alchemist - austral alien

CCCC 23.06.03  Metal/Alt Tungrock Relapse/Target Dw Norton

Sært band… sært album…

Med et bandnavn som Alchemist og et tilhørsforhold til et pladeselskab som Relapse Records forventede undertegnede rent instinktivt en omgang angulær math-core á la Burnt By The Sun eller måske The Dillinger Escape Plan fra disse for mig hidtil ukendte Australiere, men efter at jeg for første gang havde lagt sanseapparat til ”Austral Alien” måtte jeg revidere den opfattelse ret kraftigt.

Titlen på albummet er givetvis et ordspil på ordet ’austral-asian’, men den er faktisk ret passende på Alchemists spacy musik, da bandet jo som sagt er Australiere og da der synes at løbe en konceptuel tekstmæssig rød tråd gennem albummet gående på noget science-fictionagtigt halløj.

Men ellers er det nærmeste musikalske sammenligningsgrundlag vel egentlig en metallisk udgave af Killing Jokes saftige hybridrock, ja rent faktisk minder forsanger Adam Agius om en kloning mellem netop Jaz Colemans dæmoniske røst i Killing Joke og så Steve Von Till/Scott Kellys sjæleudkrængende ditto i Neurosis. Når Alchemist fra tid til anden benytter sig af skønsang får det mig til at tænke på Chris Connelly fra Murder Inc., som jo i øvrigt også var et Killing Joke sideprojekt. For at køre Killing Joke sammenligningen helt ud, så minder Alchemists groovy og spacy lydbillede med vægten lagt på en knastør, funky rytmesektion også til tider lidt om nyere Prong, hvor den tidligere Killing Joke/Murder Inc. bassist Paul Raven jo også huserede. Som sagt fremstår Alchemist dog lang mere metalliske end Killing Joke og mht. de mere metalliske tendenser aner jeg lidt inspiration fra de skøre Canadiske avantgarde thrashers i VoiVod, der også ofte har haft et udsyret futuristisk koncept kørende på deres albums.

Højdepunkterne på Alchemists nye udgivelse er for mig at høre især den hårde og voldgroovy åbner ”First Contact”, den ligeledes fængende og ret Murder Inc.-lydende ”Backward Journey”, den Prong-agtige, cyber-thrashede ”Nature on a Leash” samt ”Epsilon”, der lyder som et overskydende nummer fra Killing Jokes comeback album ”Pandemonium”, men albummet er faktisk bedst hørt som et sammenhængende hele, idet der som sagt synes at være en overordnet science-fiction tematik og forbindelse mellem de enkelte numre.

Der er ikke nogen helt let opgave at sætte ord på det alternative lydbillede ”Austral Alien” udsætter lytteren for, så jeg kan kun anbefale, at man selv tjekker albummet ud, hvis nogle af de ovennævnte bands er blandt ens favoritter. Under alle omstændigheder er Alchemists særegne metalliske mikstur et kærkomment afbræk fra den endeløse strøm af death, black og metal-core udgivelser, jeg på det seneste fortrinsvis har lagt ører til. Endnu en fin og anderledes Relapse overraskelse. -byrial