Spørg mig ikke hvorfor jeg ikke
har stiftet bekendtskab med Alabama Thunderpussy noget før, men hvis de
forrige albums med bandet har været prydet af et cover i samme stil som
det på Alabama Thunderpussys nye og 6. udgivelse ”Open Fire” kan det
måske være derfor. Men lad endelig ikke det fjollede og misledende cover
skræmme dig væk, for Alabama Thunderpussy er heldigvis langt fra at være
det Manowar agtige heltemetal/true metal band, man således kunne frygte.
I stedet er ”Open Fire” derimod blevet den mest vellykkede blanding af
kick-ass southern rock’n’roll og klassisk, tung heavy metal jeg mindes
at have hørt i et godt stykke tid. Det her rykker sgu!
Ny sanger i Alabama Thunderpussy er til undertegnedes forbløffelse og
glædelige overraskelse selveste Kyle Thomas! Kyle udgav sammen med
bandet Exhorder et par absolut suveræne death/thrash albums i starten af
90’erne i form af den kontroversielle og hyperaggressive “Slaughter in
the Vatican” og den noget tungere og mere groovy ”The Law”, som desværre
også blev den sidste Exhorder udgivelse. Ingen ringere end Philip
Anselmo har tidligere udtalt at Kyle Thomas’ måde at bruge sin stemme på
i Exhorder tiden var en stor inspiration for Anselmos velkendte vokale
approach på klassiske Pantera albums som ”Cowboys From Hell” og ”A
Vulgar Display of Power”, og derfor er det egentligt lidt kuriøst at det
nu lyder som om Kyle på tilsvarende vis har fundet en del inspiration i
netop Anselmos måde at synge på i Down regi.
I forhold til Downs mere doomy udtryk spiller Alabama Thunderpussy dog
noget mere rocket og lige ud af landevejen, men de tydelige
sydstatsstemninger har begge bands til fælles, og til den stil er Kyle
simpelthen et fund; han befinder sig tydeligvis som en fisk i vandet på
”Open Fire” og er med til at hæve den ellers i sig selv fede musik et
yderligere niveau op. Et andet band man kunne sammenligne Alabama
Thunderpussy med er Corrosion of Conformity som C.O.C. lød på deres
”America’s Volume Dealer” udgivelse, men hvor C.O.C. med dét album
leverede deres i mine ører relativt svageste indsats, er der anderledes
bid, saft og kraft i ”Open Fire”, der uden undtagelse holder min
interesse fanget over samfulde 11 numre.
Min favorit blandt mange er dog den lidt atypiske ”None Shall Return”,
der med sit højere tempo og sit mere metalliske udtryk minder mig om en
sydstats version af Motörhead. Før ”None Shall Return” er man blevet
trakteret med albummets fire måske mest rockede numre i form af de fede
”The Cleansing”, ”Void of Harmony”, ”Words of the Dying Man” og ”The
Beggar”, hvor Kyle benytter sig af de mere melodiske og harmoniske
aspekter ved sin varierede stemme. Efter ”None Shall Return” er det som
om at det metalliske i musikken tager en smule mere over, og Kyle
eksperimenterer lidt med nogle af de mere rå og grumme kvaliteter i sin
stemme; f.eks. på det rustikke titelnummer hvor Kyle minder mig om Tony
Jelencovich på en eller anden tidlig B-Thong komposition, jeg ikke lige
på stående fod kan huske titlen på. På den afsluttende ”Greed”
semi-growler Kyle faktisk til tider lidt i bedste Exhorder stil, og det
virker såmænd også ganske fortræffeligt! Guitarist Ryan Lake skal også
lige retfærdigvis nævnes; vel er mandens soli dybt traditionelle, men de
er også forbandet effektive og melodisk formfuldendte på en bluesy måde;
bare hør slutningen på ”Whiskey War” som ét elegant eksempel blandt
mange. Selveste Duane Allman, kongen af sydstatssoloerne, burde rulle
sig i sin alt for tidlige grav i anerkendende respekt.
Hvis Clutch har lavet det hidtil bedste southern rock album i år med den
ekstremt vellykkede ”From Beale Street to Oblivion”, må Alabama
Thunderpussy ligeså entydigt siges at stå for skabelsen af sæsonens
indtil videre mest rykkende southern metal udgivelse med ”Open Fire”; et
album jeg ikke regner med at blive træt af i det næste lange stykke tid.
Bare at få lov til at høre Kyle Thomas igen er den rene fryd. Sweet home
Alabama indeed. – Byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|