a life once lost - a great artist
CCCC 2003 Metal/Hardcore Deathwish Inc./North Post Eric Rachel

Stop så lige den promiskuøse adfærd, pronto! Lamb of God er ved at forgribe sig på Meshuggah ude i krattet, og det er vist lige lidt mere, end hvad naboerne kan tåle at få aftenkaffen galt i halsen til. Men har man modet med sig og roder lidt i buskadset, afsløres det hurtigt, at A Life Once Lost er på spil og blot er blevet ret glade for svensk tech-thrash siden debuten ”The Fourth Plague: Flies”. Så er der måske alligevel anstændighed til i denne verden?

Nærmest maskinelt og uden de mindste tegn på at udvise nåde eller træthed leverer ALOL Lost ni serier af spastiske kædeslag, og bandet må helt klart siges at høre under den nye bølge af amerikansk tungmetal, som er ved at kværne nu-metallen helt ud i rabatten. Især også den bøst gøende vokal vækker genklang til Randy Blythes præstation i Lamb of God, så hvis man synes, at han er en hård negl, er det også bare med at være oppe på dupperne her. Trommerne ligger desuden helt i front, hvilket understøtter det pågående og gennemtrængende i lyden rigtig godt.

Variationen er ikke altid i top, da ALOL rent stilistisk lidt er endt i et hjørne under gulvlakeringen, men jeg elsker nu stadig, at de har droppet alle spekulationer om fart og tempo for at øge koncentrationen omkring indadgående spiraler og snurre ture med bind for øjnene.

Den smækre digipak, som albummet præsenteres i, skal altså også lige have et par ord med på vejen, for her har Converges egen Jacob Bannon virkelig formået stilistisk at indkapsle det skæve og det spaltede i ALOLs udladninger. De flammende farver i clinch med en blå/gul jalousibetonet og forpint figur, der næsten er som snuppet ud af Edward Munchs værker, er bestemt ikke det værste, der er set fra Bannons side.

Modningsprocessen mod at være mere end blot standard metalcore er næsten komplet for ALOL, og næste gang kan man så yderligere håbe på, at de også skuer lidt indad, i stedet for at sende for mange stjålne blikke mod forbillederne længere. – guldmann