Asking Alexandrias andet
udspil, ”Reckless And Relentless”, er en blanding af metalcore og euro
dance, der i sidste ende vel bedst kan betegnes som euro dancecore. De
følger i fodsporene på sagnomspundne Attack! Attack!, der blev et kæmpe
hit på baggrund af deres lettere fjollede sammensmeltning af – ja, de to
genrer nævnt ovenover. Men de blev ikke så meget et kæmpe på grund af
musikalsk kunnen, som de blev kendt på grund af dette absurde misk mask,
der virkede underligt malplaceret og helt ude af kontekst. Og nu er
Asking Alexandria altså også at finde i denne kategori.
Egentlig behøver du ikke tage mine ord som sandheden, da bandets
diskografi taler for sig selv. Således har de udgivet en fuldlængde og
én ep før ”Reckless And Relentless”. Ep’en, ”Life Gone Wild”, indeholder
to remixes af tidligere numre, der i denne sammenhæng er blevet udsat
for electronica og dubstep. Med al respekt for disse genrer, så er det
svært at sammensætte dem med metalcoren, der i forvejen er blevet
skubbet så langt ud af proportioner at den er svær at genkende. Som om
dette ikke var nok bliver Asking Alexandrias første album yderlige og
ubønhørligt udsat for tortur, når alle numrene bliver genudgivet på
”Stepped Up And Scratched” i remixet form engang i juni. Men nok om
tidligere og ikke-udgivne plader og til ”Reckless And Relentless”.
Det første, der falder en ind, når man har hørt pladen igennem, er at
den er utrolig teatralsk. Der bliver åbnet med ”Welcome”, der mest af
alt lyder som lydsporet til en teenage slasher-film. Når nummeret for
alvor går i gang er det stadig godt indhyllet i synthesizer-strenge.
”Welcome” er en god forsmag på, hvordan resten af pladen lyder. Engang i
mellem kommer der passager, som virkelig rykker tænder ud, men der går
ikke længe, før synthesizerne overtager, om det så er strygere, samples,
eller noget helt tredje, så dominerer de i høj grad lydbilledet. Dette
gør også, at det i sidste ende er svært at tage bandet seriøst, for det
er ikke kun på ”Welcome”, at det bliver teatralsk, det er vitterligt på
hele pladen. Værst bliver halvvejs igennem albummet, hvor man bliver
mødt af ”Dedication”; bombastisk percussion, kor, synth-strygere og en
spoken word fremførsel af en tekst så cheesy, så det nærmest driver ned
af højtalerne. Det bliver simpelthen for overdrevent.
I princippet kunne ”Reckless And Relentless” godt være en fin plade,
hvis det ikke var for det overteatralske element, der konstant bliver
presset op i ansigtet på lytteren. Forsanger Danny Worsnop skifter på
imponerende vis mellem skønsang og growl uden hæmninger, men hvordan
skal man kunne tage det seriøst, når det er sovset fuldstændig ind i
samples, strygere og alskens andet bavl? Udover dette så er det
førnævnte euro dancecore element så forstyrrende som noget kan være. I
midten og frem til slutningen på ”Closure” går det over i regulær euro
dance, der egentlig ikke gør andet end at virke hæmmende på bandets
talent for sangskrivning. Ligeledes gælder det for ”The Match”, der
uhæmmet skifter fra et break down over i følelsen af at være med til et
rave party. Som sagt så har Asking Alexandria en del at byde på, men
grundet deres tykke lag af teatralske effekter og skiften mellem
metalcore og euro dance, så bliver ”Reckless And Relentless” en byrde at
lytte til. Sidste nummer på pladen er et godt eksempel på dette, for det
har elementer, der er rigtig spændende, og så er der nogen, der trækker
nummeret helt ned i kulkælderen.
Desværre ser det ikke rigtig ud til, at der bliver skruet ned for
hverken synthesizerne og de teatralske effekter, da ”Stepped Up And
Scratched” bliver udgivet snart. Men det er heller ikke til at sige, om
det her misk mask af genrer bliver det helt store næste, det bliver det
nok ikke lige foreløbig hos undertegnede. -davidson
Kom
med kommentar i vores FORUM
|