ayreon - 01011001  clonepop
Karakter Udgivet Genre/Stil Selskab Producer
CCCCC 28.01.08 Symfonisk/prog.-rock/metal InsideOut/Target Ham selv
 

Arjen Lucassen, manden bag Ayreon, er på mange områder en multibegavet person. Ikke alene er han en glimrende guitarist, keyboardspiller, sanger, komponist, arrangør og producer, men han har også et ikke mindre imponerende talent for at få en overvældende mængde forskellige mere eller mindre kendte vokalister involveret i sine omfangsrige progressive/symfoniske ’rockoperaer’.

Således også på Ayreons nye dobbeltalbum ”010111001”, der gæstes vokalt af bl.a. Hansi Kürsch fra Blind Guardian, Jonas Renkse fra Katatonia, Daniel Gildenlöw fra Pain of Salvation, Anneke van Giersbergen (ex. The Gathering), Jorn Lande, Tom S. Englund fra Evergrey, underskønne Simone Simons fra Epica, Ty Tabor fra King’s X, Bob Catley fra Magnum og Floor Jansen fra After Forever! Derudover er solide Ed Warby fra Gorefest stadig bag trommerne, mens keyboardtroldmændene Derek Sherinian (ex. Dream Theater, Planet X, solo) og Tomas Bodin (The Flower Kings) samt superguitaristen Michael Romeo fra Symphony X ligeledes hjælper lidt til.

På papiret lyder dette imposante sammenrend måske som et klassisk eksempel på ’for mange kokke fordærver maden’ syndromet, men som tilfældet var med både ”Into the Electric Castle – A Space Opera” fra 1998 og det forrige dobbeltalbum, ”The Human Equation” fra 2004, formår Lucassen på elegant vis at få alle de mange forskellige ingredienser til at arbejde sammen til fælles bedste. Resultatet er et godt 1½ times nær perfekt konceptalbum i den blanding af prog.-metal og prog.-rock med influenser fra symfonisk/klassisk musik og folkemusik, som Ayreon har forfinet over det sidste årti eller mere.

Rent konceptuelt er Lucassen denne gang ude i en science fiction agtig fortælling, der vel placerer sig et eller andet udefinerbart sted imellem Philip K. Dick og Ray Bradburys skriverier, hvilket giver en passende anledning til musikalsk at kombinere passende ’spacy’ keyboards og guitararrangementer med de forskellige vokale hovedpersoner i historien. Dette vægtes dog med mere organiske indslag med både mandolin, violin, blokfløjte og cello, så albummet ikke kommet til at minde alt for meget om Lucassens andet projekt; det deciderede space metal orienterede Star One.

Men lad os tage fat på de vokale præstationer. Selvom INGEN af de medvirkende på ”010111001” kommer bare i nærheden af Eric Claytons (Saviour Machine) sublime niveau på ”The Human Equation”, er der dog al rigelig med yppige røster at forlyste sig med også denne gang i Ayreon regi. Anneke van Giersbergen synger selvfølgelig ligeså guddommeligt smukt som altid, men den største overraskelse er nok Jonas Renkse, hvis stemme jeg ikke sådan lige umiddelbart kunne forestille mig i en symfonisk/progressiv sammenhæng, men som rent faktisk virker meget overbevisende. Gildenlöw, Kürsch, Lande og Englund er naturligvis helt på hjemmebane i denne slags musik, og også Floor Jansens meget kraftfulde kvindevokal har den helt rigtige pompøse pondus.

Kvalitetsniveauet på de 15 generelt meget lange numre på ”010111001” holdes imponerende højt på så omfattende et dobbeltalbum, men på disk 1 ”Planet Y” er det især den ekstremt catchy og tungt svingende ”Liquid Eternity”, der imponerer med sit smittende omkvæd sunget af den af mig ukendte sangerinde Magali Luyten. Derimod behager ”Connect the Dots” mig ikke så meget med sin frelste lyrik og lidt for banale melodi; nummeret passer i øvrigt ikke ret godt ind i resten af konceptet på ”010111001”. Ayreon revancherer sig dog på både ”Beneath the Waves” og ”Newborn Race”; på ”Beneath the Waves” er det især Hansi Kürschs letgenkendelige røst på undersatsen ”Face the Facts” der betager, mens Jorn Landes vokal og musikken i undersatsen ”The Procedure” ca. midt i ”Newborn Race” pludselig giver glade mindelser om gode gamle Thin Lizzy.

Disk 2, ”Earth”, lægger stærkt og tungt ud med ”The Fifth Extinction”, der indeholder en lækker keyboardsolo af Sherinian, mens den afdæmpede ”Walking Dreams” brillerer med en smuk duet mellem Anneke van Giersbergen og Jonas Renkse samt drømmende soloer fra Tomas Bodin og Lucassen på henholdsvis keys og guitar. Også “The Truth is in Here” er ret elegant med sit markante blokfløjtetema, mens ”Unnatural Selection” tromler anderledes tungt og groovy derudaf. Det heavy og det folky kombineres ypperligt på ”Rivers of Time”, hvor mandolin, blokfløjte og violinsoloer integreres perfekt med tyngde og drive, hvorefter der rundes effektivt af med den monumentale afsluttende “The Sixth Extinction”, der krydres med lidt dyster growl fra Jonas Renkse.

Ayreon har i mine ører skabt det nye års første regulære musikalske højdepunkt, og fans af både bandet og genren mere generelt står sig bedst i snarest mulig at få erhvervet ”010111001”, for det gøres ikke ret meget bedre end når Lucassen & Co. på ekstravagant vis kaster sig ud på den symfoniske rockoperas vilde våger. Som sædvanligt kommer den nye Ayreon udgivelse i et utal af forskellige mere eller mindre luksuriøse udgaver, så der er noget for både de mere overfladisk interesserede og den fanatiske Ayreon fan; sidstnævnte bør selvfølgelig udse sig den limiterede deluxe udgave med 36 siders booklet og bonus DVD, hvor cover-kunstneren Jef Bertels’ let genkendelige og fantastisk flotte stil især kommer til sin ret. -byrial























Kom med kommentar i vores FORUM