Arjen Lucassen, manden bag
Ayreon, er på mange områder en multibegavet person. Ikke alene er han en
glimrende guitarist, keyboardspiller, sanger, komponist, arrangør og
producer, men han har også et ikke mindre imponerende talent for at få
en overvældende mængde forskellige mere eller mindre kendte vokalister
involveret i sine omfangsrige progressive/symfoniske ’rockoperaer’.
Således også på Ayreons nye dobbeltalbum ”010111001”, der gæstes vokalt
af bl.a. Hansi Kürsch fra Blind Guardian, Jonas Renkse fra Katatonia,
Daniel Gildenlöw fra Pain of Salvation, Anneke van Giersbergen (ex. The
Gathering), Jorn Lande, Tom S. Englund fra Evergrey, underskønne Simone
Simons fra Epica, Ty Tabor fra King’s X, Bob Catley fra Magnum og Floor
Jansen fra After Forever! Derudover er solide Ed Warby fra Gorefest
stadig bag trommerne, mens keyboardtroldmændene Derek Sherinian (ex.
Dream Theater, Planet X, solo) og Tomas Bodin (The Flower Kings) samt
superguitaristen Michael Romeo fra Symphony X ligeledes hjælper lidt
til.
På papiret lyder dette imposante sammenrend måske som et klassisk
eksempel på ’for mange kokke fordærver maden’ syndromet, men som
tilfældet var med både ”Into the Electric Castle – A Space Opera” fra
1998 og det forrige dobbeltalbum, ”The Human Equation” fra 2004, formår
Lucassen på elegant vis at få alle de mange forskellige ingredienser til
at arbejde sammen til fælles bedste. Resultatet er et godt 1½ times nær
perfekt konceptalbum i den blanding af prog.-metal og prog.-rock med
influenser fra symfonisk/klassisk musik og folkemusik, som Ayreon har
forfinet over det sidste årti eller mere.
Rent konceptuelt er Lucassen denne gang ude i en science fiction agtig
fortælling, der vel placerer sig et eller andet udefinerbart sted
imellem Philip K. Dick og Ray Bradburys skriverier, hvilket giver en
passende anledning til musikalsk at kombinere passende ’spacy’ keyboards
og guitararrangementer med de forskellige vokale hovedpersoner i
historien. Dette vægtes dog med mere organiske indslag med både
mandolin, violin, blokfløjte og cello, så albummet ikke kommet til at
minde alt for meget om Lucassens andet projekt; det deciderede space
metal orienterede Star One.
Men lad os tage fat på de vokale præstationer. Selvom INGEN af de
medvirkende på ”010111001” kommer bare i nærheden af Eric Claytons (Saviour
Machine) sublime niveau på ”The Human Equation”, er der dog al rigelig
med yppige røster at forlyste sig med også denne gang i Ayreon regi.
Anneke van Giersbergen synger selvfølgelig ligeså guddommeligt smukt som
altid, men den største overraskelse er nok Jonas Renkse, hvis stemme jeg
ikke sådan lige umiddelbart kunne forestille mig i en
symfonisk/progressiv sammenhæng, men som rent faktisk virker meget
overbevisende. Gildenlöw, Kürsch, Lande og Englund er naturligvis helt
på hjemmebane i denne slags musik, og også Floor Jansens meget
kraftfulde kvindevokal har den helt rigtige pompøse pondus.
Kvalitetsniveauet på de 15 generelt meget lange numre på ”010111001”
holdes imponerende højt på så omfattende et dobbeltalbum, men på disk 1
”Planet Y” er det især den ekstremt catchy og tungt svingende ”Liquid
Eternity”, der imponerer med sit smittende omkvæd sunget af den af mig
ukendte sangerinde Magali Luyten. Derimod behager ”Connect the Dots” mig
ikke så meget med sin frelste lyrik og lidt for banale melodi; nummeret
passer i øvrigt ikke ret godt ind i resten af konceptet på ”010111001”.
Ayreon revancherer sig dog på både ”Beneath the Waves” og ”Newborn
Race”; på ”Beneath the Waves” er det især Hansi Kürschs letgenkendelige
røst på undersatsen ”Face the Facts” der betager, mens Jorn Landes vokal
og musikken i undersatsen ”The Procedure” ca. midt i ”Newborn Race”
pludselig giver glade mindelser om gode gamle Thin Lizzy.
Disk 2, ”Earth”, lægger stærkt og tungt ud med ”The Fifth Extinction”,
der indeholder en lækker keyboardsolo af Sherinian, mens den afdæmpede
”Walking Dreams” brillerer med en smuk duet mellem Anneke van
Giersbergen og Jonas Renkse samt drømmende soloer fra Tomas Bodin og
Lucassen på henholdsvis keys og guitar. Også “The Truth is in Here” er
ret elegant med sit markante blokfløjtetema, mens ”Unnatural Selection”
tromler anderledes tungt og groovy derudaf. Det heavy og det folky
kombineres ypperligt på ”Rivers of Time”, hvor mandolin, blokfløjte og
violinsoloer integreres perfekt med tyngde og drive, hvorefter der
rundes effektivt af med den monumentale afsluttende “The Sixth
Extinction”, der krydres med lidt dyster growl fra Jonas Renkse.
Ayreon har i mine ører skabt det nye års første regulære musikalske
højdepunkt, og fans af både bandet og genren mere generelt står sig
bedst i snarest mulig at få erhvervet ”010111001”, for det gøres ikke
ret meget bedre end når Lucassen & Co. på ekstravagant vis kaster sig ud
på den symfoniske rockoperas vilde våger. Som sædvanligt kommer den nye
Ayreon udgivelse i et utal af forskellige mere eller mindre luksuriøse
udgaver, så der er noget for både de mere overfladisk interesserede og
den fanatiske Ayreon fan; sidstnævnte bør selvfølgelig udse sig den
limiterede deluxe udgave med 36 siders booklet og bonus DVD, hvor
cover-kunstneren Jef Bertels’ let genkendelige og fantastisk flotte stil
især kommer til sin ret. -byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|