amaran - pristine in bondage
CCC 27.01.04 Power Metal/Thrash Listenable/Target  --

Amaran er et Svensk band, og ”Pristine in Bondage” er såmænd allerede deres andet album.
Det første der umiddelbart falder i ørerne når man oplever Amarans musik for første gang er den kvindelige forsanger Johanna DePierre, der heldigvis ikke benytter sig af den ellers typiske englevokal. Bevares, hun HAR da en smuk stemme, men hun forfalder aldrig hverken til den typiske ’ungmø i fare’ vokal eller til svulstige operaagtige udbrud. Johanna synger blot med sin naturlige og ligefremme røst, hvilket er helt befriende til en forandring og et behagelig afbræk fra den normale stereotype brug af kvindevokal i tung musik.

Rent musikalsk befinder vi os vel hovedsageligt i et uptempo power metal territorie med en smule thrash tendenser indover og krydret i tilpas grad med masser af guitarsoli, ja til tider minder Amaran mig lidt om Nevermore med en kvindelig vokalist. Ellers kunne en ca. 300 % tungere og mindre kommerciel version af Evanescence også være et sammenligningsgrundlag.

Som et lille kuriosum nævner promo-materialet, at Amarans forrige debutalbum ”A World Depraved” blev optaget i Aabenraa Studio, mens de indspilningsmæssige omstændigheder angående dette nye album underligt nok forbigås i tavshed. Jeg kan dog trøste med, at produktionen på ”Pristine in Bondage” er ganske udmærket, hvem der så end har stået for den.

Albummet starter med den fine ”Atropine” der indeholder alle Amarans kvaliteter; flotte melodier, overbevisende vokal, fængende riffs og guitarharmonier. Andre overbevisende numre som ”Coming Home” og ”Without Stains” følger fint op på denne lovende indledning.

På nummeret ”Katharsis” optræder der pludselig growls som modstykke til Johannas vokal, hvorved det velkendte ’beauty & the beast” udtryk opnås. Jeg synes dog det er lidt synd at ty til den slags tricks på et album der ellers holder sig for god til den slags. Desuagtet at nummeret er ganske udmærket, ødelægger growleren ligesom den fine ’rene’ linie med brugen af kvindevokal alene, som ellers sagtens kan stå på egne ben.

Amaran har med ”Pristine in Bondage” lavet et ganske habilt album som især scorer points på den sprøde produktion, den på én gang tunge, melodiske og til tider thrashede power metal samt den fornemme kvindevokal som ekstra krydderi. Men trods disse kvaliteter er der trods alt for lidt afveksling numrene imellem, hvorved man ender med at køre lidt træt når man når til albummets sidste og relativt lidt svagere halvdel. Men det kan afgjort anbefales at tjekke ”Pristine in Bondage” ud, hvis man drages af velspillet power metal, for Johannas stemme er med til at adskille Amaran fra horden af ellers enslydende bands i genren. -byrial