altar of plagues – white tomb
CCCC 2010 Black metal Candlelight/Target --

Som de kvikke straks vil bemærke, er dette ikke et nyt Altar of Plagues udspil, men blot en licens på Candlelight Records til det europæiske marked. Albummet udkom oprindelig sidste år på canadiske Profound Lore Records, der med værker fra bl.a. Portal, Yob, Krallice, Salome og Ludicra fortsat demonstrerer spændvidde og kvalitet. ”White Tomb” er ikke helt oppe at mænge sig med sværvægterne, men taget i betragtning, at det er irernes første og hidtil eneste album i fuld længde, magtes alligevel en fokuseret kanalisering af ambient, atmosfærisk black metal.

Værkets fire kompositioner er inddelt i sektioner af to separate numre med hver deres overordnede titel; ”Earth” og ”Through the Collapse”. Med en samlet spilletid på 50 minutter betyder det, at de hver især er ganske lange, men de udstrakte scenarier bidrager i allerhøjeste grad til den monumentale stemning, der gennemsyrer albummet. Altar of Plagues er ganske svære at gemme helt ad vejen i selskab med konventionel black metal, da lyden også trækker tungt på et svimlende storslåede post-metal input. Bestemt ikke ulig da Cult of Luna eller da Isis var på toppen omkring ”Oceanic” og ”Panopticon”. Disse langsommere passager er en klar force i eskaleringen mod albummets klimakser, hvor særligt del to af ”Through the Collapse” leverer varen – og mere til – med både intensitet og rummelighed.

Uptempo delene er bestemt også seværdige. Vokalen er desperat og harsk, men veldefineret og uden den forcerede mislyd af udsultet fugleunge der kan være en stemningsdræber af grusom kaliber. Både trommerne og bassen er ligeledes markante til at lægge en slagkraftig bund, der hindrer, at de mere luftige guitarstykker haler stemningen ind i et tandløst, frit svævende post-rock limbo.

”White Tomb” er måske ikke punktet, hvor Altar of Plagues helt magter at udnytte deres fulde potentiale, men det er stadig et yderst seværdigt værk – både i sig selv og som lovning om større bedrifter i en forhåbentlig ikke så fjern fremtid. Hvis bandet bliver endnu bedre til at omvælte og genopbygge genrekonventionerne, vil de stå uhyre stærkt. Fornuftigt supplement til Wolves in the Throne Room og lignende. -guldmann