Albummet ”A Celebration of
Guilt” med amerikanske Arsis var i sin tid et af de efter min mening
lidt mindre spændende udgivelser på det ellers eksklusive og
kompromisløse Willowtip Records, og siden har jeg af samme årsag ikke
rigtigt fulgt med i bandets gøren og laden. Nu er Arsis så i mellemtiden
kommet på det mere bredtfavnende Nuclear Blast Records, hvor deres nye
udgivelse ”Starve for the Devil” må formodes at befinde sig bedre end
hos Willowtip. Sagen er nemlig den at Arsis på ”Starve for the Devil”
stadig i al overvejende grad synes at udtrykke sig musikalsk som de
gjorde på ”A Celebration of Guilt”; nemlig i form af teknisk kompetent,
melodisk death metal understøttet af en skrigende, hidsig vokalstil.
Indledningsvist sprænger Arsis dog rammerne lidt med åbningsnummeret
”Forced to Rock”, der bestemt ikke kan benægtes at være i besiddelse af
en vis umiddelbar fængende catchiness, men som alligevel med sit
overgearede ’Nintendo-metal’-agtige udtryk i stil med Children of Bodom
hurtigt ender med at skurre slemt i undertegnedes sarte ører. Herefter
står den på mere konventionel melodisk death metal med et semi-teknisk
anstrøg, der heldigvis afholder Arsis fra at lyde alt for meget som
horderne af generiske, især Göteborg inspirerede melo-death
ligegyldigheder, og numre som ”A March for the Sick”, ”Beyond Forlorn”
og højdepunktet ”Sable Rising” viser da også at hovedkomponist,
guitarist og vokalist James Malone godt kan skrue en memorabel
melodilinie sammen i en dødsmetallisk kontekst, når det slår ham (...
for slet ikke at tale om mandens ekvilibristiske guitarsoloer). I
længden bliver de overgearede soloer og den melodisk opfindsomhed dog
for ensporet, og de enkelte kompositioner begynder at flyde lidt for
meget sammen til min smag; noget der i undertegnedes univers nedsætter
”Starve for the Devil”s langtidsholdbarhed.
Bortset fra den anderledes, men i mine ører desværre også hurtigt
trættende “Forced to Rock”, repræsenterer “Starve for the Devil” ikke
rigtig nogen musikalsk udvikling i forhold til ”A Celebration of Guilt”;
Arsis spiller stadig teknisk upåklagelig, melodisk death metal, og er
man større fan af netop dén genre end undertegnede, er “Starve for the
Devil” objektivt hørt bestemt et mere end solidt bud i genren. Alle
Arsis’ kvaliteter til trods, hæver “Starve for the Devil” sig for mit
eget vedkommende dog aldrig for alvor over det middelmådige i en genre,
hvor det bliver sværere og sværere at skille sig positivt ud fra den
enslydende masse af teknisk kvalificerede, men som oftest dybt
uoriginale melo-death bands. CCC½ -byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|