as we fight - midnight tornado
CCC 30.10.06 Metalcore Dockyard1/VME      Madsen

Direkte fra Fredericia finder vi Danmarks vel nok eneste seriøse bud på en metalcore-kombattant, i form af As We Fight. Et ustandseligt aggressivt spillende orkester, der flænser løs i sin egen ukandiserede og brutale genre-udlægning, i håb om snarlig indlogering i dansk metals superliga. Et band der vitterligt blender sin musik fuldstændig kompromisløst, og passioneret dynamisk, men dog alligevel mangler en smule før en eventuel oprykning helt ville kunne forsvares.

As We Fight har i løbet af de seneste år skabt sig selv et stort navn i den danske undergrund. Via forrige års udgivelse af "Black Nails and Bloody Wrists", og et voldsomt intenst og energisk liveshow har fanskaren stille og roligt vokset sig større og større. "Midnight Tornado", skal med sin buldrende vredesindstilling, og ukontrollerbare knytnæveslag af rang, nok tiltrække endnu flere dedikerede, men et mere bredt publikums gunst synes i denne omgang svært tilgængeligt, når der nu handles så meget i uoverensstemmelse med sukrede tiltag.

As We Fight handler dog i det store hele mindst lige så meget om udviklingen af arrigt buldrende lydlandskaber, og møgbrutale stemninger, som om melodiernes umiddelbare kvaliteter. Der sigtes hele tiden efter kreationen af den ultimative pågåenhed. Netop derfor lykkes "Midnight Tornado" også på sine vilkår. Sangene er voldsomt sammenbidte og udfarende, og de to frontmænd Laurits Medom og Jason Campbell skiftevis skriger eller growler hver deres sæt lunger op ad halsen, med enorm oprigtig medlevelse. Når det efterstræbende udtryk rammes så præcist og inderligt effektivt, som det sker på "Coldhearted" og "Standing At The Gates Of Failure", så står betonmure på den anden side af gaden altså og revner.

Alligevel synes det noget ensformige lydniveau, og sangenes lidt vel for store anonymitet at skæmme "Midnight Tornado" en del. As We Fight bør indarbejde flere hooklines og mere melodisk tyngde i materialet næste gang, hvis de på et udenlandsk marked ikke vil forsvinde i mængden af amerikanske genre-udøvere, af mere harmonivenligt tilsnit. Således er der altså langt op til et band som All That Remains, der, i sin mikstur af flammende brutalitet og hårrejsende melodisk substans, gik op i en højere enhed på "The Fall Of Ideals", fra tidligere i år. Her mangler As We Fight altså en ekstrem vigtig indsigt i at gøre sin musik mindeværdig.

Slutteligt må derfor konkluderes at "Midnight Tornado" i sin brug af relativt få virkemidler, er bevis for et band, der kender deres besøgstid, men samtidig bliver udstillet i sin egen vanetænkende og for uraffinerede sangskrivning. As We Fight bliver først et rigtig godt dansk kort, når de hårdføre kreationer bliver udstyret med flere memorable kanter. -dennis