atheist - piece of time  clonepop
CCCCC 06.09.05 Teknisk Death Metal Relapse/Target  Burns

Atheist udgav oprindeligt deres debut ”Piece Of Time” i tiden omkring skiftet mellem 80’erne og 90’erne, altså lidt groft sagt i perioden hvor thrash boomet fra de glade 80’ere så småt var ved at blive afløst af death metal bølgens indtog i starten af 90’erne, og det kan høres i musikken på ”Piece Of Time”, som er en hel del mere thrashy og lige ud af landevejen end den forfinede variant af teknisk death metal, som bandet siden hen skulle blive bannerfører for. Alligevel var Atheist allerede på debuten noget anderledes end flertallet af deres death/thrash kollegaer på det tidspunkt. Atheist synes på ”Piece Of Time” at kombinere inspiration fra samtidige tekniske thrash bands som f.eks. Forbidden og Dark Angel med vildskaben fra den gryende 1. generation af US death metal grupper. Dette kan man nu forvisse sig om med Relapse Records’ eksemplariske genudgivelse af ”Piece Of Time” i en remastered udgave med tilhørende bonusmateriale.

En afgørende faktor i skabelsen af Atheists musikalske udtryk var måske især den nu desværre afdøde superbassist Roger Patterson, hvis kompositorisk og instrumentale evner i særdeleshed prægede bandets tidlige musikalske udvikling, men også den seje trommeslager Steve Flynn og frontmand Kelly Shaefers karakteristiske røst og lyriske univers var vigtige elementer i skabelsen af Atheists egensindige lyd. Det er en ren fryd at lytte ”Piece Of Time” igennem og bare koncentrere sig om Pattersons basspil; hør f.eks. starten på ”I Deny” eller hen imod slutningen på ”No Truth”! Min favorit på Atheists debut er dog nok den sublime ”On They Slay”, men også titelnummeret, ”Beyond” og ”Why Bother?” er skæringer der lyder så friske i dag som de gjorde for 15 år siden; aggressive, velspillede og fulde af nerve og bid.

Ekstramaterialet på “Piece of Time” genudgivelsen er nok det mest spændende på de 3 Atheist re-releases, idet det består af numre fra ”Beyond” og ”Hell Hath No Mercy” demoerne samt ”On They Slay” demoen fra dengang bandet stadigvæk hed Ravage. Nok er lyden rå og underproduceret, og bandet har på disse tidlige demonumre heller ikke helt fået finpudset sit musikalske udtryk endnu, men alligevel skinner Atheists potentiale igennem med al ønskelig tydelighed, så bonusmaterialet på ”Piece Of Time” burde med andre ord have mere end blot historisk relevans for både nye og gamle Atheist fans.

Det kan godt være at ”Piece of Time” på papiret er det svageste af de 3 Atheist albums, men det er stadig fuldt på højde med det meste af det death metal og thrash der udkommer den dag i dag, og med den remastered lyd og de tidlige demoer inkluderet som bonusmateriale, er denne genudgivelse af Atheists debutalbum alligevel i den grad anbefalelsesværdig; måske især for dem der ikke er i besiddelse af den originale udgave eller det tidlige demo-materiale. –byrial