Det er faktisk en lille smule
vanvittigt at tænke på, hvor meget der er sket, siden Alice In Chains
sidst udgav en studieplade, samt hvordan verden så ud på det tidspunkt.
Folk gik i Buffalo-sko og læste MIX, mobiltelefoner var luksusmursten
som skrev i caps lock, Clinton var kun halvvejs igennem sin første
valgperiode, og ingen bekymrede sig endnu om frygt for hverken muslimske
fundamentalister eller eks-præsident Bush's alternativt begavede søn
George Walker.
Som bekendt blev den selvbetitlede skive fra '95 AIC's sidste med Layne
Staley, der på det tidspunkt for længst var blevet suget uigenkaldeligt
ind i det heroinhelvede, som endte med at ukampdygtiggøre bandet i
årevis samt koste ham livet i 2002. Lidt morbidt sagt var dette måske i
virkeligheden hvad der skulle til for at den tiloversblevne trio igen
kunne komme på fode. Nogle år efter Staleys død forsøgte Cantrell, Inez
og Kinney sig ihvertfald med et par one-off-koncerter med forskellige
prominente gæstevokalister, deriblandt eks-Comes With the Fall-vokalist
William DuVall, der senere skulle slutte sig til bandet som fast
forsanger. Pludselig stod den på reunion-tour. Og pludselig blev der
udarbejdet materiale til en helt ny skive...
Nu er resultatet på gaden. Og "Black Gives Way To Blue", som pladen er
døbt, er mildest talt overraskende.
Umiddelbart lyder de lidt spøjse åbningsakkorder i "All Secrets Known"
måske ikke just som værdigt genrejsningsmateriale for et band i AIC's
liga. Men nummeret kommer på snigende vis bag på en, indtil man, før man
ved af det, er tilbage i et komplet intakt AIC-univers, som var intet
hændt i de forgangne 14 år.
Dét i sig selv er mere end almindeligt imponerende. Men den endelige
effekt skyldes ikke mindst den lille, altafgørende detalje som er
vokalen. Jeg ved ikke i hvor høj grad det er tilsigtet, og det er for så
vidt osse ligegyldigt: Faktum er at William DuVall på forstyrrende vis
nærmest lyder mere som Layne Staley end manden selv gjorde. Jeg husker
tydeligt det vantro blik, jeg sendte anlægget fra allerførste intonation
af Cantrells ubehageligt selvbevidste opgør med fortiden: "Hope/a new
beginning/time to start living/like just before we died/there's no going
back to the place we started from". Ikke blot er stemningen så dyster
som kun AIC kan lave den; det virker simpelthen som om Staley er
genopstået og har sluttet sig til sit gamle band. Uhyggeligt, intet
mindre.
På samme måde lyder "Check My Brain"'s kromatiske halvtonebends
umiddelbart af fejlslagen idé, men repetetiviteten får figuren til at
folde sig ud som et ildevarslende grunge-mantra spillet som for at
påkalde rockens mest ondsindede dæmoner. Og omkvædets befriende diatonik
med AIC's kendte og elskede signaturvokalharmonier tilbage i centrum,
giver kun det foruroligende skæve vers endnu mere punch. Arrangementet
er simpelt, men af samme grund effektivt som ind i Helvede.
Af andre udestående højdepunkter kan nævnes den slæbende, mørke og
opgivende apatiske "Acid Bubble", hvis C-stykkes bratte 6/4-tempo- og
stemningsskift overrumpler ikke blot lytteren, men selve nummeret. Og så
er det afsluttende titelnummer - tro det eller ej - sandsynligvis
bandets stærkeste ballade nogensinde (tæller "Rooster" som en?). Okay,
med "Candle In the Wind" i baghovedet er det måske en lidt uheldig combo
at skrive en hyldestsang til en afdød og så få Elton John til at klimpe
klaver, men hvis man lader være med at tænke over dét, er sangen som
sådan et ualmindeligt passende punktum for ikke blot en fantastisk
plade, men tillige en ditto epoke, der nu endelig synes forløst.
I det hele taget kan det knapt lade sig gøre at sætte fingeren på
skivens enkelte par kritikpunkter, uden at ens fokus ender på den ene
eller anden kvalitet. "Your Decision" går, såvidt jeg lige kan høre, i
de samme akkorder som verset i "Polly", hvilket her efter år 1992 er
knapt så heldigt for ethvert rock- og især grungeband. Men sounden er
til gengæld flottere og mere fuldendt end Nirvanas nogensinde blev, nok
ikke mindst takket være superproducer Nick Raskulinecz (Foo Fighters,
Rush, Death Angel, Trivium m.fl.). Og som det er tilfældet med samtlige
pladens andre numre, bæres sangen af nogle få, men distinkte ideer, der
er skrevet præcist så langt ud, de kan komme, og som effektivt arbejder
sammen om at give hvert enkelt nummer en unik personlighed.
Der er måske fare for at gå en lille smule monotoni i den hen imod
albummets slutning, men det opvejes af det faktum, at hver enkelt
skæring ligger i noget nær perfekt komplementær forlængelse af sin
forgænger. Endnu mere væsentligt er det dog, at hele svineriet kort og
godt er über-klassisk AIC-materiale ind til benet, hvad end vi snakker
den metalliske "Last of My Kind" eller den akustiske, countrykrydrede
grungerocker "When the Sun Rose Again". Samtlige sange på "Black Gives
Way To Blue" kunne lige så vel have befundet sig på en hvilkensomhelst
anden AIC-plade, og det er mere end bare en fryd at lytte til: det er
ganske enkelt ikke til at tro. Havde numre som "A Looking In View" eller
førnævnte "Last of My Kind" været udgivet dengang, ville de i dag være
lige så store fanfavoritter som "Dam That River" og "Bleed the Freak".
Jo sgu.
Ja, mine damer og herrer, jeg er lige så chokeret over at skrive det
her, som I må være over at læse det, men "Black Gives Way To Blue" er
rent faktisk AIC's mest helstøbte plade nogensinde. Selv hvis man i alle
de forgangne år overhovedet havde KUNNET forestille sig dem vende
tilbage med en udgivelse af så vanvittige proportioner, ville man stadig
slet ikke turde drømme om det.
Jerry Cantrell har hermed lige banket sin status som en af den hårde
rocks absolut bedste sangskrivere endegyldigt fast. Med så store mængder
inspiration og en så facetteret skive i ryggen kan vi fans'ene tillade
os at forvente mange gode år med AIC endnu. - Det skylder de jo på en
måde også både os og sig selv.
Summa summarum: "Black Gives Way To Blue" er årtiets absolutte
comebackalbum, selv med den seneste AC/DC taget i betragtning. Og for
denne signaturs vedkommende er det årets album 2009, selv med en ny
Saxon-skive på gaden. -andreas
Kom
med kommentar i vores FORUM
|