Man kan sige meget om power metal,
hvilket der da også er mange, der gør. Men om man så måtte elske eller
hade genren, (andre muligheder findes åbenbart ikke rigtig i praksis),
kan der næppe herske megen tvivl om, at dens udøvere i høj grad har en
gudsbenådet flair for det med at arbejde i store, teatralske koncepter.
Edguy-vokalist Tobias Sammet er en af dem. Hans sideprojekt Avantasia
opstod netop ud fra et koncept om en historie omsat til en opera og
fortalt igennem power metal-mediet, men med et hav af gæstevokalister i
de forskellige roller. Den fik det oplagte navn "The Metal Opera" og
fordeltes over to albums, der blev udgivet i '01 og '02.
Sammets fantasy-vision var med dens halvgebrokne engelsk, akavede
fortællestil og billige morale ikke just Broadway-materiale. Men
musikken var intet mindre end direkte fortryllende for os
power-fetichister, der gerne labber tilnærmelsesvist smagløs
Eurovision-pop i os, sålænge den bliver kogt på over 140 bpm og serveret
på en sprød bund af stiksavs-spade.
Forrige års derpå følgende Avantasia-epos, "The Scarecrow", var endnu et
koncept, - for Avantasia er og bliver åbenbart helliget Sammets store,
elaborate idéer, - denne gang baseret på en løs Faust-pastiche om en
outsiders kamp for den store kærlighed og imod en uundgåelig pariastatus.
"The Scarecrow" viste en Avantasia-bagmand, der havde lært meget om
konsistent narrativ uden overflødige detaljer (dette ikke mindst tillige
gældende booklettens liner-notes), og var således langt mere skudsikkert
og professionelt eksekveret end "The Metal Opera".
Tobias Sammet har tydeligvis bevidst villet overgå sig selv i denne
ombæring. Dette hans næste store Avantasia-projekt er ikke blot et
dobbeltalbum, - der iøvrigt også er udgivet som separate albums, - men
disse to albums, "The Wicked Symphony" og "The Angel of Babylon" er hhv.
anden og tredje del af en nu afsluttet trilogi af konceptplader, som "The
Scarecrow" var starten på. Og som tilfældet var på forgængerne, optræder
også denne gang et borderline-vanvittigt opbud af prominente
gæstemusikere, deriblandt Mikael Kiske (ex-Helloween), Jon Oliva (ex-Savatage),
Tim "Ripper" Owens (ex-Judas Priest + ex-Iced Earth), Klaus Meine (Scorpions),
Jorn Lande (Masterplan o.a.), Russell Allen (Symphony X), Alex Holzwarth
(Rhapsody of Fire), Jens Johansson (Stratovarius, Yngwie Malmsteen
m.fl.), Oliver Hartmann (At Vance), Bob Catley (Magnum), Felix Bonkhe (Edguy),
KISS' tidligere guitarist Bruce Kulick samt nuværende trommeslager Eric
Singer, og flere til. Man må så absolut give Sammet, at manden
fandengaleme både tænker og handler stort.
Det, som for mig var problemet med "The Scarecrow", var, at meget af det
forrygende tempo, som dens to forgængere langt hen ad vejen var baseret
på, i høj grad var nedtonet, nok overvejende grundet Eric Singers
tiltræden som gennemgående trommeslager. Manden spiller som kun få andre
en eminent tung-i-røven-rock-1, men han er immervæk ingen Jörg Michael
eller Thomen Stauch. Desværre er det samme tilfældet i denne omgang,
hvor hans skrabede hard rock-stil ind imellem nærmest synes at falde
igennem, og kun på enkelte numre for alvor kommer til sin ret. I det
hele taget kan de alvorligt uptempo sange tælles på en enkelt hånd, og
når det er ud af 22 numre, ser odds'ene ikke gode ud for en
fartentusiast som jeg selv. Jeg tænker somme tider lidt på, om Sammet
efterhånden er begyndt at spekulere lidt i simpelthen at skrive i tempo
andante for at trække nogle flere lyttere til, jf. "Lost In Space",
("hittet", om man vil, fra "The Scarecrow").
For nu at blive ved selve sangskrivningen, så er det jo trods alt ikke
fordi Sammet på nogen måde er ringe til det, han laver. Tværtimod. Omend
fartentusiast har jeg trods alt en endnu større passion for den berømte
gode melodi, og netop dét territorium har Sammet for længst erobret
uigenkaldeligt. Han har dog selv påstået, at der ikke skulle være
nogetsomhelst fyld på de to nye plader. - Det skal han jo lissom gøre, -
men det passer så bare ikke helt. Der er et par enkelte decideret
kedelige skæringer på "Angel of Babylon"-delen, og i flere sanges
tilfælde består deres eneste eksistensberettigelse udelukkende i
omkvædene. Det er dog i den forbindelse yderst bemærkelsesværdigt,
hvordan netop adskillige omkvæd på begge plader er skrevet, som havde
Sammet bevidst søgt at ramme lige durk ned i 80'ernes storladne
powerrock. Lige fra "...Symphony"'s indledende titelnummer over
bombastiske powerballader som "Runaway Train" til den hard rock'ede "Alone
I Remember", (der ellers stort set minder om en lidt langsommere "Paradise
City"), trækker omkvædene kraftigt på veksler fra gode gamle
80'er-hymner som "Shot In the Dark". - Somme tider endda med delvist
genbrug af netop dennes akkordprogression. Dét giver til gengæld
altsammen gode points i min bog, ligemeget hvad man så end kunne komme
på af dysfemismer for ordet "genbrug".
Til trods for stedvis stilstand fungerer skidtet langt hen ad vejen. Der
er ingen sange, der for alvor er mesterværk-fantastiske, men niveauet er
nydeligt. Det ville måske være lige tungt nok at høre de to plader i
forlængelse af hinanden, men efter at have spillet dem på hyppig basis i
adskillige uger i streg nu, sidder indtil flere af melodierne fast i mit
hovede - i skrivende stund faktisk intet mindre end tre på én gang!
Samme flotte standard, som Tobias Sammet har hvad angår
sangskrivningsevner, har han tillige som både sanger og bassist. Men dog
skal toppræstationerne på den teknisk-håndværksmæssige front findes
blandt de enkeltstående tilfælde. Avantasias faste producer og guitarist
Sascha Paeth står for langt størstedelen af soloerne, så både Oliver
Hartmann og Bruce Kulicks til sammenligning få leads er ikke bare
forrygende spillet; de vinder på deres anderledes stil og sound.
På samme måde leveres de bedste vokaler - udover af Sammet selv - stort
set af de vokalister, der kun optræder én enkelt gang. Der er ihvertfald
fire enkeltpræstationer, jeg vil fremhæve, som er langt mere distinkte
end nogen af den gennemgående Jorn Landes:
- Den hårdtslående, lidt US-power-agtige "Scales of Justice" lyder rent
faktisk lidt af både Priest og Iced Earth, og ligger dermed lige til
højrebenet for "Ripper" Owens, hvis vokal står overraskende godt til
Sammets.
- Den derpå følgende "Dying For An Angel" er ren stadion-power-poprock á
la Scorpions anno 80'erne, og således på samme måde oplagt til netop
Klaus Meine. Nummeret minder lidt om tidligere nævnte "Lost In Space",
men med lidt mere stålsat kraft bag sig, ikke mindst grundet den gode
Meines velkendte alarmsirenetenor. Vi kunne snildt snakke fremtidig
crowdpleaser her.
- Cloudy Yangs dejlige pigestemme er naturligvis dømt til at stå ud
iblandt 21 100% mandsdominerede sange. Men jeg synes faktisk, hendes
klang passer godt til den lidt trykkede stemning på "Symphony of Life".
Denne er iøvrigt yderligere interessant ved at være det eneste nummer,
der er skrevet af føromtalte Sascha Paeth.
- Endelig skiller Jon Olivas bevidst overspillede klagen på "Death Is
Just A Feeling", som går fra Tim Burton-mystik over Queen-patos til
klassisk rock-singalong, sig absolut tydeligst ud. Både vokalen og
nummeret som helhed er en herlig gang afveksling, som der sagtens kunne
have været mere af.
Der er naturligvis ingen tvivl om Jorn Landes tekniske formåen, men
eftersom han synger på langt de fleste numre, går fidusen for mig at se
lidt af idéen med en gæstevokalist, der netop gerne skulle være et
ekstraordinært indslag. Der er dog naturligvis en mening med Landes
nærmest konstante bidrag, nemlig at selve hans rolle i historien, en
Mephistopheles-stemme, der konstant frister hovedpersonen imod gærdets
skæbnesvangert lave ende, ganske enkelt bare er en omfattende,
integreret del af plottet. Tingen er så bare, at det ikke virker helt
optimalt. Teksterne er stort set effektive, men som oftest ret så
endimensionelle stemningsbilleder. Sammet har bestemt forbedret sig som
tekstforfatter siden 90'ernes tidlige Edguy-dage, men hans ordforråd,
især hvad angår brug af billedsprog, lader fortsat en del tilbage at
ønske. Dertil kommer, at Jorn Landes stemme både hvad angår klang,
register og udtryk ligger væsentligt tættere på Sammets end nogen af de
førnævntes.
Når jeg giver "...Symphony" og "...Babylon" fire C'er, er det således
for en præstation, som til tider er rutinepræget og har mærkbart plads
til forbedringer, men som alt andet lige især på den håndværksmæssige
front er enormt imponerende. Der er slet ingen tvivl om, at fans af
ihvertfald "The Scarecrow"-albummet så afgjort bør fise ud og investere
i disse to skiver. - Ej heller om at de iøvrigt bør købes i den samlede
deluxe-udgave, som udover at se blæret ud på kaminhylden indeholder
adskillige kommentarer fra Sammet omkring skivens baggrund, koncept,
historie, karakterer o.m.a.. - Hvortil kommer en masse tourfotos og
andet gøgl.
Faktisk vil jeg gerne give "The Wicked Symphony" og "Angel of Babylon"
som samlet pakke et lille c ekstra med på vejen. -andreas
Kom
med kommentar i vores FORUM
|