amon amarth - versus the world

CCC 18.11.02  Viking Death Metal Metal Blade/Nordic Metal Paulsson

Amon Amarth spiller viking death metal, hvilket man ikke er et sekund i tvivl om efter et kig på det Manowar lignende og kitchede cover til det nye album, ”Versus the World”, der viser en hårdtpumpet, sværdsvingende viking i kamp med jordkloden. I det hele taget minder Amon Amarth på mange måder om en dødsmetal version af Manowar, med deres endeløse heroiserende sange om vores vikingeforfædres åbenbart meget stolte krigervæsen.

Også rent musikalsk blander Amon Amarth deres melodiske, midtempo dødsmetal op med tunge true metal inspirationer á la f.eks. netop Manowar eller Hammerfall, hvorimod blast beats og grind passager bevidst eller ubevidst til gengæld ikke er en del at Amon Amarths arsenal af virkemidler.

På plussiden skal nævnes Johan Heggs fede vokal, der skifter mellem helt dybe growls der giver mindelser om den tidligere Bolt Thrower vokalist Karl Willetts, og så nogle lidt mere snerrende skrål, og så har Berno Paulsson givet ”Versus the World” en rigtig tyk og saftig produktion.

Titelnummeret og især ”Where Silent Gods Stand Guard” er de bedste eksempler på Amon Amarth, når de er bedst; catchy og tungt svingende, men over et helt album begynder man at savne lidt vildskab og dynamik i musikken, og nogle numre, som f.eks. ”Thousand Years of Oppression” går hen og bliver en smule for selvhøjtidelige og svulstige til min smag.

”Versus the World” er et solidt produkt, og vil sikkert falde i manges smag på grund af sin melodiske og umiddelbart fængende tilgang til dødsmetals genren, men personligt mangler jeg lidt mere variation i både tempo og kompositorisk opbygning af de egentligt ret ens numre, for ikke at jeg skal miste interesse ca. halvvejs gennem albummet. Det skal dog ikke afskrække dem der synes at et mix mellem Manowar og melo-death kombineret med overbevisende grum vokal lyder tiltrækkende, for ”Versus the World” er som sagt et håndværksmæssigt klart godkendt album. -byrial