aloop - global crisis
CCCC 12.09.05 Moderne Thrash Edgerunner/VME Hansen

Aloop?
Løb nu ikke skrigende bort, kære læser, i forventningen om at et band med det meget lidt metalliske navn Aloop sikkert spiller nu-metal eller det der er værre. Netop en sådan snigende frygt havde undertegnede nemlig indledningsvis selv, da jeg ikke tidligere er stødt på hverken bandets navn eller musik. Heldigvis er musikken på Aloops debutalbum ”Global Crisis” en helt del mere hårdtslående og potent end det i mine ører noget fjollede bandnavn lægger op til.

Når et band i den hårdere ende af metalspektret bruger skønsang giver det altid anledning til en hel del bange anelser hos denne anmelder, idet det oftest trækker vildskaben ud af musikken eller ganske enkelt er så klodset integreret at man som lytter ender med at krumme tæer, men i hænderne på Aloop fungerer det nu egentlig meget godt, selvom jeg godt nok var lidt skeptisk efter de første par gennemlytninger. For det første bruger Aloop skønsangen med måde og kun som supplement til og i samspil med en noget mere ætsende og halvvejs råbende, halvvejs growlende leadvokal, og for det andet skaber de få melodiske vokalindslag nogle ret memorable omkvæd, hvilket skaber en god kontrast til bandets ellers ret hårde thrash metal, så alt i alt er skønsangen i mine ører faktisk endt med at blive et aktiv for Aloop i stedet for det modsatte.

Kun nummeret ”The Eye Above” er lidt for pænt til min smag, men ellers varierer Aloop fint mellem intense smadrende passager, melodiske mellemspil og omkvæd og tungere, mere groovy sekvenser, ofte indenfor rammerne af det selv samme nummer, hvilket bl.a. skæringer som ”Breath of The Self-Righteous”, titelnummeret, ”333 – Inner Nightmare” og ”Artificial Reality” dokumenterer på overbevisende måde. Det afsluttende tunge og stemningsfulde instrumentalnummer ”Hell On Earth” er i øvrigt en passende måde at runde ”Global Crisis” af på.

Som sagt, lad ikke det misvisende bandnavn skræmme dig væk; Aloop spiller fed moderne thrash af internationalt tilsnit, så tjek kun trygt ”Global Crisis” ud hvis du er til genren. Standarden af dansk metal indenfor de fleste genrer er historisk høj lige pt., og Aloop er endnu et nyt dansk band der er med til at forstærke dette indtryk med denne vellykkede ”Global Crisis” debut. – Byrial