atheist - unquestionable presence clonepop
CCCCC 06.09.05 Teknisk Death Metal Relapse/Target  Burns

Relapse Records’ prisværdig relancering af klassiske Atheist udgivelser i remastered udgaver med bonusmateriale fortsætter. Albummet “Unquestionable Presence” udkom således oprindeligt i 1991, og var det midterste af de 3 albums som geniale Atheist nåede at udgive i deres alt for korte, men prægtige karriere. I forhold til debuten ”Piece Of Time” var “Unquestionable Presence” et mindre thrashy og mere regulært death metal album, hvor sangskrivningen, det tekniske niveau og lyrikken til gengæld var blevet forædlet til et højere plan, dog uden at de helt jazzede og progressive tendenser, der senere skulle træde definitivt i karakter på det afsluttende mesterværk ”Elements”, endnu var 100 % realiserede.

Numre som ”Mother Man”, ”Your Life’s Retribution”, ”Enthralled In Essence”, ”An Incarnation’s Dream” og ”And The Psychic Saw” hører alle som én til iblandt den tekniske death metals ypperste kompositioner med deres myriader af små lækre detaljer, der dog aldrig ofrer numrenes overordnede indtryk af catchiness og melodi. Frontmand Kelly Shaefers atypiske lyrik afslører, at han vist var én af de få ægte hippier i death metal; teksten til ”Mother Man” peger f.eks. frem imod det økologiske koncept Atheist foldede så storslået ud på ”Elements” 2 år senere. Ellers er det måske især bassist Tony Choy der imponerer på “Unquestionable Presence”; jeg kan svært forestille mig nogen der på mere kompetent vis fortolker de af afdøde Roger Patterson komponerede bas-parter på disse numre.

Den oprindelige udgave af “Unquestionable Presence” havde en tidstypisk, men lidt udynamisk og slatten Scott Burns produktion, som denne nye remastered udgave i nogen grad har fået shinet op og tilført lidt liv og tiltrængt spræl. Dog har “Unquestionable Presence” nok det mindst interessante ekstramateriale af de 3 Atheist genudgivelser; det består af diverse præproduktion versioner af albumnumrene, samt isolerede rytme-, tromme- og bas-spor til udvalgte numre. Dog er der en interessant og rå demo-version af ”Enthralled In Essence” med selveste Roger Patterson på bas!

I Atheists regeringstid var bandet noget nær de ypperste repræsentanter for ’thinking man’s death metal’, som frontmand Kelly Shaefer yndede at kalde deres musik, og “Unquestionable Presence” må efter undertegnedes mening ikke mangle i nogen seriøs samling af teknisk dødsmetal. Okay, albummet er ikke helt et regulært mesterværk som den efterfølgende genialitet ”Elements”, men det er ret tæt på! Med denne remastered re-release af “Unquestionable Presence” er der nu ingen gyldig undskyldning for ikke at få gjort sin Atheist samling komplet, hvis man er fan af genren. -byrial