antimatter – lights out

CCCC 18.08.03  Trip-Rock Prophecy/VME Antimatter

”Lights Out” indledes med den ildevarslende lyd af en luftsirene der langsomt glider over i titelnummerets indledende bløde pianoakkorder og dæmpede vokaler. Denne indledende katastrofevarsling står både i kontrast til og går fint i spænd med albummets lyriske fokusering på følelsesmæssige katastrofer og personlige konflikter.

Dette album fokuserer mere på den akustiske og organiske side af Mick Moss og Duncan Pattersons (ex-Anathema) Antimatter, end debuten ”Saviour” fra 2001. Der bydes stadig på trip-hop inspirerede beats og kølige synthflader, men dette blandes med en solid dosis Pink Floyd og lidt tunge guitarer. Vokalmæssigt hentes der stadig hjælp fra Michelle Richfield og Haylay Windsor, men de to bagmænd leverer en større andel her end på forgængeren.

”The Art of a Soft Landing” er en isnende sag der fint demonstrerer albummets ”less is more” tilgang, hvor sprøde, skarpe elektroniske trommer akkompagneres af akustisk guitar før tungere guitarer og et afsluttende skrig indikerer at landingen ikke var så blød endda. ”Expire” hypnotiserer lytteren gennem sin syv minutters varighed der afsluttes med Richfield der messer ”I’ve a solution, a final solution” igen og igen indtil man næsten skriger på forandring, men alligevel holdes fanget.

Musikken synes at eksistere i et stort ekkoende rum der på en gang er intimt og følelsesmæssigt afsondret, som om at jeget ses udefra og følelserne beskrives upersonligt, men alligevel indfølt. Det er en underlig dualisme der giver en hel unik stemning. ”How it’s changed from my dream / did I stray from the path laid out for me? / How it’s changed, did I fail in some way?” synges der på “Dream”, der sammen med ovennævnte og ”Everything You Know Is Wrong” er albummets højdepunkter. På grund af musikkens til tider underspillede karakter og førnævnte specielle stemning er det ikke nemt at trænge igennem til albummets kvaliteter, men at de er der skal der ikke herske tvivl om. Giver man albummet en chance har man godt selskab til mange timer alene med sin forbitrelse på verden. -dave