alchemist - embryonics ’90-’98
CCCC 13.02.06 Alternativ/Electro-Metal Relapse/Target  --

Australske Alchemists 2 forrige udgivelser “Organasm” og “Austral Alien” var små perler af alternativ metal inficeret med elektro elementer og mellemøstlige stemninger. Før disse to albums udgav Alchemist dog i perioden 1990-98 en håndfuld forskellige udgivelser på små Australske labels, som ikke rigtigt har været tilgængelige uden for hjemlandets grænser. Nu har bandets nuværende pladeselskab, Relapse Records, samlet 25 af de mest interessante numre fra den periode på denne til renden fyldte ”Embryonics ’90-’98” dobbelt-CD.

Denne retrospektive samling af numre viser på overbevisende måde at Alchemist allerede i starten af deres karriere var ret ferme til at blande deres tunge alternative death metal med de omtalte influenser fra både progressiv, elektronisk og etnisk musik krydret med et passende lyrisk univers omhandlende alt fra UFO’er og science fiction, til indiske/asiatisk spiritisme og alt derimellem.

Forsanger, guitarist og keyboardspiller Adam Agius har en af de bedste vokaler i branchen; han kan gå fra en dæmonisk, halvt growlende Jaz Coleman (Killing Joke) agtig røst og til nogle afsindige skrig og tilbage igen med største selvfølgelighed, og apropos Killing Joke minder Alchemists musik, når den er bedst, faktisk om en death metal udgave af Killing Joke med fokus på en højst groovy og sejt svingende rytmegruppe heftigt understøttet af samples, keyboards og spændende riffs samt som omtalt Adams fede stemme som prikken over det berømte i.

Det vil føre for vidt med en gennemgang af de 25 numre der udgør de godt 2½ time denne hårdtpumpede ”Embryonics ’90-’98” dobbeltudgivelse varer, men langt det meste indeholder interessant og fængende musikalske ideer i rå mængder. At den udførlige booklet, udover en del billeder af både bandmedlemmerne og coverne til de forskellige originale udgivelser, også er fyldt med små informative forklaringer til samtlige numre er bare et yderligere plus.

Det trækker lidt ned at lyden på numrene fra de tidlige demoer ikke altid er lige venlige ved i hvert fald denne anmelders sarte ører, og ligeledes er det lidt irriterende at sammensætningen af numre ikke følger et kronologisk spor; det forvirrer at der springes frem og tilbage i de forskellige perioder i Alchemists tidlige karriere; en nyere velproduceret skæring afløses af et mindre vellydende demo-nummer, for derefter igen af afløses af en senere Alchemist komposition osv. Men ser man bort fra disse mindre indvendinger, er dette retrospektive overblik over Alchemists musikalske gøren og laden i perioden mellem 1990 og 1998 bestemt en glimrende måde at komme i kontakt med bandets unikke udtryk på. Bliver man hooked, er det bare om efterfølgende at få investeret i ”Organasm” og ”Austral Alien ” også, for her træder Alchemist for alvor i karakter som et af de mest spændende navne på den alternative metalscene. Med signingen til Relapse Records er der i hvert fald nu udsigt til at resten af verden også kan få øjnene op for disse herlige australiere, og rent personligt har ”Embryonics ’90-’98” fået undertegnede til at vente med yderligere spænding på hvad det næste Alchemist album mon vil bringe af genreoverskridende metalliske lækkerier? Time will tell... –byrial