske og dynamiske oliemaleri ”Moby Dick”, der pryder coveret
til ”The Call of the Wretched Sea”. Maleriet er lavet af den nulevende
kvindelige japansk/amerikanske kunstner Kinuko Y. Craft, og det har
tidligere prydet en edition af Melvilles ”Moby Dick”, så Paul A. Romano
har nok snarere været inspireret af Craft end omvendt, da han langt
senere lavede det noget mere farvestrålende og tegneserieagtige cover
til Mastodons ”Leviathan” mesterværk. Både Craft og Romano har dog
ganske sikkert fundet inspiration i den franske sømand, pirat og
maritime maler Ambroise Louis Garnerays (1783-1857) berømte værk “La
Pêche de la Baleine” (1835), som Ishmael i kapitlet "Of the Less
Erroneous Pictures of Whales, and the True Pictures of Whaling Scenes"
priser som en af de få næsten vellykkede fremstillinger af hvaler og
hvalfangst.
(For de kunstinteresserede kan bogen “Unpainted to the Last – Moby Dick
and Twentieth-Century American Art” af Elizabeth A. Schultz varmt
anbefales; her gennemgås hele omfanget af den inspiration og
indflydelse, som Melvilles uudgrundelige fortælling har haft på den
amerikanske kunst i det 20. århundrede. Udover uddybende tekst er de
over 400 sider prydet af et væld af billeder af fantastiske
illustrationer, malerier og skulpturer af bl.a. Jackson Pollock, Leonard
Baskin, Frank Stella og mange andre stilskabende amerikanske kunstnere.)
Efter nogle få korte og underligt fremmedgørende subterrant rumlende
lyde sætter ”The Sermon” i gang med en klaustrofobisk trykkende tyngde,
der næsten matcher den i ”Old Thunder”, men ca. 5:34 inde i nummeret
kommer der pludseligt et gysende smukt akustisk midterstykke, der
krydres effektivt af vindsuste samples med dialog fra John Hustons
definitive filmatisering af ”Moby Dick” fra 1956 med Gregory Peck i
rollen som kaptajn Ahab. Herefter tiltager tyngden dog snart igen, men
hen imod slutningen dukker disse ominøse og på samme tid underskønne
messende mandsstemmer atter engang op i baggrunden ligesom på ”Old
Thunder”.
I bogen er det tidlige kapitel ”The Sermon” en slags symbolsk nøgle til
forståelsen af den uundgåelige, prædestinerede skæbne, der senere skal
blive Pequods besætning til dels på kaptajn Ahabs foranledning. I sin
prædiken fra kapellet på hvalfangerøen Nantucket uddrager Fader Mapple i
en af de prægtigste prædikener i verdenslitteraturen essensen i biblens
beskrivelse af profeten Jonas’ møde med hvalen:
‘With this sin of disobedience in him, Jonah still further flouts at
God, by seeking to flee from Him. He thinks that a ship made by men will
carry him into countries where God does not reign, but only the Captains
of this earth.’
Lektien i prædiken er vel at ingen slipper ustraffet fra at sætte sig op
imod Gud; forskellen er blot at hvor Jonas prøver at flygte fra Gud for
siden hen oprigtigt at angre sine synder ved hvalens intervention, da
tager kaptajn Ahab derimod som selveste Lucifer kampen op med Gud og
besegler dermed uvægerligt både sin egen og besætningens skæbne ved på
ensidig hadsk måde at forfølge Moby Dick. Biblen er i øvrigt fuld af
udsagn om hvalen som det kolossale, varmblodige dyr, der både
repræsenterer Guds almægtige skaberkraft og beredvillige redskab:
’Og Gud gik i gang med at skabe de store Havuhyrer...’ ~ 1. Mosebog,
1:20
’Havet dér, stort og vidtstrakt, dér er et mylder uden tal, levende
skabninger, små såvel som store. Der sejler skibene af sted; Leviathan,
ham du har dannet til at lege deri.’ ~ Salmernes Bog, 104:25
’Imidlertid sørgede Jehova for at en stor hvalfisk slugte Jonas, så
Jonas var i hvalfiskens indre tre dage og tre nætter.’ ~ Jonas, 1:17
Graver man sig således ind til kernen i Melville multifacetterede og
vildtvoksende værk, står man med en beskrivelse af den ulige kamp mellem
Gud/naturen på den ene side og menneskelig dårskab og blind hævnlyst på
den anden side, sidstnævnte repræsenteret ved den monomaniske kaptajn
Ahab. Den ultimative nemesis udebliver som bekendt heller ikke, og ved
at begå hybris imod naturens mægtige panteistiske kræfter er Ahab at
betragte som en slags moderne Prometheus figur, der foranstalter sit
helt eget umulige opgør med Gudernes/Guds magt.
Man kunne passende beskrive kaptajn Ahabs mentale dilemma med det
velkendte citat fra filosoffen Friedrich Nietzsches værk “Jenseits von
Gut und Böse” (1886): ’Wer mit ungeheueren kämpft, mag zusehen, dass er
nicht dabei zum ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund
blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein.’ Løseligt oversat altså
noget med at hvis man jager monstre, skal man passe på med ikke selv at
blive et monster i processen, for når man kigger ned i Afgrunden, kigger
Afgrunden på samme tid også ind i én, og hvis der er noget kaptajn Ahab
er blevet ved at stirre sig blind i havets uendelige krinkelkroge efter
’monstret’ Moby Dick, så er det netop et monstrøst menneske besat af én
altødelæggende tvangstanke:
’God help thee, Old Man, thy thoughts have created a creature in thee;
and he whose intense thinking thus makes him a Prometheus; a vulture
feeds upon that heart forever; that vulture the very creature he creates.’
Det fede ved bandet Ahab er dog at de tilsyneladende ikke entydigt tager
hverken kaptajn Ahab eller Moby Dicks side, hverken musikalsk eller
lyrisk, men alene blotlægger de skæbnesvangre resultater af den endelige
konfrontation mellem Moby Dick og kaptajn Ahab samt de tildragelser, der
leder op til det fatale klimaks. Juxtapositionen mellem beskrivelsen af
hval, vind, vand og vejr på den ene side og så kaptajn Ahabs formørkede
mentale habitus på den anden indfanger tyske Ahab på skræmmende
gennemslagskraftig vis rent musikalsk på “The Call of the Wretched Sea“.
Apropos den endelige konfrontation mellem Moby Dick og besætningen på
Pequod, så skildrer Melville begivenhederne i tre kapitler, der følger
den jagten over netop tre dage. På ”The Call of the Wretched Sea”
beskrives dette afsluttende opgør på nummeret “The Hunt“, der ellers
starter stille og roligt, som havde Pequod for et kort øjeblik kastet
anker på et tilsyneladende gudsforladt og blikstille hav. Langsomt
dukker disse messende mandsstemmer dog atter op i baggrunden, og man
fornemmer på ildevarslende måde at noget er i gære indtil ca. 3:52 inde
i nummeret, hvor Daniel Droste pludselig brøler det foruroligende kald
‘Whale Ahead!’ ud i luften, og alt bliver til blodig alvor. Den massive
tyngde af ’Guds forhammer’ i form af den sårede, angribende Moby Dick
fortolker tyske Ahab ud over ved hjælp af trommer, bas og guitar også på
effektfuld vis med nogle truende, mørke keyboardflader, der langsomt
driver som sorte tordenskyer i baggrunden. Fader Mapples allegoriske
prædiken om Jonas tidligt i ”Moby Dick” viser sig hurtigt at blive til
grusom virkelighed for kaptajn Ahab & Co. også:
‘God came upon him in the Whale, and swallowed him down to living gulfs
of DOOM, and with swift slantings tore him along into the midst of the
seas, where the eddying depths sucked him ten thousand fathoms down, and
the weeds were wrapped about his head, and all the watery world of woe
bowled over him.’
Med Ishmael som eneste overlevende vidne slutter “Moby Dick” med at en
malstrøm i kølvandet på den dykkende hvide hval tager skib og besætning
med sig til bunds, og efterlader havoverfladen stille og uantastet som
om intet var hændt:
‘Now small fowls flew screaming over the yet yawning gulf; a sullen
white surf beat against its steep sides; then all collapsed; and the
great shroud of the sea rolled on as it rolled five thousand years ago.’
Denne tilbagevenden til en slags naturen status quo markeres på ”The
Hunt” med introduktionen af et elegisk piano-motiv ca. 7:06 inde i
nummeret som optakt til den udsøgt vemodige afslutning. Albummet ”The
Call of the Wretched Sea” ender dog ikke hvor bogen “Moby Dick ender,
men søger på nummeret “Ahab’s Oath” at drage en slags musikalsk
konklusion ud af det litterære forlæg:
At både Melville i sin tid og nu dette nye tyske band har valgte navnet
Ahab er næppe nogen tilfældighed. Ahab (eller Achab) var nemlig
oprindelig ifølge Det Gamle Testamente en ond tyrannisk israelitisk
konge (død ca. år 850 før Kristus), der ydermere pga. sit ægteskab med
den hedenske fønikiske prinsesse Jezabel og sin deraf følgende
tilbedelse af afguden Baal blev anset for værende ugudelig. Ahab kom
derfor i åben strid med selveste Elias, profeten for hvem traditionel og
streng ortodoks udlægning af den jødiske religion var af vital
betydning. Allerede hér antydes kaptajn Ahabs blasfemiske og sataniske
udspring, og at den sært profetiske personage der tidligt i ”Moby Dick”
advarer Ishmael om ’Old Thunder’ og det potentielt skæbnesvangre i at
stævne ud med Pequod netop hedder Elias er med garanti heller ikke nogen
tilfældighed.
Netop kaptajn Ahabs diabolske og (selv)forføreriske karaktertræk er
således emnet for det afsluttende nummer “Ahab’s Oath”, der tematisk
refererer til nøglekapitlerne ”The Quarter-Deck” og "The Forge" i ”Moby
Dick”. I ”The Quarter-Deck” bruger kaptajn Ahab sine opildnende
talegaver til at få besætningen til på formaliseret rituel vis at
aflægge en troskabsed ved at drikke en højtidelig skål på Moby Dicks
tilintetgørelse:
‘Commend the murderous chalices! Bestow them, ye who are now made
parties to this indissoluble league. (...) Drink, ye harpooners! Drink
and swear, ye men that man the deathful whaleboat's bow - death to Moby
Dick! God hunt us all, if we do not hunt Moby Dick to his death!’
Senere i “The Forge” smedes der en speciallavet harpun som en slags
fysisk manifestation af ovenstående ed, og i et ugudeligt, nærmest
okkult ritual døber kaptajn Ahab det drabelige våben i hedensk
menneskeblod understøttet af følgende blasfemiske svada:
‘Ego non baptiso te in nomine patris, sed in nomine diaboli!’; altså
noget i retningen af: ‘Jeg døber dig, ikke i Faderens, men i Djævlens
navn!’, hvilket er en forvanskning af den kristne dåbsbefaling. I et
brev til vennen og kollegaen Nathaniel Hawthorne, til hvem ”Moby Dick”
er tilegnet, nævner Herman Melville selv denne dæmoniske ed som værende
bogens egentlige, implicitte motto; et gudsbespottende ritual der i
realiteten besegler hele besætningens skæbne én gang for alle, inden
almægtige Moby Dick så meget som har vist sig endnu.
Musikalsk har keyboardet sin mest fremtrædende plads på ”Ahab’s Oath”,
og det bidrager sammen med de både monolitiske og alligevel melodiske
guitarsignaturer til at give nummeret et på én gang pompøst og
eftertænksomt indtryk, der passer perfekt til den symbolladede trykte
tekst, det så sublimt fortolker i tungsindige toner.
Tyske Ahab kalder selv deres musik for ’nautik funeral doom’, hvilket
vel egentlig er ret rammende; dog fremstår Ahab en del mere
riff-orienterede og benytter en større grad af rytmisk variation end de
mest ’rene’ eksponenter for funeral doom genren, såsom Skepticism,
Thergothon eller Shape of Despair, hvorfor man da også på ”The Call of
the Wretched Sea” i ligeså høj grad som funeral doom mindes stilen fra
de helt tidlige death/doom albums med pionerer i genren som Anathema,
Cathedral og måske især diSEMBOWELMENT.
Samtidig er produktionen ikke nær så lo-fi og skramlende, som tilfældet
er på mange rendyrkede funeral doom udgivelser, for Ahab foretrækker
tydeligvis en renere og mere detaljeret lyd, der har mere til fælles med
produktionen på de sidste par udgivelser med Esoteric; et band som Ahab
også på andre områder har en hel del til fælles med. Tro dog end ikke
for et kort øjeblik at produktionen på ”The Call of the Wretched Sea” af
den grund mangler den tyngde og skumle atmosfære, som et konceptalbum af
denne type fordrer, for det ville i sandhed være en fejlslutning af de
helt store; sjældent har jeg hørt et så klaustrofobisk og entydigt
skummelt lydbillede som på ”The Call of the Wretched Sea”! Bandets
bassist Stephan Adolph har stået for produktionen, og atmosfæren er så
vedholdende tungt ladet med doom & gloom i de samfulde 66,6 minutter
albummet varer at det er en udelt fryd at lade sin bevidsthed synke ned
i.
Apropos Esoteric, så mindes jeg faktisk ikke en ekstrem doom udgivelse,
der, siden Esoteric for godt 10 år siden udgav det ultimative lydlige
testamente over tilværelsens trøstesløse tragik i form af
dobbeltalbummet ”The Pernicious Enigma”, kan sætte mig i tilnærmelsesvis
samme tilstand af suggestiv opslugthed som ”The Call of the Wretched Sea”.
Tro mig, jeg har virkelig forsøgt at finde undskyldninger for ikke at
smide den eftertragtede topkarakter efter tyske Ahabs debut, for en
topkarakter skal og bør ideelt set forbeholdes regulære mesterværker: Er
numrene nu ikke lidt for lange, og mangler kompositionerne ikke lige en
smule mere variation både i sig selv og i forhold til hinanden? Efter
snesevis af gennemlytninger er jeg dog kommet til den konklusion at jeg
ikke på noget som helst punkt ville ønske mig ”The Call of the Wretched
Sea” anderledes; det monomane musikalske udtryk og de alenlange,
sjæleudkrængende vægtige numre synes som skabt til i toner at illustrere
den på én gang tragiske og monumentale nautiske odysse til bunden af
henholdsvis havets og kaptajn Ahabs psykes mørke dybder.
*OPSUMMERENDE KONKLUSION:
For dem der ikke har tid eller lyst til at udsætte sig selv for
undertegnedes ovenstående ekskursioner ud af evindelige ”Moby Dick”
relaterede tangenter, vil jeg afslutningsvis med et citat fra kaptajn
Ahab (’I dont give reasons. I give orders!’) i streng bydeform beordre
alle med bare lidt smag for doom af den mest uforsonlige slags til
straks at kaste harpunen ud efter Ahabs mesterlige debut ”The Call of
the Wretched Sea”; en udgivelse jeg efter en noget sen introduktion til
bandet nu ikke tøver med at udnævne til sidste års næstbedste metalalbum
klemt inde mellem Mastodons suveræn værk ”Blood Mountain” og så Giant
Squids næsten ligeså overbevisende debut ”Metridium Field”.
‘The ribs and terrors in the Whale, arched over me a dismal gloom
While all God's sun-lit waves rolled by, and lift me deepening down to
DOOM.’ – Kaptajn Byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|